İnsan için "yarattı" demek!
02/12/2021 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Her şeyi yaratan,
yalnız Allahü teâlâdır. Ondan başka yaratıcı yoktur.
Sual: Yaratmak
kelimesini, Allahü tealadan başkası için kullanmak imanı tehlikeye sokar mı?
Cevap: Müslümanların
yetmişiki bid'at fırkasından Mu'tezile, insan kendi işinin hâlıkıdır,
yaratanıdır dedi. Bunlar, bu yanlış inanışı, âyet-i kerime ve hadis-i
şeriflerden çıkardıkları için, kâfir olmuyor ise de, doğrusunu kabul
etmedikleri için, bir müddet Cehennemde kalacaklardır. Fakat âyetten, hadisten,
dinden, imandan haberi olmayanların, devlet ve saltanat sahiplerine
yaltaklanmak, teveccüh kazanmak için, "yarattın" demeleri küfür olur.
Allahü teâlâdan
başkasına, "yarattı" demek, çok tehlikelidir. Her şeyi yaratan,
yalnız Allahü teâlâdır. Ondan başka yaratıcı yoktur. Allahü teâlânın âdeti
şöyledir ki, her şeyi sebeplerle yaratmaktadır. Böylece, madde âlemine ve
sosyal hayata düzen vermektedir. Sebepsiz yaratsaydı, âlemdeki bu nizam, bu
düzen olmazdı.
Mikroplar hastalığa,
bulutlar yağmura, güneş hayata, katalizörler birçok kimya reaksiyonlarının
hızlanmasına ve hayvanlar, bitkisel maddelerin et, süt, bal hâline gelmelerine,
yapraklar organik maddelerin sentezine sebep oldukları gibi, insanlar da, uçak,
otomobil, ilaç, elektrik motorlarının ve daha nice şeylerin yapılmasına sebep
olmaktadır. Bütün bu sebeplere kuvvet, tesir veren Allahü teâlâdır. İnsanlara
fazla olarak akıl ve irade de vermiştir. Sebeplere "yaratıcı" demek
doğru olamaz. Böyle olduğu Kelime-i temcîd yani “Lâ havle velâ kuvvete illâ
billah” diyerek çok güzel anlatılmaktadır. Şiiler de, günahları insanlar
yaratıyor; Allah yalnız iyilik yaratır diyorlar.
Sual: Dört rekatlık
namazın ikinci rekatında, son tahıyyat zannederek, iki tarafa selam verdikten
hemen sonra kalkıp ikinci rekatı secde-i sehv ile tamamlayan kimsenin namazı
sahih olur mu?
Cevap: Olur.
Sual: Se'âdet-i
Ebediyye'de Maliki ve Şafii mezheblerinde selam vermenin farz olduğu
bildiriliyor. Bu mezheblerden birini taklid eden Hanefî, dört rekatlık namazın
ikinci rekâtında unutup iki tarafa selam verince dört rekat kılacağını
hatırlayıp hemen kıyama kalkıp namazına devam etmesi caiz olur mu?
Cevap: İki tarafa selam
verince namazı tamam olur. Tekrar kılar.
Sual: Namazda göğsü
kıbleden çevirmek namazı bozar mı?
Cevap: Özürsüz, göğsü kıbleden çevirmek namazı bozar.