İmam-ı Nesai
İmam-ı Nesai
Büyük hadis ve fıkıh âlimi. Künyesi Ebu Abdurrahman; ismi,
Ahmed bin Şuayb bin Ali bin Sinân bin Bahr bin Dinar’dır. İmam-ı Nesai diye
meşhurdur. Aslen Horasan’ın Nesa şehrindendir. 830 (H. 214) yılında orada
doğdu. 915 (H.303)te Filistin’in Remle şehrinde vefat etti. Mekke’de vefat
ettiği veya Hariciler tarafından şehit edildiği de bildirilmektedir. Hadis
ilminde imamdı, yani üç yüz binden fazla hadis-i şerifi ravileriyle birlikte
ezbere bilirdi. Yazdığı Süneni Sagir’i, Kütüb-i Sitte adı verilen altı büyük
hadis kitabından biridir. Hadis ilminde rumuzu sin (S)’dir.
İlim tahsiline Horasan’da başlayan İmam-ı Nesai; Irak, Şam, Mısır, Hicaz (Mekke
ve Medine) ve Cezire (bugünkü Cizre civarı) âlimlerinden ders aldı. Mısır’da
yerleşti. On beş yaşında Kuteybe bin Said’e talebe olup, bir sene iki ay
yanında kaldı. İshâk bin Râhaveyh, Hişâm bin Ammâr, İsâ bin Hammâd, Hüseyin bin
Mansur Sülemi, Amr bin Zürâre, Muhammed bin Nasr-i Mervezi, Süveyd bin Nasr,
Ebu Kureyb, Muhammed bin Rafii, Ali bin Hucr, Ebu Yezid Cermi, Ebu Dâvud
Süleymân Eş’as, Yunus bin Abdila’lâ, Muhammed bin Geylân ve daha birçok âlimden
ders aldı. Onların bir çoğundan hadis-i şerif dinledi ve rivayet etti.
Hadis ilminde zamanının bir tanesi olan imam-ı Nesai, Mısır âlimlerinin en
fakihiydi. Haramlardan sakınmakta ve ibadetlere düşkünlükte eşi yoktu. Her
yaptığı iş, her söylediği söz, Allahü teâlânın rızası içindi. İmam-ı Nesai’nin
hadis-i şerif rivayetinde ravilere koyduğu şartlar, Buhari ve Müslim’den daha
sıkıydı. Hadis ravilerinin güvenilir olup olmamasındaki tespitlerine bütün
âlimler itibar ederlerdi.
İmam-ı Nesai hazretlerinden; Ebu Bişr Devlâbi, Ebu Ali Nişâburi, Hamza bin
Muhammed Kesâsi, Ebu Bekr Ahmed bin İshâk, Muhammed bin Abdullah bin Hayyuye,
Ebul-Kâsım Taberani, Fakih Ebu Cafer Tahavi ve daha birçok âlim ilim tahsil
edip, hadis-i şerif rivayet etti.
İmam-ı Nesai hazretleri, ilk önce yazdığı Sünen-i Kebir’inde, hadis-i
şeriflerin kaynakları ve toplanması hakkında bilgiler verip, şartlarına uyan
hadis-i şerifleri yazdı. Bu eserine, kendisi Müctenâ adını vermesine rağmen
Sünen-i Sagir adıyla meşhur oldu. Şimdi, daha çok Sünen-i Nesai adıyla
bilinmektedir. Bu kıymetli eser, altı meşhur hadis kitabından biri olarak
Müslümanların baş tacı oldu.
İmam-ı Nesai hazretleri, ömrünün sonuna doğru Şam’a gitti. Orada Hazret-i
Ali’yi kötüleyen haricilerden bazı kimseler gördü. Bunun üzerine Hazret-i Ali
ve Ehli Beyt-i Nebevi’yi öven Kitab-ül-Hasâis fi Fadli Ali bin Ebi Tâlib ve
Ehli Beyt adlı eserini yazdı. Bu eserindeki hadis-i şeriflerin çoğunu Ahmed bin
Hanbel hazretlerinin rivayetlerinden aldı. Bu kitabını niçin yazdığını bilmeyen
bazı kimseler; “Şeyhayn’ın yani Ebu Bekir ve Ömer’in üstünlüklerini niçin
yazmadın?” dediler. Bunun üzerine; Fedâil-üs-Sahabe adlı Eshab-ı kiramın
üstünlük ve faziletlerini anlatan kitabını yazdı, Müsned-i Ali, Müsned-i Mâlik
ve Duafâ ve’l-Metrukin adlı kitaplar, onun pek kıymetli eserleri arasındadır.
Sonuncusu, basılmıştır.