İftira üstüne iftira
İftira üstüne iftira
Sual: Tarafsızlara oynayan biri, (İbni
Âbidin’de ve diğer bütün kitaplarda, çalgılara, musikiye mubah deniyor) dedikten
sonra, Tam İlmihâl’in yazarı için de, (Hocasıyla birlikte çalgılı
davetlere gider, efendice çalgı dinler ve neşelenirlerdi. O kitabı okuyanlar
gibi orada, “Siz haram işliyorsunuz” diyerek fitne çıkarmazlardı. Çünkü
çalgının caiz olduğunu biliyorlardı) diyor. Tam İlmihâl’de, çalgıya
haram denirken, bu iftiranın sebebi ne olabilir? İbni Âbidin'de çalgıya mubah
mı deniyor?
CEVAP
(Çalgılı davetlere giderlerdi. Çünkü çalgının caiz olduğunu
biliyorlardı)sözü tamamen yalan olduğu gibi, (O kitabı okuyanlar fitne
çıkarıyor) sözü de yalandır. Böyle şeyler söylemekle, bütün kitaplara
da, İbni Âbidin hazretlerine de, merhum Hocamıza da, onun mübarek Hocasına ve
Tam İlmihâl okuyan Müslümanlara da iftira ediyor. Dinini bilen, hele Tam
İlmihâl okuyan hiçbir Müslüman fitne çıkarmaz, (Haram işliyorsunuz) diyerek
ortalığı karıştırmaz. Çalgılı ortamlara gitmez. Gitmek zorunda kalınca, elinde
olmadan çalgı sesini işitmesinin günah olmadığını da bilir.
İbni Âbidin hazretleri, (Dürr-ül muhtar) kitabını şerh ederken
buyuruyor ki:
Bezzaziye'de, (Bütün çalgıların sesini dinlemek haramdır. Zira
Resulullah "sallallahü aleyhi ve sellem" (Çalgıları dinlemek
günahtır. Başında oturmak fısktır. Ondan zevk almak ise küfürdür)buyuruyor.
Yani küfran-ı nimettir. Zira uzuvları yaratıldığı şeylerin dışında kullanmak
küfran-ı nimettir. Vacib [yani farz] olan ise, böyle şeyleri dinlememek için
çalgılardan kaçınmaktır) deniyor. Çünkü Peygamber Efendimizin çalgı sesleri
duyduğu zaman parmaklarıyla kulaklarını tıkadığı rivayet edilmiştir. Ama Arap
şiirlerine gelince, onda fısk varsa onu okumak ve dinlemek de mekruhtur.
Hadisteki küfür kelimesi günahın büyük oluşunu ifade etmektedir. Nitekim
İhtiyar’da da böyledir. Veya onu helâl bilerek ve zevk alarak dinlediğinde
kâfir olacağını ifade etmektedir. (Redd-ül muhtar, Yasaklar ve Mubahlar
kitabı son paragraf)
Tam İlmihâl'de, diğer bütün kitaplarda olduğu gibi, çalgının her çeşidinin
haram olduğu şöyle bildirilmektedir:
Bezzaziyye fetvasında yasakları anlatırken, (Her çeşit çalgı dinlemek
haramdır) diyor. (Nafaka ve komşu hakkı bahsi)
Derin âlim, şeyh-ul-islam Ahmed ibni Kemal efendinin Kırk Hadis kitabının
tercümesinde, 39. hadis-i şerifte, (Mizmarları kırmak ve hınzırları
öldürmek için gönderildim) buyuruluyor. Bunu açıklarken, (Mizmar,
düdük ve bütün çalgı aletleri demektir. Bu hadis-i şerifin mânâsı, “Her çeşit
çalgıyı ve domuz eti yemeyi yasak etmek için emrolundum” demektir) diye mânâ
verilmektedir. (Teganni ve müzik bahsi)
Aletsiz, çalgısız olan sese sima yani teganni denir.
Aletle çalgıyla birlikte olan insan sesine gınâ yani müzik denir.
Gınânın haram olduğunu bütün âlimler sözbirliği ile bildirmişlerdir. (İlk
teganni eden şeytandır) ve (Gınâ, kalbde nifak hâsıl
eder) hadis-i şerifleri de gınânın haram olduğunu göstermektedir.
Âlimler, simanın haram olmasında ihtilaf etmişlerse de, gınânın haram olduğunda
ihtilaf yoktur. Kadın ve oğlan sesi gınâya dâhildir. Simaya helâl diyen âlimler
de, buna şartlar bildirdiler. Bu şartlar bulunmayan sima da sözbirliği ile
haram olur. Dürr-ül-mearif’ten yapılan bu tercüme de gösteriyor ki,
İslamiyet’te müzik, çalgı yoktur. Son zamanlarda işitilen (Tasavvuf
müziği) sözünün İslamiyet’te yeri olmadığı anlaşılıyor. Harama helâl
diyenin kâfir olacağı bildirildi. Bunun için, haramı ibadete karıştıranın, hem
kâfir olacağı, hem de İslamiyet’i yıkmak, bozmak için uğraşan zındık olacağı
hatıra gelmektedir. (Teganni ve müzik bahsi)
İbni Âbidin, 4. ciltte, şahitliği kabul edilmeyenleri anlatırken
buyuruyor ki: Eğlence için veya para kazanmak için şarkı söylemek,
sözbirliğiyle haramdır. (Teganni ve müzik bahsi) [Sadece
çalgıya değil, eğlence için çalgısız söylenen şarkıya bile haram deniyor.]
Yukarıdaki yazıların hepsi Tam İlmihâl Seadet-i Ebediyye kitabından alınmıştır.
Hadîka ve Berîka’da bildiriliyor ki: Yabancı kadının,
kızın söylediği her çeşit şarkıyı, hikâyeleri dinlemek ve her çeşit çalgıyı,
kendilerinden, radyolardan ve televizyonlardan dinlemek haramdır. Kendi
dinlemese de, bunları evinde bulundurmanın da haram olduğu bu iki kitapta uzun
yazılıdır. Hem helâl, faydalı, hem de haram, zararlı olan şeyi, yani helâle de,
harama da birlikte sebep olan şeyi eve sokmak caiz değildir. (İslam Ahlakı,
Ey Oğul İlmihâli, Zühd ve takva faslı)
Mektubat’ın özeti olan Kıymetsiz Yazılar kitabında deniyor ki:
Gınâ [müzik] haram olduğundan, bir çalgıcıyı veya herhangi bir şarkıyı güzel
bulup, takdir eden kâfir olur. (1/266)
Müzik ve şarkı, bir zehirdir ki, şeker [bal] ile kaplanmışlardır. (3/33)
Bu kadar vesika gösteriyor ki, tarafsız görünmeye çalışan, aslında bâtılın
tarafında olan o kişinin söyledikleri yalan ve iftiradır.