Birkaç kişi, cemaatle namaz kılarken, imam olmak istemeyen olduğu gibi, teklifsiz imam olan da oluyor. Hangisi uygundur?
İmamlık
CEVAP
İkisi de uygun değildir. Aşağıda bildirilen hususlara göre kendi aralarında
imam seçmelidir. İmamlığa en layık olmada tercih sırası şöyledir:
1- Sünneti yani din bilgilerini en iyi bilen, namazı bozanları ve
bozmayanları en iyi bilen,
2- Kur’an-ı kerimi en iyi okuyan, tecvidi en iyi bilen,
3- Takvası daha çok olan,
4- En yaşlı olan,
5- Huyu, ahlakı daha güzel olan,
6- Yüzü en güzel olan,
7- Nesebi en güzel olan,
8- Sesi en güzel olan,
9- Elbisesi daha temiz ve güzel olan,
10- Malı, mevkii daha çok olan,
11- Mukim seferiye tercih edilir.
12- Çoğunluğun seçtiği imam olur.
13- Çoğunluk da seçmezse, kur’a çekilir.
Bir evde, ziyafette, seçim aranmadan, ev sahibi, ziyafet sahibi imam olur.
Yahut, imamı bu seçer. Kiracı, ev sahibi demektir. (İbni Âbidin)
Daha üstünü varken, başkası seçilirse, uygun değilse de, günah olmaz.
Ümminin, kendisi gibi ümmi olanlara imam olması caizdir. Ümmi, Kur’an-ı kerimi
yüzünden okumasını bilmeyen kişidir. Ümminin, Kur’an-ı kerim okumasını bilene
imam olması caiz değildir. Tecvidle okuyamayan da, tecvidle okuyana imam
olamaz. Kendisinden daha ehli varken imamlığa geçmemelidir.
İmam olmanın sorumluluğu büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kur’an-ı kerimi en iyi okuyan imam olsun; bunda eşit olunca, sünneti [İslamiyet’in
hükümlerini] en iyi bilen imam olsun, bunda da eşit olursa, en yaşlı
olan imam olsun!) [Müslim]
(Ezan okumak için koşun, fakat imamlığa atılmayın!) [İbni Ebi
Şeybe]
(İmam olan, Allah’tan korksun, imamlık ettiklerinin sorumluluğunu
yüklendiğini bilsin! Eğer imam namazı eksiksiz kıldırırsa, cemaatin sevabı
kadar da imama sevap verilir. Eğer eksik kıldırırsa, günahı yalnız imama olur.) [Taberani]
Ehil olmayanlar, bu sorumluluktan kaçmalı, ehil olanlar da bu vazifeden imtina
etmemelidir! Kur’an-ı kerimi tecvid üzere okuyan ve İslamiyet’i iyi bilen imam
olmalıdır.
Kendinde imamlık şartları bulunan kimsenin tevazu ediyorum zannıyla imamlıktan
imtina edip, yerine imamlık şartları bulunmayanı geçirerek, imamlıktan kaçması
uygun olmaz. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyametin dehşeti içinde, üç sınıfın korkmadığı ve hesap vermediği görülür.
Bunlar misk tepelerinde, mahşer halkının hesabı görülünceye kadar otururlar.
Bunlardan biri, bir topluluğun rızası ile onlara imamlık edenlerdir.) [Taberani]
(İmam ile müezzin, cemaatın sayısı kadar sevaba kavuşur.) [Ebuşşeyh]
- Ya Resulallah, bana bir amel bildir ki, yalnız onu işlemekle Cennete
gideyim. - Senin vasıtanla namaza gelmeleri için kavminin müezzini
ol! - Ya Resulallah bunu yapamam. - O halde sana uyup namaz
kılmaları için kavminin imamı ol! - Onu da yapamam ya
Resulallah. - O vakit namazı ilk safta kıl! (Buhari)
İmamlığa daha layıksa, oğul babasına imam olur. (Halebi)
Özrü olan imam
Sual: Bir özrü olan mesela, bir yerinden kan veya irin akmak, idrar
veya yel kaçırmak, üstü necis olmak, harflerin bazısını peltek okumak gibi bir
özrü olan kimse, özrü olmayan sağlam kimselere imam olabilir mi? Bir de,
oturarak namaz kılana ayakta kılanlar uyabilir mi?
CEVAP
Özrü olan, özrü olmayanlara imam olamaz.
Özürleri birbirine benzeyenler birbirlerine ve bir özürlü olan, iki özürlü
olana imam olabilir. Maliki'de ve Şafii'de, özürlü olan, özürsüz olana imam
olabilir.
Yara üstündeki merheme, sargıya mesh eden ve herhangi bir sebeple Maliki veya
Şafii'yi taklit eden Hanefiler özürlü sayılmaz.
Teyemmüm etmiş olan, abdest almış olana, oturarak kılan, ayakta kılana imam
olabilir.
Seferi imam
Sual: Bir arkadaş, bize seferi olarak geldiğinde, namaz
kılacağımız zaman, hemen imam oluyor. Misafir diye bir şey demiyoruz. Arkadaşın
teklifsiz imamlığa geçmesi doğru mu?
CEVAP
Doğru değildir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir yere ziyarete giden kimse, onlara imamlık yapmasın!) [Tirmizi]
(Bir cemaat bir yere misafir giderse, o evden gidene kadar, ev sahibi o
cemaatin emiri olur, ona itaat vacip olur.) [Deylemi]
Açıktan günah işleyen
Sual: Açıktan günah işleyen imamın arkasında namaz kılmak caiz mi?
CEVAP
İçki içen, kumar oynayan veya başka günahları işleyen bir kimse, itikadı düzgün
ise, abdestin ve namazın farzlarını iyi biliyor ve önem veriyorsa, böyle bir
kimsenin arkasında namaz kılmak keraheten caiz, yani mekruhtur. Eğer namazın
şartlarına önem vermiyorsa, zaten namaz sahih olmaz.
Ebüssüud efendi fetvasında, (Salih ve facir [günahkâr,
fitneci],arkasında namaz kılınız) hadis-i şerifi açıklanırken, (Bu
hadis-i şerif cami imamları için değil, Cuma kıldıran emirler içindir. Bunlara
uymak, itaat etmek gerektiğinden, fitne çıkarmamak için fâsık olan [açıktan
günah işleyen] emirler arkasında namaz kılınır) buyuruyor. Hadis-i şerifte
buyuruluyor ki:
(Her imamla namaz kıl, sevabı sana, yanlışı varsa vebali onadır. Her emirle
cihad et, ecri sana, yanlış karar vermişse zararı onadır. Müslüman her ölünün
cenaze namazını kıl, intihar etmiş olsa da...) [Deylemi]
Bu husus, yukarıdaki fetvada da bildirildiği gibi emirlere itaat içindir.
Bid’at ehli, içki içen, kumar oynayan cami imamlarının arkasında namaz
kılmamalıdır!
Kur’an-ı kerimi teganni ile okuyan, kendinde imamlık şartları bulunmayan ve
açıktan günah işleyen imamların da arkasında namaz kılmamalıdır! Hele itikadı
bozuk kimselerin arkasında namaz kılmak hiç caiz değildir. Fakat camide böyle
fâsık, sapık imam var sanarak camiyi terk etmemelidir.
Yine Ebüssüud efendi fetvasında buyuruluyor ki:
(Kur’an-ı kerimi tecvid üzere okumasını bilmek farzdır. Tecvid bilmeyen bir
imamın okuduğu Kur’an-ı kerim ve kıldırdığı namaz sahih olmaz.)
İtikadı bozuk veya bid’at ehli olan, İslam âlimlerinin yazılarına, fetvalarına
önem vermeyen, belli bir mezhebe bağlanmayan, müfessir ve muhaddis icazeti
olmadığı halde Kur’an-ı kerime ve hadis-i şeriflere kendi görüşüne göre mana
veren sapık kimselerin arkasında namaz kılınmaz. (Hadika)
Salih imam
Sual: Ehl-i sünnet âlimlerinin ve kitaplarının aleyhinde konuşan
imamın arkasında namaz kılınır mı?
CEVAP
Bid’at ehli, fâsık ve mekruh işleyen imamlardan uzak durmalı, salih imamları
tercih etmeli.
Kadın imam
Sual: Kadın, erkeklere imam olabilir mi?
CEVAP
Bütün fıkıh kitaplarında imam olmak için bildirilen şartlardan biri, (Erkek
olmaktır. Kadın, erkeklere imam olamaz) buyuruluyor. (Halebi)
Dürer’deki bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Kadınların, [namazda imam olarak] öne geçirilmesi caiz
değildir.)[Rezin]
Kadın, erkeklerle birlikte cemaatle namaz kılsa, kadının sağındaki, solundaki
ve arkasındaki erkeğin namazı bozulur. (Redd-ül-muhtar)
Veled-i zina
Sual: Toplumda, babası bilinmeyen, veled-i zina denilen çocuklar gün
geçtikçe çoğalıyor. Ana babalarının günahları bu çocuklara da yazılır mı?
Veled-i zina, imam olabilir mi?
CEVAP
Veled-i zinanın çoğalması, kıyamet alametidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Ahir zamanda, veled-i zina [piç] çoğalır.) [Taberani]
Kâfir çocukları bile günahsız doğar. Ana-babanın günahını çocuğu çekmez.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Veled-i zina, babasının günahını çekmez. Hiç kimse, diğerinin günahını
yüklenmez.) [Hakim]
Kur’an-ı kerimde de mealen buyuruldu ki:
(Bir kimse, diğer kimsenin günahını çekmez.) [Necm 38]
Cahil ise, veled-i zinanın, imam olması mekruhtur. Cahil değil ise imam
olmasında mahzur yoktur. (Nur-ül-izâh)
Veled-i zina genelde, ilgisiz ve bilgisiz yetiştiği için, yani cahil olacağı
için imamlık yapamaz. Fakat ilim sahibi olanlarının imamlık yapmasında hiç
mahzur yoktur.
Cemaatin namazı
Sual: Büyük günah işlemiş, fakat sonradan tevbe etmiş, salih biri
olmuş bir kimse, imam olsa, bunun günahını cemaat bilmese, cemaatin namazına
bir zarar gelir mi? Böyle bir kimsenin imamlık yapmasında bir mahzur var mıdır?
CEVAP
Bir zararı olmaz. Böyle bir kimsenin imamlık yapmasında bir mahzur yoktur.
İmam ve cemaat
Sual: S. Ebediyye’de, (Cemaat istese de, imamın, farz kıldırırken kıraati
ve tesbihleri sünnetten fazla okuması tahrimen mekruhtur) denirken, Mektubat-ı
Rabbani’de, (İmam için ise, cemaatin haline göredir) deniyor. Bu çelişki değil
mi?
CEVAP
Hayır, biri diğerini açıklamaktadır. Cemaatin haline göredir demek, sünnetten
bile az okuyabilir demektir; çünkü hasta, yolcu olabilir, bir an önce gitmek
isteyebilir. İmam cemaatin durumuna göre, sünnet miktarından aşağı da
okuyabilir. Cemaat istese de, sünnetten fazla okuması mekruh olur. Zamm-ı sure
okumak için de böyledir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(İmam olan zat, namazı uzatmadan hafif kıldırsın. Cemaatin içinde, küçük,
yaşlı, hasta ve ihtiyaç sahibi bulunabilir. Yalnız kılarken dilediği kadar
uzatabilir.) [Buhari, Müslim]
Fâsık imam
Sual: Eşim açık geziyor. Eşi açık gezene fâsık denir, fâsıkın imamlığı
ise mekruhtur. Arkadaşlarım sen imamlık yap diyorlar, ben de imamlık yapmak
istemiyorum. Yaptığım doğru mu?
CEVAP
Evet yaptığınız doğrudur. Fâsık olan imam olmamalıdır.
İmamın niyeti
Sual: İmamlığa nasıl niyet yapılacağını bilmiyorum. (Niyet ettim, öğle
namazını kıldırmaya) demek doğru mu?
CEVAP
Evet öyle niyet etmenin de mahzuru yoktur. Yani namaz sahih olur. Hiç imamlığa
niyet etmeseniz de, erkeklere kıldırdığınız namaz sahih olur. Yani sadece
(Niyet ettim öğle namazını kılmaya) deseniz de, böyle bir niyetle size uysalar
yine onların da namazları sahih olur.
Niyet çeşitli şekilde yapılırsa da, (Bana uyanlara imam oldum) demek en
uygunudur.
Kadına imam olmaya niyet
Sual: Ben imam oldum oğlumla namaz kılarken annesi de gelip bize
uymuş. Namazı sahih oldu mu?
CEVAP
Onun da geleceğini biliyorsanız, namazı sahih olur. Çünkü kadınlara da imam
olmaya niyet etmek şarttır. Niyetsiz olmaz. Onun geleceğini bilmiyorsanız ve
kadınlara imam olmaya da niyet etmemişseniz namazı sahih olmaz. Böyle
durumlarda, yani kadınların da cemaat olma ihtimali olduğu zaman, namaza
dururken kadınlara da imam olmaya niyet etmelidir!
Kadınla cemaat
Sual: Sadece hanımla cemaatle namaz kılarken niyet nasıl olmalıdır?
CEVAP
Hanımın uyduğunu bilmek yeter. Mesela (Niyet ettim, bana uyanlara imam olmaya)
demek yetişir. (Niyet ettim kadınlara da imam olmaya) denebilir. Hatta niyet
ettim öğlenin farzını kılmaya bile demek yeter. Önemli olan arkanızda kadın
cemaat olduğunu bilmektir. Niyetin değişik olmasının mahzuru olmaz.
Fasığın imamlığı
Sual: Cemaat yapma imkanı varken, oradakilerin hepsinin fâsık olduğu
bilindiği durumlarda fâsık fâsıka imam olabilir mi?
CEVAP
Olabilir.
İmam yavaş okursa
Sual: İmam, intikal tekbirlerini yavaş okusa, duymayanların namazları
olmaz mı?
CEVAP
İmamın namaza dururken ve rükünden rüküne geçerken ve selam verirken, cemaat
işitecek kadar, sesini yükseltmesi sünnettir.
İmama uymanın sahih olması için, imamın sesini işitmek veya imamın veya
cemaatin hareketlerini görmek lazımdır.
İmamın hareketlerine uymak lazımdır. Sesine uymak şart değildir. İmamı
göremeyen, imamı görenlerin hareketlerine uyarsa, imamın hareketlerine uymuş
olur.
İmam tamamen içinden söylese, hiç kimse duymasa bile yine namaz sahih olur.
İmamın yüksek sesle okuması
Sual: İmamın namazda yüksek sesle okumasında bir mahzur var mıdır?
CEVAP
İmamın namazda, ihtiyaçtan fazla yüksek sesle okuması namazı bozmazsa da,
haramdır; çünkü arkadaki cemaatin, imamın okuduğunu duyması şart
değildir. (Dürr-ül muhtar)
Şafii imam
Sual: Namaz kılınırken Şafii mezhebinde rükudan kalkarken eller
kaldırılır. Hanefi olanlara imam oluyor namaz kıldırıyoruz. Ellerimizi
kaldırmamızda bir mahzur var mı?
CEVAP
Şafii’de elleri kaldırmak sünnettir. Mecbur kalmadıkça bu sünnet terk edilmez.
Hanefilere de imam olsanız ellerinizi kaldırmanız lazım.
Topal imam
Sual: Topal kimse imam olabilir mi?
CEVAP
Evet.
Seferi
Sual: (Seferi, dört rekatlı olan farzları eda ederken, mukime
uyabilir. Mukim imama vakit içinde uyan seferinin namazı değişerek, imamın
namazı gibi dört rekat olur. Fakat seferi kazayı iki rekat kılması
gerektiğinden, mukim imama uyamaz. Çünkü, oturması ve okuması farz olan, nafile
olana uymuş olur) ifadesinin izahı nasıldır?
CEVAP
Seferi olan, öğle, ikindi ve yatsı namazını kılamayıp kazaya bırakınca, kazayı
iki rekat kılması gerektiğinden, aynı namazı kaza eden mukim imama uyamaz.
Çünkü, mukim imamın, ikinci rekatın sonunda oturması farz değildir. Seferi
olanın ise, oturması farz olduğundan mukim imama uyamaz.
Seferi olan kimse, vakit namazlarında mukim imama uyabilir.
Zamm-ı sure
Sual: Zammı sure nedir, en kısası ne kadar olmalıdır?
CEVAP
Fatihadan sonra okunan, üç âyete veya üç âyete eşit bir âyete denir. Üç âyet
miktarı, kelime itibarı ile on kelime, harf itibarı ile otuz harf olmalı! (Redd-ül-muhtar)
İmamın cemaate dönmesi
Sual: Cemaat kaç kişi olursa imam yüzünü cemaate döndürür?
CEVAP
Cemaat az olsun, çok olsun imamın namazdan sonra yüzünü cemaate döndürmesi
sünnettir. (Halebi)
Eğer cemaat bir kişi ise, yüzünü o bir kişiye dönmez. Bir kişiden fazla ise
döner. İmam-ı Ebulleys hazretleri Mukaddime şerhinde
buyuruyor ki: İmam-ı a’zam Ebu Hanife (imam, namazdan sonra dua ederken cemaat
on kişiden çok ise yüzünü döndürür, az ise döndürmez) buyurdu. (Şir’a)
Eğer cemaat on kişiden az olur, birinci safta namaz kılanlar da var ise, ikinci
kavli tercih ederek imam yüzünü cemaate döndürmez. Namaz kılan yoksa, cemaat az
olsa da birinci kavle uyarak imam yüzünü cemaate döndürmelidir. Çünkü
müminlerin yüzüne dönmek, Kâbe-i şerife dönmekten evladır. Cemaat çok olsa da,
namaz kılanın yüzüne dönmek mekruhtur. Yan dönülürse mekruh olmaz. (Hindiyye)
Âmirin imamlığı
Sual: Âmire imam olmak uygun mu?
CEVAP
Âmire izni olmadan imam olmamalıdır. İzin almadan imamlığa geçmek dargınlığa
sebep olabilir. İstenmeyen kimsenin imam olması mekruhtur.
İmamın ikameti
Sual: İmamlık yapacak kimsenin, ikameti de kendisinin okuması mekruh
olur mu?
CEVAP
Mekruh olmaz. Hazret-i Ömer bazen böyle yapardı.
Telaffuzu kötü olan imam
Sual: Yeni müslüman birinin telaffuzu iyi değilse imamlığı caiz mi?
CEVAP
Hayır. Hemen öğrenmelidir.
Mukim ile seferi
Sual: Maliki’yi taklit eden mukimle seferi, birbirine imam olur mu?
CEVAP
Evet.
Tecvid bilmeyen
Sual: Tecvid bilmeyen mahreçleri doğru çıkarıyorsa okuması sahih olur
mu?
CEVAP
Mahreçleri doğru çıkarıyorsa, tecvidi bilmese de okuduğu sahih olur.
Sünnetle farz arası
Sual: “İmam namazdan önce cemaate safları düzeltmesini söyler"
deniyor. Halbuki sünnet ile farz namazı arasında konuşmamak gerekmez mi?
CEVAP
Bu akşam namazına mahsustur. [Hanefi’de böyle, Şafii’de her zaman söyler.]
Fatiha’dan sonra amin
Sual: İmam Fatiha’dan sonra âmin der mi?
CEVAP
Evet.
Kamet
Sual: Kad kametissalat denirken, imamın namaza başlaması gerekir mi?
CEVAP
Kad kametissalat denirken imam efendi namaza durur. Cemaat de beraber durur.
Yani ikamet bitmeden durulur. İkamet bitince de hemen durulursa olur. Fakat
daha fazla geciktirmek mekruh olur.
Namazdan sonra cemaate dönmek
Sual: İmam, namazdan sonra ayağa kalkarak mı, yoksa kalkmadan mı
yüzünü, cemaate döndürür?
CEVAP
Her ikisi de caizdir.
Kıbleye arkasını dönmek
Sual: İmam niçin namazdan sonra arkasını kıbleye doğru dönüyor?
CEVAP
Sünnet olduğu için dönüyor. Kâbe şereflidir. Ancak müminin şerefi daha
fazladır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Merhaba ey Beytullah. Ne büyüksün ve hürmetin ne büyüktür. Lakin mümin,
Allahü teâlâ indinde senden daha muhteremdir.)[Beyheki]
(Ey Kâbe "Seni Allahü teâlâ, şerefli, mükerrem ve muazzam kıldı. Fakat
mümin, hürmet bakımından senden daha kıymetlidir.)[Taberani]
(Mümin Kâbe’den üstündür.) [İbni Mace]
Bu sebepten dolayı imam, cemaate yönünü dönüyor. Müminin kalbini kırmak,
Kâbe’yi yetmiş defa yıkmaktan daha büyük günahtır.
İmamın niyeti
Sual: Cemaatte farklı mezheplerden insanlar varsa imamın niyeti farklı
olur mu?
CEVAP
Hayır her zamanki gibi niyet eder.
İmamın tesbihleri okuması
Sual: (İmam tesbihleri cemaatin haline göre okur) ne demektir?
CEVAP
Cemaat isterse, sünnet miktarından bile az okuyabilir demektir. Cemaat
sünnetten fazla istese de okuyamaz.
Cemaat sevabı
Sual: Tek başına farza duran (Bana uyan olabilir) diye, imamlığa niyet
etse, sonra ona uyan olsa, cemaat sevabı alır mı?
CEVAP
Evet.
İmamın cemaat sevabı
Sual: Tek başına duran kimseye uyan cemaat sevabı alıyor. İmam olan
cemaat sevabı alamaz mı?
CEVAP
İmamlığa niyet etmediği için cemaat sevabı alamaz.
İmamın dua okuması
Sual: İmamın duayı yalnız kendine tahsisi mekruhtur. Rabbenağfirli
gibi duaları okuması da mekruh mu?
CEVAP
Meşhur olan duaları okumak mekruh değildir.
Vacibi geciktirmek
Sual: (Unutularak bir vacip geciktirilmesi secde-i sehvi gerektiriyor,
kasten geciktirilirse tahrimen mekruh olur) deniyor. İmamın ve yalnız kılanın,
son oturuşta salli barikten sonra Rabbena…yı ve başka duaları okuması selam
verme vacibini geciktiriyor mu, secde-i sehvi gerektiriyor mu?
CEVAP
Hayır, gerektirmez. Çünkü orası dua okuma yeri olduğu için âyet-i kerime ve
hadis-i şerifle bildirilen bütün duaları okumak caizdir. Bunun gibi, kıyam
kıraat mahallidir. Burada bir rekatta, bir sure değil, 10 sure de 20 sure de
okunabilir. Sen çok sure okudun, o zaman, rükuu geciktirdin, secde-i sehv
yapman lazım denmez elbette. Son teşehhüd de böyle, orası dua okuma yeridir,
fazla dua edilse de secde-i sehv gerekmez.
Nimet-i İslam kitabında, namazın sünnetlerinin 43. sünde diyor ki:
Salevattan (salli barikten) sonra dua okunur.
Namazda Arapça’dan başka dilde dua okumak haram olur. Arapça da olsa, halk
sözüne benzememesi için okunan dualar âyet-i kerime ve hadis-i şeriflerden
alınmış olmalıdır. Mesela şu âyet-i kerimeler okunabilir:
(Bekara 201, Rabbena… âyeti), (Âl-i İmran 8 ve 9), (İbrahim 40,41), (Kehf 10,
Rabbena ile başlayan kısmı), (Furkan 74).
Nimet-i İslam kitabında hadis-i şerifte geçen iki dua da örnek olarak
bildirilmiştir. Demek ki dua âyetlerini ve dua hadislerini salli barikten sonra
okumanın hiç mahzuru yoktur. Ne kadar çok okunursa okunsun mahzuru olmaz.
İmam kendinden eminse
Sual: İmam dört rekatlı namazda dördüncü rekatta otursa fakat cemaat
üç diye ayağa kalksalar, imam kendinden emin ise ne yapar?
CEVAP
Ettehıyyatüyü ve Salli barikleri okuyup selam verir. Namazdan sonra, bu yetki
bana aittir der. Cemaat yanlış diye diretseler de, imam kendine güveniyorsa
veya bir şahidi olursa, tekrar kılınmaz.
Mahrem kadınlar
Sual: İmam mahrem kadınlara namaz kıldırsa, namaz sonunda cemaate
döner mi?
CEVAP
Evet.
Yabancı kadın
Sual: Cemaatimizde yenge, baldız gibi yabancı kadın da varsa yine
dönebilir miyim?
CEVAP
Yabancı kadınlara karşı dönülmez. Yahut yan dönüp onlara bakmamalıdır.
Son teşehhüdde Rabbena
Sual: İmam, son oturuşta Rabbena veya başka bir dua okuyabilir mi?
CEVAP
Evet okuyabilir. (Gurer)
Diş dolgusu ve imamlık
Sual: Bazen imamlık yapıyorum. Diş dolgusundan ve hastalıktan dolayı
Maliki'yi taklit ediyorum. Cemaatte her mezhepten insan varken de, bunlara imam
olmam caiz mi?
CEVAP
Evet.
Abdestsiz olduğunu hatırlamak
Sual: Cemaate namaz kıldırdıktan sonra abdestsiz olduğumu hatırladım.
Kendim iade ettim. Cemaate de haber vermem gerekir miydi?
CEVAP
Evet duyurabildiğiniz cemaate de haber vermek gerekir. Ancak başka bir kavle
göre haber vermek gerekmez, sadece sizin iade etmeniz yeter.
Fasığın arkasında namaz
Sual: Kumar oynayan kişinin arkasında namaz kılınır mı?
CEVAP
Hangi çeşit kumar olursa olsun kumar oynayan fâsıktır. Çayına kağıt oynasa da
yine kumardır, haramdır. Fâsıkın arkasında namaz kılınmaz. Kılmak tahrimen
mekruhtur. Maliki’de hiç caiz değildir.
Tesbihleri tek okumak
Sual: Namazda rüku ve secdedeki tesbihler 3 den fazla (5 veya 9) gibi
söylenebilir mi?
CEVAP
Tek olmak şartı ile 5, 7, 9,11 gibi okumak müstehaptır iyi olur. İmam 3 den
fazla okuyamaz.
Camiye koşarak gitmek
Sual: İmamlık yapıyorum. Namaz geç kalınca camiye koşarak gidiyorum.
Görevli olduğum için camiye koşup gitmenin dinen mahzuru var mıdır?
CEVAP
Zaruretsiz camiye koşarak gitmek mekruhtur. Cemaati kaçırma ihtimali de olsa
koşmak yine mekruhtur. Cemaatle namaz kılmak sünnet, koşarak camiye gitmek
mekruhtur. Mekruh işleyerek sünnet yapılmaz. Eskiler bu durumu tenkit için
şöyle derlerdi:
Görürsen camiye koşup giden iki civan,
Bil ki, biri müezzindir, öteki de imam.
Sünnet miktarı zammı sure
Sual: İmamın sünnet miktarından uzun sure okuması tahrimen mekruh diye
bildirdiniz. Sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarında imamın en fazla
kaç âyet okuması mekruh olmaz? Yani sünnet miktarı ne kadardır?
CEVAP
Sabah namazının iki rekatında toplam kırk, en fazla elli âyet okumak
sünnettir.
Öğle namazında sünnet olan, sabah namazından daha aşağı miktar
okumaktır.
İkindi ve yatsı namazında sünnet olan, yirmi âyet
okumaktır.
Akşam namazında sünnet olan, her rekatta kısa bir sure okumaktır.
Kısa sureler, Beyyine suresinden sonraki surelerdir.
İmam olan kimsenin farz kıldırırken yukarıda bildirilen âyet miktarlarından
fazla okuması tahrimen mekruhtur. Cemaat uzun okunmasını istese de yine mekruh
olur. Fakat cemaat sünnet miktarından daha kısa okunmasını isterse, imamın kısa
okuması, caiz, uzun okuması caiz değildir. Mesela yolcular, abdesti zor tutan
kimseler, sabahın farzını kıldıracak imama, "Kısa sure ile namazı
kıldır" deseler, imam da Kevser ve İhlas suresi
ile namazı kıldırsa mahzuru olmaz. (Hindiyye)
Cemaati rahatsız edecek uzun sure ile namaz kıldırmak tahrimen mekruh olur.
Hadis-i şerifte bildiriliyor ki: Hazret-i Muaz’ın, Bekara, bazen de Nisa suresi
ile namaz kıldırdığını haber alan Resulullah efendimiz, üç kere buyuruyor ki:
(Ya Muaz, sen fettan mısın? Alâ, Şems ve Duha sureleri ile kıldırsaydın.
Çünkü cemaat arasında, yaşlı, zayıf ve ihtiyaç sahibi kimseler
bulunabilir.) [Buhari]
[Fettan: çok fitneci demektir. Fitneci misin, fitneye mi sebep
olacaksın buyuruluyor.]
Cemaatin hepsi uzun sure okunmasını istese, bir tanesi de kısa okumasını
istese, o bir kişiye uymak ve kısa sure okumak gerekir. Hiç kimseyi camiden
nefret ettirmemelidir. Namazdan sonra da, ilahi, tesbihat gibi şeyler okuyarak
cemaati rahatsız etmek de caiz değildir. Çünkü adamın ihtiyacı vardır, gitmesi
gerekiyordur. Camiden çıkarsa ayıp olur diye onu dinlemeye mecbur etmek caiz
olmaz. Böyle şeyler, isteyenlere ayrıca caminin ayrı bir yerinde
dinletilebilir, gösterilebilir.
Yabancı kadınlara imam olmak
Sual: Bir erkek, evde yabancı kadınlara, imam olabilir mi?
CEVAP
Bir erkek, aralarında mahrem akrabası veya hanımı bulunmayan yabancı kadınlara
imam olamaz. Halvet olur, yani günah olur. Eğer kadınların içinde bir tane
mahrem akrabası veya hanımı varsa yahut yabancı da olsa, bir erkek daha varsa,
halvet olmayacağı için imam olabilir.
Yüksek sesle okumak
Sual: İmâmın yüksek sesle okumasında bir mahzur var mıdır?
CEVAP
İmâmın namazda, ihtiyaçtan fazla yüksek sesle okuması, namazı bozmaz ise de,
haramdır. Çünkü arkadaki cemaatin, imamın okuduğunu duyması şart
değildir. (Dürer)
İmam olmaya niyet
Sual: İmamın kadınlara imam olmaya da niyet etmesi gerekiyormuş. Uzun
zamandır, hanımımla beraber, cemaatle namaz kılıyoruz. Fakat kadınlara da imam
olmak için niyet gerektiğini bilmiyordum. Şimdi hanımın namazları sahih olmadı
mı?
CEVAP
Sahih oldu. Hanımın size uyduğunu bildiğinize göre, kadınlara da, niyet etmiş
olursunuz.
Gençlerin imam olması
Sual: Kıymetli, muhterem ve yaşca büyük olan kişiler; bazen imamete
gençleri geçiriyorlar, kendileri geçmiyorlar. Genç olanlar da, söz dinlemiş
olmak ve edepsizlik etmemek için imamete geçiyorlar. Yaşça, ilimce ve takva
yönünden daha üstün kişiler varken, gençlerin imamete geçmesi uygun oluyor mu
efendim? Ben geçmeyeceğim diye ısrar mı etmesi lazım, söz dinleyip imamete
geçmesi mi lazım?
CEVAP
El emru fevkal edep. Emir edepten üstündür. Söz dinleyip geçmesi gerekir.
Özürlünün imamlığı
Sual: Abdesti bozan bir şeyden dolayı özürlü olan bir âlim, cahile
imam olabilir mi?
CEVAP
Özürlü olduğu için, özürsüze imam olamaz. Özürleri birbirine benzeyenler,
birbirlerine ve bir özrü olan, iki özrü olana imam olabilir. Maliki’de ve
Şafii’de, özürlü olan, özürsüz olana imam olabilir.
Fâsık olan imama uymak
Sual: Fâsık olmak ne demektir? Fâsık imama uyulur mu?
CEVAP
Fâsık kimsenin imam olması tahrimen mekruhtur. Mâlikî’de hiç sahih
değildir. (Halebi-yi Kebir)
Fâsık, hangi günah olursa olsun, çekinmeden açıktan günah işleyen kimsedir.
Mesela aşağıdaki günahlardan birini açıkça işlemeye devam eden fâsık olur:
1- Alkollü içki içen,
2- Altın yüzük takan, [erkek için],
3- Avret yerini açan veya başkasının avret yerine bakan, [Erkeğin
avret yeri göbekle diz arası, kadının yabancı erkekler için avret yeri el ve
yüz hariç her yeridir.],
4- Büyü yapan ve yaptıran,
5- Çalgı çalan ve çalgı dinleyen,
6- Çayına bile olsa kâğıt, tavla, domino vesaire oynayan,
7- Faiz alıp veren,
8- Falcılık yapan,
9- Farz namazı, özürsüz kazaya bırakan,
10- Gıybet eden,
11- İpek giyinen [erkek],
12- İsraf eden,
13- Etrafındakilere kibirlenen,
14- Kur’an-ı kerimi parayla veya teganni ederek okuyan,
15- Zina eden
16- Mazeretsiz oruç tutmayan,
17- Beş vakit namaz kılmayan,
18- Rüşvet alan,
19- Sakalı bir tutamdan kısa yaparak sünneti değiştiren,
20- Söz taşıyan,
21- Uyuşturucu kullanan,
22- Yalan söyleyen,
23- Zekât veya uşur vermeyen.
Bid’at ehlinin arkasında namaz
Sual: Bid’at ehli imamın arkasında namaz kılınabilir mi?
CEVAP
Bid’atlerin çıktığı zamandaki bid’at ehli olanların bir kısmı, küfre
düşmemişti. Küfre düşmeyenler için kitaplarda şöyle bildirilmiştir:
Bid’ati küfre varırsa ona uyanın namazı sahih olmaz. Küfre sebep olmazsa sahih,
fakat mekruh olur. (Hulasa)
Fâsıkla bidat ehlinin, âlim olsalar da, imam olmaları mekruhtur. Bunları imam
yapmak günah olur. (Nur-ul-izah, Redd-ül-muhtar)
Fakat şimdiki bid’at ehli imam, biraz Mutezile, biraz Vehhabi, biraz Rafızî
itikadına sahiptir. Doğru itikadı yoktur. Böyle bid’at ehlinin arkasında namaz
kılınmaz. Hattâ onlarla birlikte bile namaz kılınmaz. Bir hadis-i şerif:
(Bid’at ehlinin cenazesine gitmeyin, onlarla birlikte namaz kılmayın!) [İbni
Hibban]
İmamın abdesti yoksa
Sual: İmamın abdesti, cemaatteki bazılarının mezheplerine göre sahih
olmazsa, mesela Şâfiî olan imamın abdesti Hanefî’ye uygun değilse, Hanefî
cemaatin namazı sahih olur mu?
CEVAP
Sahih olur. Tahtavî’nin Merak-ıl-felah haşiyesinde, (Başka
mezheplerdeki bir imama uymanın sahih olması için, uyanın mezhebine göre,
namazı bozan bir şeyin imamda bulunmaması lazımdır. Eğer bozan bir şey varsa,
imama uyan bunu bilmiyorsa yine namazı sahih olur. Güvenilen
kavil budur. İkinci kavle göre ise, imamın kendi mezhebine
göre namazı sahih olursa, uyanın mezhebine göre sahih olmadığı görülse bile,
buna uyması sahih olur) buyuruluyor. Bu ikinci kavil, her ne kadar zayıfsa da,
harac olunca, zayıf kaville amel etmek lazımdır. Fitneye mani olmak için de,
zayıf kaville amel edileceği, Hadika’da da yazılıdır. (İ.
Ahlâkı)
Yani birinci kavle göre bile, Şâfiî imamın abdestinin Hanefî’ye uygun olmadığı,
mesela abdest aldıktan sonra elinin kanadığı, ancak kesin olarak
biliniyorsa, ona uyan Hanefî cemaatin namazı sahih olmuyor. Bilinmiyorsa
kanamış olsa bile sahih oluyor. Sormak, araştırmak da caiz değildir. İkinci
kavle göre ise, kanadığı bilinse de sahih oluyor.
Harac olunca veya fitneye sebep olmamak için, ikinci kavle uymak gerektiği de
açıkça bildiriliyor. Bu açık hükmü kabul etmemek, Müslümanları sıkıntıya sokmak
olur.
Şâfiî imama uymak
Sual: Şâfiî bir imam, (Cemaat arasında bir tek Hanefî de olsa,
namazı Hanefî’ye göre kılmak gerekir) dedi. Öyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Öyle bir şey yoktur. Cemaatin hepsi Hanefî de olsa, imam yine kendi mezhebine
göre kıldırır. İmamın, cemaatin mezhebindeki şartlara elinden geldiği kadar
uyması iyi olur.
Cemaatte kadın varsa
Sual: Evde namaz kılarken cemaatteki kadın, yenge, baldız gibi yabancı
veya teyze, yeğen gibi mahrem olsa, imam namaz sonunda yüzünü cemaate döner mi?
CEVAP
Kadınların hepsi mahremse döner. İçinde bir tane yabancı varsa dönmez.
İmamın kıraati
Sual: İmamın birinci rekâtta, ikinci rekâtta okuduğunun iki misli veya
daha uzun bir zammı sûre okuması sünnet midir?
CEVAP
Evet, sünnettir. İbni Abidin’de deniyor ki: İmamın cuma ve bayram namazlarından
başka her namazda, birinci rekâtta, ikinci rekâtta okuduğunun iki misli uzun
okuması sünnettir. (S. Ebediyye)
Günümüzde imamların çoğu bu sünneti terk etmektedir. Dinini kayıran imamların,
her sünnete olduğu gibi, bu sünnete de önem vermeleri gerekir. Çünkü bir
hadis-i şerifte, (Unutulmuş bir sünnetimi meydana çıkarana yüz şehit
sevabı vardır) buyuruluyor. (Hâkim)
Mesela Maun sûresini birinci rekâtta, Kevser sûresini
ikinci veya Kâfirun sûresini birinci rekâtta, Nasr sûresini
ikinci rekâtta okuyan imam, bu sünneti yerine getirmiş olur. Tek başına kılanın
buna riayet etmesi gerekmez.
Başka mezhepteki imama uyulabilir
Sual: Kitaplardan öğrendiğimize göre, başka mezhepteki imama, mesela
Hanefîler Şâfiî imama, Şâfiîler de Hanefî imama uyabilir. Bu uymanın doğru
olması için, imamın guslünün, abdestinin ve namazının cemaatin mezhebine göre
sahih olması şart değil mi? Mesela Hanefî imam, kadına dokunmuşsa, Şafiîlere
imam olabilir mi? Şâfiî imamdan kan çıkmışsa, Hanefilere imam olabilir mi?
CEVAP
İmamın, arkasındaki cemaatin mezhebinin şartlarına da uyması elbette çok
iyidir, fakat uymamış olsa da yine namazı sahih olur.
Başka mezhepteki imama uyan cemaat, eğer varsa, kendi mezheplerine göre namazı
bozan bir şeyin, imamda bulunduğunu bilmezse cemaatin namazları sahih olur.
Mesela, imamdan kan akması veya başının dörtte birinden az miktarını mesh
etmesi, Hanefî mezhebinde caiz olmadığından, böyle yaptığı bilinen bir Şâfiî
imama uymak âlimlerin çoğuna göre caiz olmaz.
Yukarıdaki kavle göre imamın, cemaatin mezhebine göre de abdestli olması
şarttır. İmamın namazı kendi mezhebine göre sahihse, farklı mezheplerdeki
cemaatin namazının sahih olduğuna dair başka bir kavil de vardır:
Başka mezhepteki kimsenin, kendi mezhebine göre sahih olmasa da, namazı kendi
mezhebine göre sahih olan imama uyması caizdir. (S. Ebediye, Halebi-yi
kebir, Nihaye, Eşbah)
İmamın abdesti bozulursa
Sual: Namaz kıldırırken imamın abdesti bozulursa ne yapar?
CEVAP
Namaz kıldırırken imamın abdesti bozulursa, hemen yakınındaki birini çekip
yerine imam olarak geçirir. Sonra, dışarıda abdest alıp gelince, vekil ettiği
imama uyarak namazını tamamlar. Camide abdest alma imkânı varsa, vekile lüzum
olmaz. Cemaat bekler, imam, abdest alıp gelince, kaldığı yerden devam eder.
Vekil bırakmayıp camiden çıkarsa, cemaat birden fazla ise, namazları
bozulur. (S. Ebediyye)
İmam selam verirken
Sual: İmam, namazı bitirip sağına, soluna selam verirken, iki selamda
da sesini aynı tonda mı söylemesi gerekir?
CEVAP
Hayır, birinci selamı biraz yüksek, ikinci selamı biraz daha yavaş sesle
söyler.
İmamın ikinci selamı, birinciden daha yavaş sesle söylemesi sünnettir. (İbni
Âbidin, Nimet-i İslâm)
Tevbe edenin imamlığı
Sual: Bir kimse, zina veya livata gibi çirkin günahlar işlese,
sonra tevbe edip salih Müslüman olsa, böyle kimsenin önceki hâlini bilenlere
imam olması uygun olur mu?
CEVAP
Böyle çirkin günahlar işleyen kimsenin tevbesi elbette sahihtir, fakat onun
günahını bilen kimseler bu kişiden nefret eder. Cemaatin nefret ettiği kimsenin
imam olması ise mekruhtur. Günahını bilen kimselere imamlık etmemelidir.
Selam verirken niyet
Sual: Cemaat selam verirken Hafaza meleklerinden başka, imama da niyet
ediyor. İmam selam verirken cemaate niyet eder mi?
CEVAP
Evet, imam her iki tarafa selam verirken, cemaate de niyet eder. (Nimet-i
İslâm)
İmamın müezzinlik yapması
Sual: İmam, ezan ve ikamet okuyabilir mi? Yani imam aynı zamanda
müezzinlik yapabilir mi?
CEVAP
Evet, yapabilir. İmamın aynı zamanda müezzinlik de yapması iyidir. Resulullah
efendimiz, “sallallahü aleyhi ve sellem” bir seferde bizzat kendisi ezan
okumuş, ikamet getirmiş ve imam olarak öğle namazını kıldırmıştır. Hazret-i
Ömer, (Halifelik olmasa müezzinlik yapardım)buyurmuştur. Bu söz,
(İmamlıkla birlikte müezzinlik de yapardım) demektir. Burada müezzinlik
yapmanın önemi de bildirilmektedir. Birkaç hadis-i şerif:
(Müezzin, kendisiyle beraber namaz kılan cemaatin sevabı kadar sevab alır.
Cemaatin sevabından da bir şey eksilmez.) [Nesaî]
(Müttekî, ihlaslı müezzin, şehid gibidir. Ölürse kabrinde çürümez.)[Taberânî]
(Müezzinle imam, cemaatin sayısı kadar sevaba kavuşur.) [Ebu-ş-şeyh]
Cennete girmek için ne yapacağını soran bir zata, Peygamber efendimiz, (Müezzin
veya imam ol) buyurdu. O da, (Yapamam) dedi. (O hâlde namazını
ilk safta kıl!) buyurdu. (Buhârî)
İmam olmak, müezzinlik yapmaktan, ikamet okumak ise, ezan okumaktan efdaldir.
Efdal olan, imamın aynı zamanda müezzin de olmasıdır. Sirackitabında,
(İmam-ı a’zam Ebu Hanife, ezan ve ikameti de kendisi okurdu) deniliyor. (Redd-ül-muhtar)
Oğul imam olur
Sual: Oğul, babaya imam olabilir mi?
CEVAP
Evet, imamlığa daha layıksa, oğul babaya imam olabilir.
İmamın yetkisi
Sual: Âcil bir durumdan dolayı cemaate sıkıntı gelecekse veya cemaat
öyle istiyorsa, imam, Ettehıyyatü'den sonra okunan salevat-ı şerifeleri yani
Salli Barikleri terk edebilir mi?
CEVAP
Evet, terk edebilir. (Dürer Gurer)
İmam olmanın şartları
Sual: İş yerinde cemaatle namaz kılarken, arkadaşlar
arasında imam olmak için çekişme oluyor. Herkes kendine göre bir şeyler söylüyor.
İmam olabilmek, namaz kıldırabilmek için, dinimizin bildirdiği şartlar var
mıdır yoksa herkes imam olabilir mi?
Cevap: Bu konuda Nur-ül-izah şerhi haşiyesinde
buyuruluyor ki:
“İmam olmak için altı şart lazımdır. Bunlardan biri bulunmadığı bilinen imamın
arkasında kılınan namaz sahih olmaz:
1- Müslüman olmak. Hazret-i Ebu Bekir ve hazret-i Ömer’in meşru
halife olduğuna inanmayan ve tevilini bilmeden miraca, kabir azabına inanmayan,
imam olamaz. 2- Büluğ, erginlik yaşında olmak. 3- Akıllı
olmak. 4- Erkek olmak. 5- Hiç olmazsa, Fatiha
ile bir âyeti doğru okuyabilmek. Bir âyeti ezberlememiş olan ve ezberlese de
tecvit ile okuyamayan, nağme yapan, imam olamaz. 6- Özürsüz
olmaktır. Özrü olan, özrü olmayanlara imam olamaz.”
Özür, bir yerinden durmadan kan akmak, yel kaçırmak, idrar
kaçırmak, “te” ve “fe” harflerini tekrarlayarak okumak, “sin” harfini “se”,
“ra” harfini “gayn” okumaktır. Özürleri birbirine benzeyenler birbirlerine ve
bir özrü olan, iki özrü olana imam olabilir. Maliki ve Şafii mezhebinde, özürlü
olan, özürsüz olana imam olabilir.
Dürr-ül-muhtar’da buyuruluyor ki: “Din cahillerinin,
fâsıkların, yani büyük günah işleyenin, âmânın imam olması mekruhtur.” Âmâ yani
gözleri görmeyen, din bilgilerini biliyorsa imam olabilir.
Sual: Ücret karşılığında namaz kıldıran
imamların arkasında namaz kılınabilir mi?
Cevap: İmamlık şartlarını taşıyan bir kimse, ücret veya maaş
karşılığı imamlık yapıyorsa, bunun arkasında namaz kılmanın caiz olduğuna fetva
verilmiştir.
Sual: İmamda, namazı bozan bir şey olsa, o
namazı tekrar kılmak mı gerekir?
Cevap: Evet, imamda namazı bozan bir şey bulunduğunu anlayan kimse,
bu namazı tekrar kılar.
Sual: İmamlık yapmayı ve din bilgisi öğretmeyi, ücret
karşılığında yapmanın dinimizce mahzuru var mıdır?
Cevap: Ezan okumak, imamlık yapmak, Kur’ân-ı kerim ve mevlid okumak,
din bilgisi öğretmek için ücret almak caiz değil ise de, imamlık, müezzinlik ve
ilim öğretmek için ücret almaya izin verilmiştir.
Sual: Maaş veya ücret karşılığı imamlık yapanın arkasında
namaz kılınır mı?
Cevap: İmamlık şartlarını taşıyan bir kimse, ücret veya maaş
karşılığı imamlık yapıyorsa, bunun arkasında namaz kılmanın caiz olduğuna fetva
verilmiştir.
İmam olmakta öncelik hakkı
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imam olacak kimsede ne gibi şartların bulunması
gerekir?
Cevap: Abdestin, guslün, namazın şartlarını daha çok bilenin ve
gözetenin, başkalarından önce imam seçilmesi lazımdır. Bundan sonra, tecvid ile
okuyan seçilir. Hafız olması şart değildir. Bunlar birkaç kişi ise, vera sahibi
olan seçilir. Vera, şüphelilerden kaçınmak demektir. Bundan sonra,
yaşı çok olan seçilir. Bundan sonra, sıra ile, huyu, yüzü, nesebi, sesi,
elbisesi güzel olan seçilir. Bunlar birkaç kişi ise, aralarından malı, mevkisi
çok olan seçilir. Bunlar da benziyor ise, mukim misafire imam olur. Seçimde
uyuşulmazsa, çoğunluğun seçtiği imam olur. Daha üstünü varken, başkası
seçilirse, çirkin olur. Fakat, günah olmaz. Bir evde, ziyafette, seçim
aranmadan, ev sahibi, ziyafet sahibi imam olur, yahut imamı bu seçer. Kiracı,
ev sahibi demektir. İstenmeyen kimsenin imam olması mekruhtur. Bidat sahibi
kimsenin imam olması da tahrimen mekruhtur.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imam, cemaatin isteği ile,
zamm-ı sure olarak daha uzun sureleri okuyabilir mi?
Cevap: Cemaat istese de, imamın, farz namazı kıldırırken kıraati,
zamm-ı sureleri ve rüku, secde tesbihlerini sünnet olan miktardan fazla okuması
tahrimen mekruhtur.
Sual: Cemaatle namaz kılarken imamın, arkasındaki kadın
ve erkek bütün cemaate de imam olmaya niyet etmesi lazım mıdır?
Cevap: İmamın, erkeklere imam olmaya niyet etmesi lazım değildir.
Fakat imam, imam olmaya niyet etmezse, cemaat ile kılmak sevabına kavuşamaz.
İmam olmaya niyet ederse, bu sevaba da kavuşur. Yalnız kılan kimseye, sonra
başkasının gelip uyması caizdir. Cemaatin “Uydum hazır olan imama” diye de,
niyet etmesi lazımdır. İmamın, “Kadınlara imam olmaya” niyeti lazımdır.
Cemaatin imamı tanıması, bilmesi şart değildir. İmam tekbir söylerken, ona
uymaya niyet etmeli ve hemen namaza durmalıdır. İmam, yerinde durunca, ona uymaya
niyet edip, namaza beraber başlamak da iyidir.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imamın farzı kıldıktan
sonra aynı yerde son sünneti kılmasında bir mahzur var mıdır?
Cevap: Cemaatle namaz kılarken, imamın, son sünneti, farz kıldığı
yerde kılması mekruhtur. Cemaatin farzı kıldığı yerde son sünneti kılması
mekruh değil ise de, başka yerde kılmaları müstehabtır. Müstehabı yapmayanın
namazı noksan olmaz, sevabından mahrum kalır.
Sual: İmam, namazı kılıp bitirdikten sonra, yüzünü
cemaate çevirmesi gerekir mi?
Cevap: Farzı veya son sünneti kılınca, imamın sağa, sola veya
cemaate dönmesi müstehabdır. İşlerini görmesi için, gitmesi de caizdir.
İmamın sesini cemaat duymazsa
Sual: Cemaatle namaz kılarken, cemaatin gerisindekiler imamın sesini
duymazlarsa, ne yapmalı, nasıl hareket etmelidir?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“İmamın namaza dururken ve rükünden rükne geçerken ve selam verirken, cemaat
işitecek kadar, sesini yükseltmesi sünnettir. Daha fazla yükseltmesi mekruhtur.
İmam, namaza başlamak için, tekbir getirmeli, cemaate duyurmayı düşünmemelidir.
Aksi takdirde namazı sahih olmaz. Cemaatin hepsi, imamı işitmediği zaman,
müezzinin de herkese duyuracak kadar, sesini yükseltmesi müstehab olur. Müezzin
de namaza başlamayı düşünmeyip, yalnız cemaate duyurmak için bağırırsa, namazı
sahih olmadığı gibi, imamı duymayıp, yalnız bu müezzinin sesi ile namaza
duranların namazı da sahih olmaz. Çünkü, namazı kılmayan birine uymuş olurlar.
Cemaate duyuracak kadardan daha yüksek bağırmak, müezzin için de, mekruhtur.
Dört mezhep âlimleri söz birliği ile bildiriyor ki, cemaatin hepsi, imamın
sesini duyarken, müezzinin de tekbir getirmesi, mekruhtur ve çirkin bidattir.
Hatta Bahr-ül-fetâvâda, Feth-ul-kadîrde ve Miftâh-ul-Cennet ilm-i hâli
kenarındaki Üstüvânî risâlesinin sonuna doğru diyor ki; “Küçük mescitlerde,
imamın tekbiri işitilirken, müezzin yüksek sesle tekbir getirirse, namazı
bozulur.”
Sual: Devamlı idrar, gaz kaçıran, herhangi bir yerinden
kan, cerahat gelen bir kimse, böyle olmayan sağlam kimselere imam olabilir mi?
Cevap: Özürlü olan, mesela devamlı gaz, idrar kaçıran herhangi bir
yerinden devamlı kan, cerahat gelen kimse, sağlam kimselere imam olamaz. Ayrıca
üzerinde dirhemden çok necaset bulunan, Kur’an-ı kerimi doğru okuyamayan kimse
de, böyle olmayanlara imam olamaz. Kaplama ve dolgu dişi bulunan kimsenin,
kaplama ve dolgusu olmayan Hanefilere imam olabilmesi için, Şafii veya Maliki
mezhebini taklit etmesi lazımdır.
Sual: Namazda okunan âyetleri, sûreleri, şarkı
kalıplarına uyarak okuyan kimsenin arkasında kılınan namaz sahih olur mu?
Cevap: Elhan ederek yani namazda okuduklarını musiki perdelerine
uyarak, teganni eden ve namazı vaktinden evvel kıldıran imam arkasında kılınan
namazı iade etmenin lazım olduğu, Halebî-i kebîr sonunda yazılıdır.
Sual: İmamlık şartlarını taşımayan bir imamı, öylece
kabullenmek mi yoksa onun yerine uygun olanı getirmek için uğraşmak mı gerekir?
Cevap: İmamlık şartları bulunmayan, mezhepsiz, dinde reformcu olduğu
bilinen imamın yerine, Ehl-i sünnet itikadında olan imam tayin edilmesi için
uğraşmalıdır.
Özürlü olanın imam olamaması
Sual: Bir yerinden devamlı kan veya benzeri akıntı gelen özürlü bir kimse,
sağlam olanlara imam olabilir mi?
Cevap: Özrü olan, özrü olmayanlara imam olamaz. Özür, bir yerinden
durmadan kan akmak, yel kaçırmak, idrar kaçırmak, te ve fe harflerini
tekrarlayarak okumak, sin harfini se, ra harfini gayn okumak,
abdestsiz veya dirhemden fazla necasetli olmak ve avret mahalli açık olmaktır.
Gözü ağrıyan, gözyaşı kesilmezse, özür sahibi olur. Kulaktan, göbekten,
burundan, memeden ağrı ile çıkan her sıvı da, devamlı akarsa, özür sahibi olur.
Adı geçen yerlerden ve yaradan çıbandan çıkan kan, irin ve sarı su, ağrı ile
olmasa da, böyledir.
Özürleri birbirine benzeyenler birbirlerine ve bir özürlü
olan, iki özürlü olana imam olabilir. Maliki ve Şafii mezhebinde, özürlü olan,
özürsüz olana imam olabilir. Yara üstündeki merheme, sargıya mesh eden ve
kaplama veya dolgu dişi olduğu için, Maliki ve Şafii mezhebini taklid edenler
özürlü sayılmaz.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imamın sesini çok fazla
yükselterek, bağırarak okuması uygun olur mu?
Cevap: İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“İmamın namaza dururken ve rükünden rüküne geçerken ve selam verirken, cemaat
işitecek kadar, sesini yükseltmesi sünnettir. Daha fazla yükseltmesi mekruhtur.
Sual: Namazın rüku ve secdelerini ima ile yapan bir
kimse, sağlam olan kimselere imam olabilir mi?
Cevap: Namazın rüku ve secdelerini yapamayan kimse, rüku ve secdeleri
yapan kimseye imam olamaz. Nafile namaz kılan kimse de, farz kılan kimseye imam
olamaz.