Bir ibadeti yapınca herkes bir sevap alırken iki sevap alan kimseler de olur mu?
İki kat sevap alanlar
CEVAP
Evet vardır. Aynı ameli işleyen kimseden Eshab-ı kiram daha çok sevap alır.
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Yemin ederim ki, bir kimse, Uhud dağı kadar altın sadaka verse, eshabımdan
birinin bir avuç kadar arpa sadakasının sevabına kavuşamaz.) [Buhari]
İhlası çok olanın aldığı sevap da çok olur. İki kat sevap alanlar çoktur. Bu
konudaki hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:
(Şunlar amellerine karşılık iki sevap alırlar:
1- Resulullahın ezvâc-ı tahiratı [müslümanların anneleri olan temiz
hanımları],
2- Ehl-i kitap [kitaplı kâfir] iken tevbe edip müslüman
olanlar,
3- Köle olan, hem Allahü teâlânın hem de efendisinin hakkını ödediği
için.) [Buhari]
(Akrabaya verilen sadakanın sevabı iki kat olarak verilir. Yani hem sadaka ve
hem da sıla-i rahim sevabı kazandırır.) [Taberani]
(İkindi namazı, sizden önceki ümmetlere de farz idi, fakat onlar bunu terk
ettiler. Bu namaza devam edene iki kat ecir vardır.)[Müslim, Nesai]
Cuma günü yapılan ibadetlere en az, iki kat sevap verilir. Cuma günü işlenen
günahlar da, iki kat yazılır. (Riyad-ün-nasihın)
Her günahtan sonra, hemen tevbe etmek farzdır. Tevbeyi bir saat kadar geciktirince,
günah iki kat olur. (Hak Sözün Vesikaları)
Resulullah efendimize verilecek sevaplar, diğer Peygamberlere verilecek
sevaplardan kat kat fazladır. Makbul bir ibadet ve hayırlı bir iş işleyene
verilen sevap kadar bunun hocasına da verilir. Hocasının hocasına dört misli,
onun hocasına sekiz misli, onun da hocasına onaltı misli olmak üzere,
Resulullaha kadar her hocaya talebesinin iki misli sevap verilir. Mesela,
yirminci hocasına 524288 sevap verilir. Resulullaha, ümmetinin her iyi işi için
sevap verilir. Muhammed aleyhisselama verilecek olan sevapların sayısı, bu
hesaba göre düşünülürse, hepsinin miktarını Allahü teâlâdan başka kimse bilmez.
Selefi salihinin, sonra gelenlerden daha efdal, daha üstün oldukları
bildirildi. Sevap sayısı bakımından bu üstünlük meydandadır. (Herkese
Lazım Olan İman)
(Bir hayrın yapılmasına yol gösteren onu yapan gibidir) mealindeki
hadis-i şerife göre, sadakayı açıktan vermek, iyiliği açıkça yapmak iki kat
sevap olur. Biri, sadaka sevabı, ikincisi ise, başkalarını teşvik etmek
sevabıdır. Bir hadis-i şerif meali:
(Sadakayı gizli vermek, açıktan vermekten efdaldir. Ancak, örnek olmak için,
teşvik etmek için açıktan verilen sadaka gizli sadakadan efdaldir.) [Deylemi]
Riya korkusu olursa sadakayı gizli vermek daha sevaptır. (Ya Resulallah, hangi
sadaka daha faziletlidir?) diye sorulunca, (Az maldan gizli verilen
sadaka) buyurup, (Eğer sadakayı açık verirseniz güzel olur,
gizli verirseniz, sizin için daha hayırlıdır)mealindeki âyet-i kerimeyi
okudu. (Taberani)
Bir iyiliğe çok sevab
Sual: S. Ebediyye’de, (Cuma günü yapılan ibadetlere, en az iki
kat sevab verilir. Cuma günü işlenen günahlar da, iki kat yazılır)deniyor.
Günahlar niye iki kat yazılıyor?
CEVAP
Bu, cuma gününün faziletindendir. Bir şeyin kıymeti ne kadar çoksa, ona
saygısızlığın günahı o kadar büyük olur. Bir hadis-i şerif:
(Allah katında, cuma günü işlenen sevabdan daha kıymetlisi olmadığı gibi, o
gün işlenen günahtan daha kötüsü yoktur.)[Cami-üs-sagir]
Sokakta günah işlemek günahtır, camide işlenirse daha çirkin olur. Hele Kâbe’de
işlenirse daha büyük olur. İşlenen aynı günah, işleyene ve işlenen yere göre de
değişir. Bir hadis-i şerif:
(Komşu kadına, arkadaş hanımına şehvetle bakmak, yabancı kadına bakmaktan on
kat daha günahtır. Evli kadınlara bakmak, kızlara bakmaktan bin kat daha
günahtır. Zina günahları da böyledir.) [Taberanî]
Demek ki aynı günah, yapılan yere ve şahıslara göre değişiyor. Bunun dışında
ise, Cenab-ı Hak iyiliklere kat kat sevab verirken günahlara kat kat vermiyor,
bir günahı bir günah olarak yazıyor. Dört hadis-i şerif:
(Müslümanın her iyiliği için, on katından yedi yüz katına kadar sevab
yazılır. Her günahı için ise bir misli yazılır.) [Müslim]
(Her iyilik için on mislinden yedi yüze kadar sevab yazılır. Her kötülük
ise, bir misli yazılır. Allah onu affederse hiç yazılmaz.)[Buhârî]
(Rabbiniz rahimdir. Bir iyilik yapmak isteyip de yapamayana, bir sevab
yazar. Yapana on mislinden yedi yüz misli veya daha fazla sevab yazar. Kötülüğü
isteyip de yapmayana bir sevab, yapana ise bir günah yazar, dilerse onu
affeder.) [Taberanî]
(Allahü teâlâ buyuruyor ki: Bir iyilik yapmak isteyip de, yapamayan kuluma,
bir sevab yazarım. Yaparsa on mislinden yedi yüz misline kadar sevab yazarım.
Bir kötülük düşünüp de yapmayana bir şey yazmam. Yaparsa sadece bir günah
yazarım.)[Buhârî]
Dört âyet-i kerime meali:
(Hasene ile [salih amelle] gelene, [en az] on
kat sevab verilir. Seyyie ile [günahla] gelen de, misliyle
cezalanır. Hiçbiri haksızlığa uğratılmaz.) [Enam 160]
(Hasene ile [salih amelle] gelene, ondan daha iyi bir
mükâfat verilir. Seyyie ile [günahla] gelen de, sadece yaptığı
kadar ceza görür.) [Kasas 84]
(Malını Allah yolunda harcayanın hâli, her başağında yüz tane bulunan yedi
başaklı bir tohuma benzer. Allah dilediğine daha fazla da verir.) [Bekara
261]
(Allah, [kötülüğün cezasını adaletle verir] zerre kadar
haksızlık etmez, zerre kadar iyiliğin sevabını da kat kat artırır ve ayrıca
büyük mükâfat verir.) [Nisa 40]
Allahü teâlâ, sevabı kat kat vermekle ve günahları affetmekle kalmıyor.
Günahlarını sevaba çevirdikleri de vardır. Bir âyet-i kerime meali de şöyledir:
(Tevbe edip iman eden ve salih amel işleyenlerin günahlarını sevablara
çeviririm. Allah gafur-ür-rahimdir, çok affedici ve çok merhametlidir.) [Furkan
70]