İtikadı bozuk olana mezhepsiz denir!
05/11/2023 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Âyet ve hadisleri kendi
anladığına göre yorumlayan bir kimsenin imanı tehlikeye girer mi?
Cevap: Ehl-i
sünnet itikadına uymayan bir inanış sahibine mezhepsiz denir.
Mezhepsiz, eğer Kur’ân-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açıkça bildirilmiş olan
bir şeye inanmamış veya şüphe etmiş ise, küfür olur. Açık
olarak bildirilmemiş şüpheli olan delilleri tevil ederek yanlış mana vermiş
ise, Bidat olur. Dünyanın yaratıldığına inanmamak, böyle gelmiş, böyle gider
demek, küfürdür. Cennette, müminlerin Allahü teâlâyı göreceğine inanmamak
bidattir. Âyet-i kerimeleri ve hadis-i şerifleri yanlış anladığı için inanmamak
bidat olur. “Böyle şey olmaz. Aklım kabul etmez” diyerek tahkir ederse, yine
kâfir olur. Bidat hakkındaki hadis-i şerifler, Hadîka, Berîka ve
Eşi'at-ül-leme'ât’da mevcuttur.
Küfre sebep olan bir şey söylemedikçe ve yapmadıkça Ehl-i
kıbleye, yani namaz kılana kâfir denmez. Fakat, Kur’ân-ı kerimde ve hadis-i
şeriflerde açıkça bildirilen ve Müslümanların asırlar boyunca inandığı bir şeye
uymayan söz ve işte bulunan bir kimse, bütün ömrünce namaz kılsa, her ibadeti
yapsa da, buna kâfir denir. Mesela bir kimse, Allahü teâlâ zerreleri, yaprak
sayısını, gizlileri bilmez dese, kâfir olur. Hazret-i Ebu Bekir ile hazret-i
Ömer'den başka sahabiyi, dinî bir sebeple kötüleyen, bidat sahibi olur.
Bir harama mubah, helal diyen kimse, bunu, bir âyete veya hadis-i şerife
dayanarak söylüyorsa, kafir olmaz. Âyet ve hadise dayanmadan, kendi görüşü,
keyfi için söylüyorsa, kâfir olur. Hazret-i Ebu Bekir ve hazret-i Ömer'in
hilafete seçilmeleri haklı değildi demek, bidattir. Hilafete hakları yok idi
demek ise küfürdür.
Sual:
Namazda okunan âyetleri, sureleri, şarkı kalıplarına uyarak okuyan kimsenin
arkasında kılınan namaz sahih olur mu?
Cevap: Elhan
ederek yani namazda okuduklarını musiki perdelerine uyarak, teganni eden ve
namazı vaktinden evvel kıldıran imam arkasında kılınan namazı iade etmenin
lazım olduğu, Halebî-i kebîr sonunda yazılıdır.
Sual:
Kimlerin eli öpülür, Kur’ân-ı kerimi ve ekmeği öpmenin mahzuru olur mu?
Cevap: Âlimin,
ana ve babanın eli öpülür. Başkasının eli öpülmez. Herhangi bir arkadaş ile
karşılaşınca elini öpmek haramdır. Kur’ân-ı kerimi, ekmeği öpmek de caizdir.