►Allah'ın Emirlerine Uymada Ölçülü Olmak Hakkında / Hadis
Allah'ın Emirlerine Uymada Ölçülü Olmak
Riyâzus Sâlihîn / İmâm Nevevî
BÖLÜM: -5-
Allah'ın Emirlerine Uymada Ölçülü Olmak hakkında sahih hadis-i şerifler...
144. Âişe radıyallahu anhâ’nın bildirdiğine göre, bir kadınla birlikte otururlarken, yanlarına
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem girdi ve:
– “Bu kadın kim?” diye sordu. Âişe validemiz:
– Bu filan hanımdır, dedikten sonra, onun çok
namaz kıldığından bahsetti. Bunun üzerine Resûl–i
Ekrem:
– “Bütün bunları sayıp dökmeyi bırak; gücünüzün
yettiği nisbette ibadet etmeniz size yeter.
Allah’a yemin ederim ki, siz bıkıp usanmadıkça,
Allah bıkıp usanmaz” buyurdu.
Resûl–i Ekrem’in en çok sevdiği ibadet, sâhibinin devamlı yaptığı idi.
Buhârî, Îmân 32, Teheccüd 18; Müslim, Müsâfirîn 221. Ayrıca bk. Nesâî, Kıyâmü’l–leyl 17; Îmân 29
145. Enes ibni Mâlik radıyallahu anh şöyle dedi:
Peygamber Efendimizin nâfile ibadetlerini
öğrenmek üzere, sahâbeden üç kişilik bir grup, Peygamber
hanımlarının evlerine geldiler. Kendilerine
Efendimiz’in ibadetleri bildirilince, onlar bunu azımsadılar
ve
– Allah’ın Resûlü nerede biz neredeyiz? Onun
geçmişteki ve gelecekteki günahları bağışlanmıştır,
dediler. İçlerinden biri:
– Ben ömrümün sonuna kadar, bütün gece uyumaksızın
namaz kılacağım, dedi. Bir diğeri:
– Ben de hayatım boyunca gündüzleri oruç
tutacağım ve oruçsuz gün geçirmeyeceğim, dedi. Üçüncü
sahâbî de:
– Ben de sağ olduğum sürece kadınlardan uzak
kalacak, asla evlenmeyeceğim, diye söz verdi. Bir
müddet sonra Peygamberimiz onların yanına geldi
ve kendilerine şunları söyledi:
– “Şöyle şöyle diyen sizler misiniz? Sizi
uyarıyorum! Allah’a yemin ederim ki, ben sizin
Allah’tan en çok korkanınız ve O’na en saygılı
olanınızım. Fakat ben bazan oruç tutuyor, bazan
tutmuyorum. Gece hem namaz kılıyor, hem de
uyuyorum. Kadınlarla da evleniyorum. Benim
sünnetimden yüz çeviren kimse benden değildir. ”
Buhârî, Nikâh 1; Müslim, Nikâh 5. Ayrıca bk. Nesâî, Nikâh 4
146. Abdullah İbni Mes’ûd
radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre, Nebî sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Söz ve davranışlarında ileri gidip haddi
aşanlar helâk oldular. ” Resûl–i Ekrem bu sözü üç defa
tekrarladı.
Müslim, İlim 7. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Sünnet 5
147. Ebû Hüreyre radıyallanu anh’dan rivayet
edildiğine göre, Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurdu:
“Din kolaylıktır. Dini aşmak isteyen kimse, ona
yenik düşer. O halde, orta yolu tutunuz, en iyiyi
yapmaya çalışınız, o zaman size müjdeler olsun;
günün başlangıcından, sonundan ve bir miktar
da geceden faydalanınız. ”
Buhârî, Îmân 29. Ayrıca bk. Nesâî, Îmân 28
Buhârî’nin bir başka rivayeti şöyledir:
“Orta yolu tutunuz, amellerinizi
mükemmelleştirmeye ve Allah’a yakın olmaya gayret ediniz.
Sabahleyin, öğle ile akşam arası çalışınız. Bir
parça da geceden faydalanınız. Aman acelesiz
gidin, telaşsız gidin ki, menzilinize, varacağınız hedefe ulaşasınız. ”
Buhârî, Rikâk 18
148. Enes radıyallahu anh şöyle dedi:
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem mescide
girmişti. İki direk arasına uzatılmış bir ip gözüne ilişti:
– “Bu ip nedir?” diye sorunca, sahâbîler:
– Bu, Zeynep Binti Cahş’a ait bir iptir. Namazda
ayakta durmaktan yorulunca ona tutunuyor, dediler.
Bunun üzerine Peygamberimiz:
– “Onu hemen çözünüz. Sizden biriniz canlı ve
istekli olunca nâfile namaz kılsın, yorgunluk ve
gevşeklik hissettiği zaman ise yatıp uyusun” buyurdu.
Buhârî, Teheccüd 18; Müslim, Müsâfirîn 219. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tatavvu’ 18; Nesâî, Kıyâmü’l–leyl 17; İbni Mâce, İkâme 184
149. Âişe radıyallahu anhâ’ dan rivayet edildiğine
göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurdu:
“Sizden biriniz namaz kılarken uyku hali
bastırırsa, kendisinden bu hal gidinceye kadar yatsın.
Çünkü uykulu vaziyette namaz kılan kimse, belki
de bilmeyerek, istiğfar edip Allah’tan
bağışlanma dileyeceğim derken kendine söver, beddua eder. ”
Buhârî, Vüdû 53; Müslim, Müsâfirîn 222. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tatavvu’ 18; Tirmizî, Mevâkît 146; Nesâî, Tahâret 116; İbni Mâce, İkâme
184
150. Ebû Abdullah Câbir İbni Semüre rayıdallahu anhümâ
şöyle dedi:
“Namazlarımı Nebi sallallahu aleyhi ve sellemle
birlikte kılardım. Onun namazı da, hutbesi de
normal uzunlukta idi. ”
Müslim, Cum’a 41–42. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 223; Tirmizî, Cum’a 12; Nesâî, Cum’a 35; İbni Mâce, İkâme 85
151. Ebû Cühayfe Vehb İbni Abdullah radıyallahu anh
şöyle dedi:
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem, Selmân ile
Ebü’d–Derdâ’yı kardeş yapmıştı. Bu sebeple Selmân,
Ebü’d–Derdâ’yı ziyaret ederdi. Bir ziyaret
esnasında onun hanımı Ümmü’d–Derdâ’yı oldukça eskimiş
elbiseler içinde gördü. Ona:
– Bu halin ne? diye sorunca, kadın:
– Kardeşin Ebü’d–Derdâ dünya malı ve zevklerine
önem vermez, dedi. O esnada Ebü’d–Derdâ eve
geldi ve hazırlattığı yemeği Selmân’a ikram
edip:
– Buyurun, yemeğinizi yiyin, ben oruçluyum,
dedi. Selmân:
– Sen yemedikçe ben de yemem, diye karşılık
verdi. Bunun üzerine Ebü’d–Derdâ sofraya oturup
yemek yedi. Gece olunca Ebü’d–Derdâ teheccüd
namazı kılmaya hazırlandı. Selmân ona:
– Uyu dedi. Ebü’d–Derdâ uyudu, bir müddet sonra
tekrar kalkmaya davrandı. Selmân yine:
– Uyu, diyerek onu kaldırmadı. Gecenin sonlarına
doğru Selmân:
– Şimdi kalk, dedi ve her ikisi birlikte namaz
kıldılar. Sonra Selmân, Ebü’d–Derdâ’ya şöyle dedi:
– Senin üzerinde Rabbinin hakkı vardır, nefsinin
hakkı vardır, ailenin hakkı vardır. Hak sahiplerinin
her birine haklarını ver.
Sonra Ebü’d–Derdâ, Peygamber sallallahu aleyhi
ve sellem’ e gidip olup biteni anlattı. Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem:
– “Selmân doğru söylemiş” buyurdu.
Buhârî, Savm 51, Edeb 86.
152. Ebû Muhammed Abdullah İbni Amr İbni Âs
radıyallahu anhümâ şöyle dedi:
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’e benim şöyle
dediğim haber ve–rilmiş:
Allah’a yemin ederim ki, yaşadığım sürece
gündüzleri muhakkak oruç tutup, geceleri de ibâdet ve
tâatle uyanık geçireceğim. Bunun üze–rine
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bana:
– “Bunları söyleyen sen misin?” diye sordu. Ben
de kendisine:
– Anam babam sana feda olsun, ya Resûlallah!
Evet, ben böyle söylemiştim, dedim. Buyurdular ki:
– “Sen buna güç yetiremezsin. Hem oruç tut, hem
iftar et; hem uykunu al, hem ibadet et; her
aydan üç gün oruç tut; çünkü her iyiliğe on
misli ecir ve sevap vardır. Bu ise bütün zamanını
oruçlu geçirmek gibidir. ” Bunun üzerine ben:
– Bunun daha çoğunu yapmaya gücüm yeter, dedim.
Peygamber Efendimiz:
– “O halde bir gün oruç tut, iki gün tutma”
buyurdu. Ben:
– Ama ben bundan daha fazlasını yapabilirim,
deyince Resûl–i Ekrem:
– “Öyleyse bir gün oruç tut, bir gün tutma; bu
Dâvûd aleyhisselâm’ın orucu olup, oruçların en
ölçülü olanıdır” buyurdular.
Bir başka rivayette: “Bu, oruçların en
faziletlisidir” şeklindedir. Ben:
– Bundan daha faziletlisine de gücüm yeter,
dedim. Peygamberimiz:
– “Bundan daha faziletlisi yoktur” buyurdu.
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in
tavsiye etmiş olduğu, ayda üç gün orucu kabul etmem, bana
ehlimden ve malımdan daha sevimli olacakmış.
Bir rivayete göre:
“Senin gündüzleri oruçlu, geceleri uyanık
geçirdiğin bana haber verilmedi mi sanıyorsun?”
buyurmuştu. Ben de:
– Elbette haber verilmiştir, yâ Resûlallah!
dedim. Bunun üzerine:
– “Böyle yapma, bazı kere oruç tut, bazan tutma;
gece hem uyu, hem de teheccüde kalk.
Şüphesiz senin üzerinde vücudunun hakkı vardır,
iki gözünün hakkı vardır, hanımının hakkı
vardır, ziyaretçilerinin hakkı vardır. Şüphesiz
her aydan üç gün oruç tutman sana yeter. Çünkü
senin için her iyiliğin on misli karşılığı
vardır; bu da bütün zamanının oruçlu olması demektir. ”
Abdullah der ki:
– Ben artırdıkça iş aleyhime döndü. Sonra ben:
– Yâ Resûlallah! Ben kendimde güç ve kuvvet
buluyorum, dedim. Buyurdular ki:
– “O halde Allah’ın Nebisi Dâvûd’un orucunu tut,
daha fazlasını yapma. ”
– Dâvûd orucu nedir? diye sordum.
– “Senenin yarısını oruçlu geçirmektir” buyurdu.
Abdullah yaşlandıktan sonra:
– Keşke Allah’ın Resûlü’nün ruhsatını kabul
etmiş olsaydım, der dururdu.
Bir başka rivayet şöyledir:
– “Senin bütün günleri oruçlu geçirdiğinden ve
her gece Kur’an’ı okuduğundan haberdar
olmadığımı mı sanıyorsun?” Bunun üzerine ben:
– Elbette haberdarsındır, yâ Resûlallah! Fakat
ben bununla sadece hayra ulaşmayı diliyorum, dedim.
Peygamber Efendimiz:
– “Allah’ın Nebîsi Dâvûd’un orucunu tut, çünkü o
insanların en çok ibadet edeni idi. Ayda bir
defa da Kur’an’ı hatmet” buyurdu.
Ben ise:
– Ya Resûlallah! Benim bundan daha fazlasına
gücüm yeter, dedim. Peygamberimiz:
– “O halde yirmi günde bir hatmet” buyurdu. Ben
yine:
– Ya Resûlallah! Bundan daha fazlasını
yapabilirim, dedim. O:
– “Öyleyse on günde bir hatmet” buyurdu. Ben
tekrar:
– Bundan daha fazlasına gücüm yeter, yâ
Nebîyyallah! diye ısrar edince:
– “Şu halde yedi günde bir hatim yap, artık
bunun üzerine artırma” buyurdular. Ben artırdıkça,
aleyhime artırıldı. Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem bana dedi ki:
– “Şüphesiz ki sen bilmiyorsun, belki ömrün uzun
olur?”
Abdullah İbni Amr der ki:
– Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’ in bana
söylediği hale döndüm. İhtiyarlayınca, onun ruhsatını kabul
etmiş olmayı çok arzu ettim.
Bir başka rivayette ise şöyledir:
“Senin çocuklarının da senin üzerinde hakları
vardır. ”
Bir diğer rivayette:
“Bütün zamanını oruçlu geçirenin orucu yoktur. ”
Bu sözünü üç defa tekrarladı.
Bir diğer rivayette:
“Allah’a en sevimli olan oruç, Dâvûd
aleyhisselâm’ın orucudur. Allah’a en sevimli namaz da
Dâvûd aleyhisselâm’ın namazıdır. Dâvûd
aleyhisselâm gecenin yarısını uyuyarak geçirir, sonra
üçte birinde namaz için kalkar, altıda birinde
yine uyurdu. Bir gün oruç tutar, bir gün tutmazdı.
Düşmanla karşılaştığında kaçmazdı. ”
Başka bir rivayet de şu şekildedir:
Abdullah şöyle demiştir:
Babam beni soyca üstün bir hanımla evlendirdi.
Zaman zaman geli–ninin yanına gelir gider, ona beni
sorarmış. O da dermiş ki:
– O ne iyi erkektir, evine geldiğimden beri
yatağıma ayak basmadı, ne halde olduğumu da araştırmadı.
Vaziyet böyle devam edip gidince, babam durumu
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’e anlatmış,
Peygamberimiz:
– “Onu benimle görüştür” buyurmuş. Daha sonra
ben Resûl–i Ekrem ile karşılaştım. Bana:
– “Nasıl oruç tutuyorsun?” diye sordu. Ben de:
– Her gün, dedim. Sonra:
– “Nasıl hatim yapıyorsun?” dedi. Ben:
– Her gece, diye cevap verdim.
Abdullah İbni Amr daha önce geçen konuşmalarının
benzerini anlattı. O, geceleyin rahat etmek için,
okuduğu Kur’an’ın yedide birini, gündüz aile
fertlerinden birine okuyup dinletirdi. Güçlü ve kuvvetli
olmak istediğinde, bir kaç gün oruç tutmazdı.
Sonra oruç tutmadığı günleri sayar, Nebî sallallahu
aleyhi ve sellem’e verdiği sözden caymış olmamak için, tutamadığı günler kadar orucu kazâ ederdi.
Buhârî, Savm 55, 56, 57, Teheccüd 7, Enbiyâ 37, Nikâh 89; Müslim, Sıyâm 181–193
153. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in
kâtiplerinden Ebû Rib’î Hanzala İbni Rebî‘ el–Üseydî
şöyle demiştir:
Ebû Bekir benimle karşılaştı ve bana:
– Nasılsın, ey Hanzala? diye sordu. Ben de:
– Hanzala münafık oldu, dedim. Ebû Bekir:
– Sübhânellah, sen ne diyorsun? dedi. Ben
cevaben dedim ki:
– Bizler, Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’in yanında bulunu–yoruz. Bize cennet ve
cehennemden bahsediyor, sanki gözlerimizle
görüyormuşuz gibi oluyoruz. Onun huzurundan ayrılıp
çoluk çocuğumuzun yanına ve işlerimizin başına
dönünce, çok şeyi unutuyoruz.
Ebû Bekir radıyallahu anh dedi ki:
– Allah’a yemin ederim ki, biz de benzeri
şeylerle karşı karşıyayız. Ben ve Ebû Bekir birlikte yola
düştük ve Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’ in huzuruna girdik. Ben:
– Ya Resûlallah! Hanzala münafık oldu, dedim.
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem :
– “Bu ne demek?” dedi. Ben:
– Ya Resûlallah! Senin yanında bulunuyoruz, bize
cennet ve cehennemden bahsediyorsun; sanki onları
gözümüzle görüyor gibi oluyoruz. Senin
huzurundan çıkıp da çoluk çocuğumuzun yanına ve işimizin
başına dönünce, çoğunu unutuyoruz, dedim. Bunun
üzerine Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem :
– “Nefsimi gücü ve kudretiyle elinde bulunduran
Allah’a yemin ederim ki, şayet siz, benim
yanımda bulunduğunuz hâl üzere devam edip zikir
üzere olabilseydiniz, yataklarınızda ve
yollarınızda melekler sizinle musafaha
ederlerdi. Fakat ey Hanzala, bir saatinizi ibadete, bir
saatinizi de dünya işlerinize ayırınız” buyurdu ve bu sözünü üç defa tekrarladı.
Müslim, Tevbe 12–13. Ayrıca bk. Tirmizî, Kıyâmet 59
154. Abdullah İbni Abbas radıyallahu anhümâ şöyle
dedi:
Nebî sallallahu aleyhi ve sellem insanlara hitap
ederken, ayakta duran bir adam gördü ve onun kim
olduğunu sordu. Ashâb:
– O, Ebu İsrâîl’dir. Güneşte durmayı,
oturmamayı, gölgelenmemeyi, konuşmamayı ve sürekli oruç
tutmayı adamıştır, dediler. Bunun üzerine Nebî
sallallahu aleyhi ve sellem:
– “Ona söyleyiniz! Konuşsun, gölgelensin, otursun ve orucunu tamamlasın” buyurdular.
Buhârî, Eymân 31. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Eymân 19
155. Ömer İbni Hattâb radıyallahu anh’den rivayet
edildiğine göre, Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Bir kimse, geceleri okuduğu zikir ve duasını
okumadan veya tamamlayamadan uyur da, sonra
onu sabah namazı ile öğle namazı arasında okursa, gece okumuş gibi sevap kazanır. ”
Müslim, Müsâfirîn 142. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tatavvu’ 19; Tirmizî, Cum’a 56; Nesâî, Kıyâmü’l–leyl 65; İbni Mâce, İkâme 177
156. Abdullah İbni Amr İbni Âs radıyallahu anhümâ
şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bana
şöyle dedi:
“Ey Abdullah! Filan kimse gibi olma, çünkü o
gece ibadetine devam ederken, sonra geceleri
ibadet etmeyi terketti. ”
Buhârî, Teheccüd 19; Müslim, Sıyâm 185
157. Âişe radıyallahu anhâ şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, ağrı,
sancı veya benzer bir sebeple gece namazını geçirirse, bir
sonraki günün gündüzünde on iki rek’at namaz kılardı.
Müslim, Müsafirîn 140
158. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivâyet
edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem şöyle buyurdu:
“Herhangi bir konuyu size emredip yasaklamadığım
sürece, siz de beni kendi halime bırakınız.
Sizden önceki ümmetleri çok sual sormaları ve
peygamberlerine karşı münakaşaya dalmaları
helâk etti. Size herhangi bir şeyi yasakladığım
zaman ondan kesinlikle sakınınız, bir şeyi
emrettiğimde de onu, gücünüz yettiği ölçüde yerine getiriniz. ”
Buhârî, İ’tisâm 2; Müslim, Hac 412, Fezâil 130–131. Ayrıca bk. Tirmizî, İlim 17; Nesâî, Hac 1; İbni Mâce, Mukaddime 1
159. Ebû Necih İrbâz İbni Sâriye radıyallahu anh şöyle
dedi:
“Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bize çok
tesirli bir öğüt verdi. Bu öğütten dolayı kalpler
ürperdi, gözler yaşardı. Bizler:
– Ey Allah’ın Resûlü! Bu öğüt, sanki ayrılmak
üzere olan birinin öğüdüne benziyor, bari bize bir
tavsiyede bulun, dedik. Bunun üzerine:
– “Size, Allah’a çok saygı duymanızı, başınıza
bir Habeşli köle bile emir olsa, onu dinleyip itaat
etmenizi tavsiye ederim. Benden sonra sağ kalıp
uzunca bir hayat sürenler pek çok ihtilaflar
görecekler. O zaman sizin üzerinize gerekli
olan, benim sünnetime ve doğru yolda olan Hulefâ–
yi Râşidîn’in sünnetine sarılmanızdır. Bu
sünnetlere sımsıkı sarılınız. Sonradan ortaya
çıkarılmış bid’atlardan şiddetle kaçınınız. Çünkü her bid’at dalâlettir, sapıklıktır” buyurdular.
Ebû Dâvûd, Sünnet 5; Tirmizi, İlim 16. Ayrıca bk. İbni Mâce, Mukaddime 6
160. Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivâyet
edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi
ve sellem:
“İstemeyenler dışında, ümmetimin tamamı cennete
girer” buyurdu. Bunun üzerine:
– Ey Allah’ın elçisi, cennete girmeyi kim
istemez ki? denildi. Peygamber Efendimiz:
– “Bana itaat edenler cennete girer, bana karşı gelenler cenneti istememiş demektir” buyurdu.
Buhârî, İ’tisâm 2
161. Ebû Müslim (veya Ebû İyâs) Seleme İbni Amr İbni
Ekvâ radıyallahu anh’ın
naklettiğine göre, bir adam Resûl–i Ekrem
sallallahu aleyhi ve sellem’ in yanında sol eliyle yemek
yedi. Peygamber Efendimiz adama:
– “Sağ elinle ye” buyurdu. Adam:
– Bir türlü yapamıyorum, dedi. Bunun üzerine
Peygamberimiz:
– “Yapamaz ol” diye beddua etti.
Çünkü adamın Resûl–i Ekrem’i dinlememesi,
kibrinden dolayı idi. Bu beddua üzerine, adam elini
ağzına götüremez oldu.
Müslim, Eşribe 107. Ayrıca bk. Buhârî, Et’ime 2; Ebû Dâvûd, Et’ime 19; Tirmizî, Et’ime 47; İbni Mâce, Et’ime 8
162. Ebû Abdullah Nu’mân İbni Beşîr radıyallahu
anhümâ’dan rivayet edildiğine göre
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle
buyurdu:
“Ya saflarınızı düzeltirsiniz, ya da Allah Teâlâ
sizin aranıza düşmanlık, buğz ve kalblerinize
ihtilâf koyar da birbirinizden yüz çevirirsiniz. ”
Buhârî, Ezân 71; Müslim, Salât 127. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 93; Tirmizî, Mevâkît 53; İbn Mace, İkâme 50
Müslim’in bir başka rivâyeti şöyledir:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem sanki
okları düzeltir gibi saflarımızı düzeltirdi. Bizim buna
alıştığımızı görünceye kadar böyle yapmaya devam
etti. Kendisi bir gün namaza çıktı ve namaz
kıldıracağı yerde durdu. Tam tekbir almak üzere
iken göğsü saf hizasından dışarı çıkmış bir adam
gördü. Bunun üzerine şöyle buyurdu:
“Ey Allah’ın kulları! Ya saflarınızı
düzeltirsiniz, ya da Allah Teâlâ sizin aranıza düşmanlık,
buğz ve kalblerinize ihtilâf koyar da birbirinize yüz çevirirsiniz. ”
Müslim, Salât 128
163. Ebû Mûsâ radıyallahu anh şöyle dedi:
Medine’de bir ev, geceleyin ev halkı ile
birlikte yanmıştı. Durum Peygamber Efendimiz’e haber
verilince:
– “Ateş size düşmandır. Uyuyacağınız zaman onu söndürünüz” buyurdular.
Buhârî, İsti’zan 49 ; Müslim, Eşribe 101. Ayrıca bk. İbni Mâce, Edeb, 46
164. Yine Ebû Mûsâ el–Eş’arî radıyallahu anh’den
rivayet edildiğine göre, Resûlullah
sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Allah’ın benimle göndermiş olduğu hidâyet ve
ilim, yeryüzüne yağan bol yağmura benzer.
Yağmurun yağdığı yerin bir bölümü ve–rimli bir
topraktır: Yağmur suyunu emer, bol çayır ve
ot bitirir. Bir kısmı da suyu emmeyip üstünde
tutan çorak bir yerdir. Allah burada biriken
sudan insanları faydalandırır. Hem kendileri
içer, hem de hayvanlarını sular ve ziraatlarını o su
sayesinde yaparlar. Yağmurun yağdığı bir yer
daha vardır ki, düz ve hiçbir bitki bitmeyen
kaypak arazidir. Ne su tutar, ne de ot bitirir.
İşte bu, Allah’ın dininde anlayışlı olan ve Allah’ın
benimle gönderdiği hidâyet ve ilim kendisine
fayda veren, onu hem öğrenen hem öğreten kimse
ile, buna başını kaldırıp kulak vermeyen,
Allah’ın benimle gönderdiği hidâyeti kabul etmeyen
kimsenin benzeridir. ”
Buhârî, İlim 20; Müslim, Fezâil 15
165. Câbir radıyallahu anh’den rivayet edildiğine
göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurdu:
“Benim ve sizin durumunuz, ateş yakıp da,
ateşine cırcır böcekleri ve pervaneler düşmeye
başlayınca, onlara engel olmaya çalışan adamın
durumuna benzer. Ben sizi ateşten korumak
için kuşaklarınızdan tutuyorum, siz ise benim
elimden kurtulmaya, ateşe girmeye
çalışıyorsunuz. ”
Müslim, Fezâil 19. Ayrıca bk. Buhârî, Rikâk 26; Tirmizî, Edeb 82
166. Câbir radıyallahu anh’den rivâyet olunduğuna
göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem parmakları yalamayı, yemek tabağını
silmeyi emretti ve:
“Sizler, gerçekten bereketin hangisinde olduğunu
bilemezsiniz” buyurdu.
Müslim’in bir başka rivayeti şöyledir:
Resûl–i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem şöyle
buyurdu:
“Sizden birinizin lokması düştüğünde hemen onu
alsın ve üze–rine yapışanları temizleyip yesin,
onu şeytana bırakmasın. Parmaklarını yalamadıkça
da elini mendile silmesin. Çünkü o kimse,
bereketin yemeğin neresinde olduğunu bilemez. ”
Yine Müslim’e ait bir diğer rivâyet şöyledir:
Peygamberimiz şöyle buyurmuşlardır:
“Şüphesiz şeytan sizden birinizin her işinde
hazır olur. Hatta yemeği esnasında bile yanında
bulunur. Sizin birinizin lokması düşerse,
üzerine yapışanları temizleyip yesin. Lokmasını
şeytana bırakmasın. ”
Müslim, Eşribe 133–135.
167. İbni Abbâs radıyallahu anhümâ şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, va’z
etmek üzere aramızda doğrulup ayağa kalktı ve şöyle
buyurdu:
“Ey insanlar! Şüphesiz ki siz yalınayak, çıplak
ve sünnetsiz olarak Allah’ın huzuruna
toplanacaksınız. ‘İlk defa yoktan var ettiğimiz
gibi yeniden yaratacağız, bu va’dimizdir. Biz
gerçekten bunu yapmaya muktediriz’ [Enbiyâ
sûresi (21), 104]. Haberiniz olsun! Kıyamet günü
insanların ilk giydirileni İbrahim
aleyhisselâm’dır. Haberiniz olsun! Ümmetimden bir takım
kimseler getirilip sol tarafa, cehennem tarafına
sevk edileceklerdir. Ben:
– Ey Rabbim! Bunlar benim ashâbım, benim
ümmetim, derim. Bunun üzerine:
– Sen, bunların senden sonra ne bid’atler ortaya
çıkarıp ne kötülükler yaptıklarını bilmezsin,
denir. Bunun üzerine ben, sâlih kul İsâ
aleyhisselâm’ın dediği gibi derim:
“Ben aralarında bulunduğum sürece durumlarını
gözettim; fakat sen beni öldürüp aralarından
alınca, onların denetleyicisi ve gözetleyeni
sadece sen oldun. Sen her şeye hakkıyla şâhitsin.
Onları cezalandıracaksan şüphesiz ki onlar senin
kullarındır. Eğer onları bağışlayacaksan,
mutlak güçlü ve hikmet sahibi ancak sensin”
[Mâide sûresi (5), 117–118].
Bunun üzerine bana şöyle denilir:
Gerçekten onlar, sen kendilerinden ayrıldığından
beri, topukları üzerinde geri dönüp,
dindarlıktan dinsizliğe yönelmeye devam ettiler. ”
Buhârî, Enbiyâ 8, Rikâk 45; Müslim, Cennet 58. Ayrıca bk, Tirmizî, Kıyâmet 3; Nesâî, Cenâiz 119
168. Ebû Saîd Abdullah İbni Mugaffel radıyallahu anh
şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem sapan
taşı atmayı yasakladı ve:
“Sapan taşı av avlamaz, düşman öldürmez. Sadece göz çıkarır ve diş kırar” buyurdu.
Buhârî, Edeb 122; Müslim, Sayd 54. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Diyât 19, Edeb 166; Nesâî, Kasâme 40; İbn Mace, Sayd 11
Müslim’in bir başka rivâyeti şöyledir:
İbni Mugaffel’in yakınlarından biri sapanla taş
atmıştı. İbni Mugaffel o kimseyi sapanla taş atmaktan
nehyetti ve kendisine şunları söyledi:
Şüphesiz Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem
sapanla taş atmayı yasakladı ve:
– “Bununla av avlanılmaz” buyurdu. Bu adam daha
sonra yine atınca, İbni Mugaffel şunları söyledi:
–Ben sana Resûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’in bundan nehyettiğini haber veriyorum, sen ise aynı
şeyi yapıyorsun. Eğer bunu bir daha yapacaksan, seninle asla konuşmayacağım.
Müslim, Sayd 56
169. Âbis İbni Rabîa şöyle dedi:
Ben, Ömer İbni Hattâb’ın Hacerülesved’i öptüğünü
gördüm. O esnada diyordu ki:
Ben senin taş olduğunu, bir fayda ve zarar
veremeyeceğini bili–yorum. Şâyet Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem’ in seni öptüğünü görmeseydim, ben de öpmezdim.
Buhârî, Hac 50; Müslim, Hac 251
170. Ebû Hüreyre radıyallahu anh şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’ e:
“Göklerde ve yerde olanların hepsi Allah’ındır.
İçinizdekini açıklasanız da, gizleseniz de,
Allah sizi o yüzden hesaba çeker ve neticede dilediğini
bağışlar, dilediğine de azâb eder. Allah, her
şeye gücü yetendir” [Bakara sûresi(2), 284]
anlamındaki âyet nazil olunca, bu durum
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in ashâbına ağır geldi.
Bunun üzerine sahâbe, Resûl–i Ekrem sallallahu
aleyhi ve sellem’in huzuruna gelerek dizleri üzerine
çöküp şöyle dediler:
– Ey Allah’ın Resûlü! Biz, namaz, cihad, oruç ve
sadaka gibi gücümüz yeten amellerle mükellef
kılınmıştık. Oysa şimdi sana, gönlümüze gelen ve
kalbimizden geçen şeylerden de hesaba
çekileceğimize dair bu âyet nazil oldu; buna güç
yetiremiyoruz. Bunun üzerine Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Sizden önce kendilerine kitap verilen yahudi ve
hıristiyanların dediği gibi, işittik ve isyan ettik
demek mi istiyorsunuz? Bilâkis siz, işittik ve
itaat ettik. Ey Rabbimiz! Bizi mağfiret eyle, bizi
bağışla, nihayet dönüş sadece sanadır, deyiniz.
”
Sahâbîler bu sözleri okuyup, dilleri de ona
güzelce alışınca, Allah Teâla peşinden şu âyeti indirdi:
“Resûl, Rabbinden kendisine indirilene iman
etti, mü’minler de iman ettiler. Hepsi, Allah’a,
meleklerine, kitaplarına, resullerine inandılar.
Peygamberleri arasında hiç bir ayrım yapmayız,
dediler. İşittik ve itaat ettik bağışlamanı
dileriz ey Rabbimiz, dönüş de ancak sanadır dediler”
[Bakara sûresi (2), 285].
Ashâb inen âyetin gereğini yapıp, bu sözü
söylemeye alışınca, Allah Teâlâ daha önceki âyetin
hükmünü neshetti, şu âyeti indirdi: “Allah hiç
kimseye gücünün üstünde bir şey teklif etmez.
Herkesin kazandığı iyilik kendi yararına,
kötülük de kendi zararınadır. Ey Rabbimiz! Unutur
veya yanılırsak bizi sorguya çekme!” Allah
Teâlâ: “Evet” buyurdu. “Ey Rabbimiz, bizden
öncekilere yüklediğin gibi, bize ağır yük
yükleme. ” Allah Teâlâ: “Evet” buyurdu. “Ey Rabbimiz!
Gücümüzün yetmeyeceği şeyleri de bize taşıtma.
Bizi bağışla, kusurlarımızı yok say, bize acı.
Sen mevlâmızsın, o kâfirler gürûhuna karşı bize
yardım et” [Bakara sûresi (2), 286] Allah Teâlâ:
“Evet” buyurdu.
Müslim, Îmân 199