Sual: Peygamber efendimizi öven âyet-i kerimeler hakkında bilgi verir misiniz?
Âlemlerin rahmet ve uyarıcısı
CEVAP
Kur’an-ı kerim baştan sona kadar Resulullah efendimizi övmektedir. Bu konudaki
âyet-i kerimelerden bazılarının mealleri şöyledir:
(Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik.) [Enbiya 107]
(De ki, ey insanlar, ben, Allah’ın hepiniz için gönderdiği Resulüyüm.) [Araf
158]
(Âlemlere [Cin ve insanlara ilahi azap ile] korkutucu [uyarıcı] olarak
Furkanı [Kur’anı] kuluna [Muhammed
aleyhisselama] indiren[Allah’ın şânı] ne yücedir.) [Furkan
1]
(Rabbinin sana verdiği nimetlerle mecnun değilsin. Senin için bitmeyen,
sonsuz mükafat vardır. Elbette sen en büyük ahlak üzeresin.) [Kalem
2-4]
(Rabbin sana [çok nimet] verecek, sen de razı olacaksın!) [Duha
5]
(Allah ve melekleri, Nebiye salevat getiriyor, iman edenler, siz de salevat
getirin.) [Ahzab 56]
(Resullerden kimisini kimisine üstün kıldık.) [Bekara 253]
(Nebilerden bazısını bazısından üstün kıldık.) [İsra 55]
Son iki âyet-i kerime de, peygamberlerden bazısının, diğerinden üstün olduğunu
göstermektedir. Bir hadis-i şerifte de, (Beni insanların en iyisi
bilmeyen kâfirdir) buyuruluyor. (Hatib)
Allahü teâlâ, bütün peygamberlere (Ya Âdem, Ya Musa, Ya İsa)diyerek
ismi ile hitap ederken, Muhammed aleyhisselama, (Ya eyyühennebiyyu, ya
eyyüherresul) diye özel hitap ediyor. Bu hitap şekli de Onun diğer
peygamberlerden üstün olduğunu göstermektedir.
Fatiha suresinde bildirdiği gibi Allahü teâlâ (Âlemlerin Rabbi)dir. Resulullah
da âlemlerden üstün olduğu için, (Rabbüke), (Rabbike) yani (Senin Rabbin) buyuruluyor.
(Bekara 30, Saffat 180)
Fetih suresinin, (Bütün dinlerden üstün kılmak üzere, Resulünü hidayet
ve hak din ile gönderen Odur) mealindeki 28. âyeti de Resulünün en
üstün olduğunu göstermektedir. Resulullah, her peygamberden üstün olduğu gibi,
eshabı da diğer eshabdan, ümmeti de diğer ümmetlerden üstündür.
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Muhammed [aleyhisselam], Allah’ın peygamberidir, Onunla
birlikte bulunanlar [Eshab], kâfirlere karşı şiddetli ve
birbirlerine karşı merhametlidir.) [Feth 29]
(Mekke’nin fethinden önce Allah için mal veren ve savaşanlara, fetihten
sonra verenlerden ve savaşanlardan daha yüksek derece vardır. Bunların
dereceleri eşit değildir. Hepsi için Hüsnayı[Cenneti] söz
veriyorum.) [Hadid 10]
(Allah, hepsine hüsnayı [Cenneti] vaad etmiştir!) [Nisa
95]
(Muhacir ve Ensar ile iyilikte onların [Eshabın] izinden
gidenlerden Allah razıdır, onlara Cenneti hazırlamıştır.) [Tevbe 100]
Musa aleyhisselam, bu ümmetin faziletini Tevrat’ta okuyunca, (Bu
hayırlı ümmete beni peygamber olarak gönder) diye dua etti. Cenab-ı
Hak da, (Onlar Ahmed’in ümmetidir) buyurdu. Hazret-i
Musa (Ya Rabbi, Ahmed’in ümmeti için bu kadar nimet ihsan ettin, beni
de onun ümmetinden eyle) diye dua etti. Hazret-i Musa gibi büyük bir
Peygamberin, bu ümmetten olmayı istemesi, Muhammed aleyhisselamın ve Onun
ümmetinin üstünlüğünü göstermektedir. (Tenvir)
İncil’in aslında Muhammed aleyhisselamın vasıfları, üstünlükleri yazılıydı.
Bunları bilen İsa aleyhisselam da, Musa aleyhisselam gibi, Muhammed
aleyhisselamın ümmetinden olmak için çok yalvardı, dua etti ve bu duası da
kabul oldu. Allahü teâlâ, Onu diri olarak göğe yükseltti. Kıyamete yakın tekrar
yer yüzüne inecek, Muhammed aleyhisselamın dinine uyacak ve onu yayacaktır.
Bu ümmetin üstünlüğünü bildiren bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Allahü teâlâ, bu ümmeti şu üç hâlden emin etti:
1- Bu ümmete Peygamberiniz, [diğer Peygamberlerin kavimlerine
yaptıkları gibi] beddua edip de mahvolacak değildir.
2- Kâfirler, [Ne kadar çok olursa olsun] bu ümmeti mahvedecek
kadar galebe edemez.
3- Bu ümmet dalâlet üzerinde [sapık bir yolda, sapık bir
mezhepte] birleşmez. Allah’ın rahmeti [salih] cemaatle
beraberdir. [Salih]Müslümanların çoğunluğuna tâbi olun. Böyle
Müslümanların çoğunluğundan ayrılan Cehenneme gider.) [Ebu Davud]
Cennet ehlinin yarısı
Sual: Hazret-i Âdem’den beri binlerce peygamber, binlerce millet
geldi. Onların içinde de iman edenler, Cennete gidecekler vardır. Cennette
bizim peygamberimizin ümmeti mi daha çoktur, yoksa diğer peygamberlerinki mi?
CEVAP
Diğer peygamberlere inanan kimse çok az oldu. Hatta birçok peygambere bir kişi
bile iman etmedi. Mesela Yahudiler, Hazret-i Musa’ya çok eziyet ettiler.
Hazret-i İsa’yı öldürmeye kalktılar. Sonra gelenleri, bin Peygamberi şehit
etti. Onun için diğer peygamberlerin iman eden ümmeti az idi. Kıyamete kadar
Peygamber efendimize iman edenlerin, diğer peygamberlere iman edenlerin toplamı
kadar olduğu bildirilmiştir. Bir hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Siz, ehl-i Cennetin yarısını teşkil edersiniz. Cennete ise Müslümandan
başkası girmez. Siz ise müşriklere göre siyah öküzdeki beyazlık kadar veya
kırmızı öküzdeki siyahlık kadarsınız.) [Buhari]
Bu hadis-i şerif de Peygamber efendimizin ümmetinin, diğer peygamberlere iman
eden ümmetlerin toplamı kadar olduğunu göstermektedir.
Kâinatın efendisi
Sual: Peygamber için, niye kâinatın efendisi deniyor,
kâinatın efendisi ve tek hâkimi, onu yaratan Allah değil midir? Peygamber de
olsa, bir insanı bu kadar yüceltmek uygun mu?
CEVAP
Kâinatın efendisi demek, yaratılmışların en üstünü demektir. Peygamber
efendimizi öven, yücelten bizzat Allahü teâlâdır. Üç âyet-i kerime meali
şöyledir:
(Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik.) [Enbiya 107]
(Senin için bitmeyen, sonsuz mükafat vardır. Elbette sen en büyük ahlak
üzeresin.) [Kalem 2-4]
(Biz seni bütün insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak gönderdik; fakat
insanların çoğu bunu bilmez.) [Sebe 28]
Hiçbir Müslüman, âlemlere rahmet olarak gönderilen Peygamber efendimizin
övülmesinden rahatsız olmaz. Rahatsız olmak Müslüman olmamanın alametidir.
Âlemlerin peygamberi
Sual: Peygamberimiz, dinli-dinsiz, zenci-beyaz, dünyada yaşayan
herkese mi peygamber olarak gönderildi? Cinlerin peygamberleri ayrı mıdır?
CEVAP
Peygamber efendimiz, Âdem aleyhisselam yaratılmadan önce de peygamber olup
bütün insanlara gönderilmiştir. İlk yaratılan, Peygamber efendimizin ruhuydu.
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ben yaratılış yönüyle peygamberlerin ilki isem de, hepsinden sonra
gönderildim.) [İ. Gazali]
İki âyet-i kerime meali de şöyledir:
(De ki: Ey insanlar, ben Allah'ın hepinize gönderdiği resulüm.)[Araf
158]
([Ey Resulüm!] Biz seni bütün insanlara [Cenneti] müjdeleyici
ve uyarıcı [çeşitli azapları haber verici] olarak gönderdik,
fakat insanların çoğu bilmez.) [Sebe 28]
Hâlbuki diğer Peygamberler, kendi milletlerine gönderilmişti. Bir âyet-i kerime
meali:
(Biz, her resulü, bulunduğu kavminin diliyle gönderdik ki, onlara apaçık
anlatsın.) [İbrahim 4]
Bir hadis-i şerif meali:
(Her peygamber yalnız kendi kavmine geldi, ben ise bütün insanlara gönderildim.) [Buhari,
Müslim, Tirmizi, Nesai]
Resulullah efendimiz, insanların olduğu gibi cinlerin de peygamberidir.
Kur'an-ı kerimde, (Âlemlere uyarıcı olması için...) buyuruluyor.
(Furkan 1)
Bütün müfessirler, ("Bütün âlemlere" ifadesine, cin taifesi
de dâhildir) buyuruyorlar. Âlem, Allah'tan başka her şeye, her mahlûka
denir. Bunun için birçok âlim, Peygamber efendimizin meleklere de
gönderildiğini söylemişlerdir. Üç âyet-i kerime meali şöyledir:
(Kur'anı dinleyecek cinlerden bir takımını sana yöneltmiştik. Onlar Kur'anı
dinlemeye hazır olunca, birbirlerine susun dediler. Kur'anın okunması bitince,
her biri birer uyarıcı olarak milletlerine döndükleri zaman dediler ki:
"Ey kavmimiz, biz Musa'dan sonra indirilen, kendinden öncekileri
doğrulayan, gerçeği ve doğru yolu gösteren bir kitap dinledik. Hepiniz
Allah'ın davetçisine [Muhammed aleyhisselama] uyun ve Ona iman
edin ki, Allah da günahlarınızı bağışlayıp sizi acı bir azaptan
korusun.") [Ahkaf 29, 30, 31]
Âlemlere rahmet
Sual: (Yaratılması ve kendisi değil, sadece peygamberliği rahmettir)
denilerek, Enbiya suresinin, (Biz seni ancak âlemlere rahmet olarak
gönderdik) mealindeki 107. âyetinin, (Âlemlere bir rahmet olmak için,
seni elçi gönderdik) diye tevil edilmesi caiz midir?
CEVAP
Asla caiz değildir. (Kendisi değil, peygamberliği rahmettir) denilerek
Resulullahın kendisinin, önemli bir şahsiyet olmadığı belirtiliyor. Bir insan,
vasıflarıyla değer kazanır. Peygamberliği rahmet olunca kendisi niye rahmet
olmasın ki? Peygamberlik sıradan birine mi verilmiş de, böyle söyleniyor?
Âyet-i kerimede açıkça, (Seni rahmet olarak gönderdik) buyuruluyor.
Kendisi rahmet olarak gelince, peygamberliği de elbette rahmet olur.
İbni Abbas hazretleri, bu âyetin tefsirinde, (Muhammed aleyhisselam, bütün
insanlara rahmettir) buyurmuştur. (Kurtubi)
Seyyid-ül-beşer (İnsanların efendisi)
Sual: (Peygamber de bizim gibi insandır, ölünce o da bizim gibi
işitmez, Kur’anı getirmekle postacılık görevi bitmiştir) diyen biri,
delil olarak da, Müminun sûresinin 33. âyetini gösterdi. Peygamberimiz için
böyle söylemek caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. O âyet-i kerimenin meali şöyledir:
(Onun kavminden, kâfir olup âhirete ulaşmayı inkâr eden ve dünya hayatında
kendilerine refah verdiğimiz varlıklı kişiler dediler ki: “Bu [peygamber], sadece
sizin gibi bir insandır, sizin gibi yer içer. Kendiniz gibi bir insana itaat
ederseniz, hüsrana uğrayacağınızda hiç şüphe yoktur.”) [Müminun 33,
34]
Görüldüğü gibi, (O da bizim gibi veya sizin gibi insandır) sözü kâfirlere
aittir. Kâfirlerin sözünü de, ancak mezhepsiz olan söyler. Kâfirler, yiyip
içmeyen, melek gibi bir peygamber istiyorlardı. Resulullah efendimiz, elbette
cin ve melek değildir. Beşerdir, ama seyyid-ül beşer, yani insanların
efendisidir. Âlemlere rahmettir. Bizim gibi değildir, hem resul, hem de nebi
olan bir peygamberdir. Kabrinde ölü değildir, işitir ve namaz kılar. Peygamber
olmayan insanlarla, peygamber mukayese edilmez.
Kâinatın efendisi
Sual: (Kur’anda âlemlere rahmet olduğu bildirilen, Peygamberin
kendisi değil, Kur’andır. Kur’anı getirmiş ve işi bitmiştir. Bunun için
Peygambere “Kâinatın efendisi” veya “Âlemlerin
efendisi” demek küfür olur) diyenler oluyor. Aslında,
böyle söyleyerek Resulullah’ı küçümsemek küfür olmuyor mu?
CEVAP
Resulullah’ı küçümsemek elbette küfür olur. O, bütün insanların en iyisidir.
Bir hadis-i şerifte de, (Beni insanların en iyisi bilmeyen kâfirdir) buyuruluyor.
(Hatîb)
Kur’an-ı kerim Peygamber efendimizin övgüsüyle doludur. Fetih sûresinin, (Bütün
dinlerden üstün kılmak üzere, Resulünü hidayet ve hak din ile gönderen
Odur) mealindeki 28. âyet-i kerimesi de Resulünün en üstün olduğunu
göstermektedir. Peygamber efendimiz, “sallallahü aleyhi ve sellem” bir millete,
bir bölgeye değil bütün dünyaya, bütün insanlara peygamber olarak gönderilmiştir.
Sebe sûresinin (Biz seni bütün insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak
gönderdik) mealindeki 28. âyet-i kerimesi bütün insanlara peygamber
olarak geldiğini bildirmektedir.
Enbiya sûresinin, (Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik) mealindeki
107. âyeti de, bütün insanlar için rahmet olduğunu bildirmektedir. Bunun aksini
savunmak din düşmanlığıdır. Peygamber efendimiz, bütün insanların, bütün
peygamberlerin yani âlemlerin efendisidir, kâinatın efendisidir. Bu konuda
birkaç hadis-i şerif:
(Ben âlemlerin efendisiyim.) [Beyhekî]
(Ben bütün insanların efendisiyim.) [Buhârî, Tirmizî, İbni Mace, İ.
Ahmed, Darimî]
(Ben bütün peygamberlerin seyyidiyim, efendisiyim.) [Darimî İ.
Neccar]
(Kıyamette insanların seyyidiyim, efendisiyim.) [Buhârî, Müslim, Tirmizî]
Peygamber efendimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” bunları bildirirken, (Bunları
övünmek için söylemiyorum, hakikati bildiriyorum. Hakikati bildirmek benim
vazifemdir. Bunları söylemezsem vazifemi yapmamış olurum) buyuruyor.
Âlemlere rahmet olarak gönderildi
Sual: Peygamber Efendimiz, sadece insanlara mı yoksa kâinatta bulunan her
varlık için mi rahmet olarak gönderildi?
Cevap: Allahü teâlâ, Muhammed aleyhisselamı âlemlere rahmet olarak
göndermiştir. Enbiyâ sûresinin 107. âyetinde mealen;
(Seni, âlemlere rahmet, iyilik için gönderdik) buyuruldu.
Ebû Hüreyre hazretleri;
“Bir gazada, Resûlullah Efendimize, kâfirlerin yok olması için dua buyurmasını
söyledik. Cevaben;
(Ben, lanet etmek, insanların azap çekmesi için gönderilmedim. Ben, herkese
iyilik etmek, insanların huzura kavuşması için gönderildim) buyurdu.”
Resûlullah Efendimizin bütün varlıklara rahmeti, faydası
yayılmıştır. Müminlere faydası ise meydandadır. Başka Peygamberlerin
zamanındaki inkâr edenlere, dünyada azaplar yapılır, yok edilirlerdi. Muhammed
aleyhisselam zamanında ise, iman etmeyenlere dünyada azap yapılmadı. Bir gün
Peygamber Efendimiz, Cebrâil aleyhisselama;
-Allahü teâlâ benim âlemlere rahmet olduğumu bildirdi. Benim rahmetimden
sana da nasip oldu mu? buyurunca Cebrâil alehisselam;
-Allahü teâlânın büyüklüğü, dehşeti karşısında, sonumun nasıl olacağından hep
korku içindeydim. Emin olduğumu bildiren Tekvîr sûresindeki 20. ve 21. âyetleri
getirince, bu müthiş korkudan kurtuldum, emin oldum. Bundan büyük rahmet olur
mu? dedi.
Muhammed aleyhisselam, "hâtemün nebiyyîn" yani
Peygamberlerin sonuncusu ve son Peygamber ve "Seyyidil mürselîn" yani
bütün Resullerin en üstünü olarak, âlemlere rahmet ve kıyamet gününün
şefaatçisidir. Mahşer günü, bütün insanlara, mahşer azabının kaldırılması için şefaat
edecek ve bu şefaati kabul olunacak, mahşer azabı hepsinden kaldırılacaktır.
Nitekim hadîs-i şerifte;
(Kıyamet günü, en önce ben şefaat edeceğim) buyuruldu.
İmam-ı Rabbânî hazretlerinin babası Abdül-ehad hazretleri;
“Günlerin uğursuzluğu, âlemlere rahmet olan Muhammed aleyhisselamın gelmesi ile
bitmiştir. Uğursuz günler, eski ümmetlerde vardı” buyurmuştur.