Orucun sevâbı kat kat verilir
03/04/2023 Pazartesi Köşe yazarı R.A
Allahü teâlâ, mekândan münezzeh
olduğu hâlde, Ka’be-i muazzama için “beytî=evim” buyurmuştur.
Yeryüzünün tamâmı Allahü teâlânın mülkü olduğu hâlde, Kâbe-i şerîfeye “Beytullah” yani “Allah’ın
evi” denmesi, ona şeref vermek içindir.
Bir hadîs-i kudsîde, “Âdemoğlunun her ameli kendisi içindir;
oruç müstesnâ, o benim içindir ve onun karşılığını ben verceğim. Çünkü o,
yemesini, içmesini ve şehevî arzûlarını benim için terk etmektedir” buyurularak
oruç, Cenâb-ı Hakk’a tahsîs kılınmıştır; bu da oruç ibâdetinin yüksek derece ve
fazîletini bildirmektedir. Allahü teâlâ, “Oruç bana mahsûstur” buyurmakla,
ona özel bir şeref vermiştir. Oruç tutana verilecek sevâbın muayyen bir ölçüsü
de yoktur. Oruçlunun durumuna göre, çok sevâp verilecektir. Ramazân
ayında günâh işlemekten de çok sakınmak gerekir.Cuma günü yapılan ibâdetlere
kat kat sevâp verildiği gibi, işlenen günâhlar da iki kat yazılır.
Orucun sevâbı, diğer ibâdetlere göre daha fazladır. Diğer bir
hadîs-i kudsîde de, “Her iyiliğe, on mislinden 700 misline
kadar sevâp verilir. Fakat oruç bana mahsûstur, onun mükâfâtını ben veririm.
Çünkü kulum, benim için yeme-içmesini ve şehvetini bırakmıştır” (Buhârî)
buyurulmuştur. Her iyiliğin sevâbını, Allahü teâlâ verdiği hâlde, orucun sevâbı
için, “Onun karşılığını ancak ben veririm” buyurması
çok manidârdır.
Burada, şu husûsu önemle vurgulamalıyız ki, bizim
ibâdetlerimizin Allahü teâlâya hiçbir faydası olmadığı gibi, O'nun da bizim
ibaâdetlerimize hiçbir ihtiyâcı yoktur. Her insanın yaptığı ibâdetin faydası,
yalnız kendisinedir. Zâten böyle olduğu Fâtır sûresinin
18. âyet-i kerîmesinde açıkça haber verilmektedir. İnsanların
ibâdet ve isyânları, Cenâb-ı Hakk'ın celâli, azameti, büyüklüğü karşısında
aynıdır. Bütün insanlar, cinnîler ve diğer mahlûkât, Allahü teâlâya, en müttakî
bir kul gibi ibâdet etseler, O'na herhangi bir faydası olmaz. Bunun
tersine bütün mahlûkât, O'na küfretseler, bunun da herhangi bir
zararı olmaz...
Ramazân ayında oruç tutma hakkında hadîs-i şerîflerde
buyuruluyor ki:
“Ramazân
orucunu farz bilip, sevâp bekleyerek oruç tutanın geçmiş günâhları affolur.” [Buhârî]
“Ramazân
orucu farz, terâvîh namazı ise sünnettir. Bu ayda oruç tutup, gecelerini de
ibâdetle geçirenin günâhları affolur.” [Nesâî]
“Farz [5
vakit] namaz, sonraki namaza kadar; Cuma, sonraki Cumaya kadar; Ramazân ayı,
sonraki Ramazâna kadar olan günâhlara keffâret olur.” [Taberânî]
“Ramazân
ayı bereket ayıdır. Allah, bu ayda, günâhları bağışlar, duâları kabûl eder. Bu
ayın hakkını gözetin. Ancak Cehenneme gidecek olan, bu ayda rahmetten mahrûm
kalır.” [Taberânî]
“Ramazân
ayında âilenizin nafakasını geniş tutun. Bu ayda yapılan harcama, Allah yolunda
[fî sebîlillah, cihâd için] yapılan harcama gibi sevaptır.” [İbn-i
Ebid-dünyâ]
“Oruçlunun susması tesbîh, uykusu ibâdet, duâsı makbûl, ameli de çok sevaptır.” [Deylemî]