Hülle, aileyi koruyan kalkandır
01/09/2020 Salı Köşe yazarı O.Ü
Müslüman bir erkek hülle korkusundan, boşama lafını ağzına bile
alamaz!
Sual: Dinimizde hülle diye bir şey var mıdır, varsa bu ne demektir, nerede
olur ve niçin yapılmaktadır?
Cevap: Müslüman bir erkek, hanımına, ric'î veya bâin üç talak verirse, yani
başka başka üç zamanda birer kerre boşarsa yahut bir defa, “Üç kerre boşadım”
derse, eski nikâh büsbütün bozulur. Bu kadını tekrar alabilmesi için, hülle
lazım olur. Bu kadın, iddet zamanı içinde, hiç kimse ile evlenemez. Hülle
demek, kadın başka erkekle nikâhlanıp, düğün olup, vaty olup, o erkek de
boşayıp ve bundan sonra, tekrar iddet zamanı geçmek demektir. Ancak bundan
sonra, birinci kocası, yeni bir nikâh ile tekrar alabilir. Bu ise, bir erkek
için zillettir, aşağılıktır.
Allahü teâlâ, erkeklere boşamak hakkını verdi ise de, bu hakkı gelişigüzel
kullanmamaları ve kadınların, erkeklerin elinde oyuncak olmamaları için,
erkeklere bu hülle zilletini yüklemiştir. Hülle korkusundan Müslüman bir erkek,
boşama lafını ağzına bile alamaz. Aile arasında boşanmak lafının, şakası bile
olamaz. İbni Âbidînde deniyor ki:
“Hülle lazım olması için, dört mezhebde de, karı, koca arasındaki nikâhın kendi mezhebine göre sahih olması lazımdır. Fasit olan yani şantları yerine gelmemiş veya eksik olan nikâhta, üç kerre boşayınca, dört mezhebde de, hülle lazım olmaz. Mesela, nikâh yapılırken, kızın velisi bulunmayıp yalnız kız kabul etmiş ise, yahut nikâh kelimesi söylemeyip, mesela kabul ettim denilmişse veya iki şahit de fasık iseler, yani fasık, günahkâr oldukları biliniyorsa, Şâfii mezhebi taklit edilir. Şâfii mezhebine göre, bunların mevcut nikâhları fasit olduğu, yok sayıldığı için, talakları da sahih olmaz. Hülleye lüzum olmadan, Şâfii mezhebine uygun olarak yeniden nikâh yapmaları caiz olur. Şâfii mezhebini taklide başladıkları anda eski nikâhları batıl olur. Şâfii mezhebini taklide başlamadan önceki nikâhları ise batıl olmaz. Önceki evliliklerinin haram olmadığı ve mevcut çocukların gayrimeşru olmadıkları Bezzâziyye fetvâsında da yazılıdır. Nitekim, niyet etmeden aldığı abdest ile öğleyi kılan Hanefi mezhebindeki bir Müslümanın namazı sahih olur. İkindiden sonra, Şâfii mezhebini taklide başlarsa, niyet ederek yeniden abdest alması lazım olur ise de, kıldığı öğle namazını kaza etmesi lazım olmaz.”