Günah işleyenlere mâni olmak
07/06/2021 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Bid'ati yayanları ve dini öğrenmeye mâni olanları sevmek, günahtır.
Sual: Bir Müslümanın, açıkça günah işleyenleri görünce, gücü yetse de,
yetmese de mâni olmaya çalışması veya onlara nasihat etmesi, dinimiz açısından
mutlaka şart mıdır?
Cevap: Allahü teâlâya isyan edene Fasık, kötü kimse denir.
Başkalarının isyan etmesine, fıskın, günahın yayılmasına sebep olana Facir denir.
Haram işlediği bilinen fasık sevilmez. Bid'ati, yani bozuk inanışları yayanları
ve dini öğrenmeye mâni olanları sevmek, günahtır. Hadis-i şerifte;
(Fasıkın fıskına mâni olmaya kudreti varken, kimse mâni olmazsa, Allahü
teâlâ, bunların hepsine, dünyada ve ahırette azap yapar) buyuruldu. Ömer
bin Abdül'azîz hazretleri buyuruyor ki:
“Allahü teâlâ, bir kimse günah işlediği için, başkalarına da azap yapmaz
ise de, açıkça günah işliyenler görülüp de, görebilenler mâni olmadığı zaman,
hepsine azap yapar.”
Allahü teâlâ, Yûşa Peygambere;
(Kavminden kırkbin salih kimseye ve altmış bin fasık kimseye azab
yapacağım!) buyurunca;
-Yâ Rabbî! Fasıklar, azabı hak etmiştir, salihlere azap yapmanın
sebebi nedir? diye arz edince;
(Benim gadab ettiklerime, onlar gadab etmedi. Birlikte yediler, içtiler) buyurdu.
Malına, canına, evladına ve Müslümanlara zarar geleceği, yani fitneye sebep
olacağı zaman, bid'at sahiplerine ve zalimlere emr-i ma'rûf yapmak lazım olmaz.
Açıkça günah işleyen fasıkları, yalnız kalb ile sevmemek kâfidir. Tatlı ve
yumuşak sözlerle nasihat vermek lazım olur.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imam, cemaatin isteği ile, zamm-ı sure
olarak daha uzun sureleri okuyabilir mi?
Cevap: Cemaat istese de, imamın, farz namazı kıldırırken kıraati, zamm-ı
sureleri ve rüku, secde tesbihlerini sünnet olan miktardan fazla okuması
tahrimen mekruhtur.
Sual: Bir ibadet, bir şartı bir mezhebe, başka bir şartı da başka bir
mezhebe uyularak yapılırsa, böyle yapılan bir ibadet kabul olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidîn hazretleri, Redd-ül-muhtârda
buyuruyor ki:
“Bir işin, bir ibadetin sahih olması için, dört mezhepten herhangi birine uygun olması lazımdır. Yani, o işin sahih olması için, bir mezhebde uyulması lazım olan şartların hepsine uygun olması lazımdır. Bir ibadeti yaparken, şartlarından biri bir mezhebe, başka biri de başka mezhebe uygun olursa, bu ibadet sahih olmaz.”