Semada ve yeryüzünde ilk işlenen günah: Hased
08/08/2024 Perşembe Köşe yazarı S.A
Hased, çok kötü bir huydur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Ateşin
odunu yakıp yok ettiği gibi, hased de sevapları yer ve mahveder.)
Hased (çekememezlik) manevi hastalıklardandır ve büyük
bir günahtır. Felâk suresinde Yüce Rabbimiz "Hased ettiği zaman,
hased edenin şerrinden kendisine sığınmamızı" emretmektedir...
Hased, günahında hiçbir lezzet de yoktur. Diğer
günahlarda geçici, aldatıcı lezzet olabilir. Zehirli bal gibi, ama bunda hiçbir
tat yok. Hiçbir faydası da yoktur.
Hased, başkasının sahip olduğu nimetlerin elinden
alınmasını temenni etmektir. Dört kısma ayrılır. Birincisi: Sevmediği
kişinin elindeki nimetler gitsin, varsın onun da olmasın. Bu, hasedin en
kötüsüdür. İkincisi: Ondan alınsın kendisine verilsin. Bu da
kötüdür. Üçüncüsü: Onun gibi kendisi de nimetlere kavuşsun
fakat başka yerden. Başka yerden olmaz ise sonra ondan alınsın ister. Bu
diğerlerine göre biraz ehven ise de gene de haramdır.
Dördüncüsü: Bir kimse "Ey
Rabbim bu kuluna verdiğin nimetlerini (makâm, mevki, para) bana da ver. Ama
ondan alarak değil" derse bu, günah olmaz.
Hased, çok kötü bir huydur. İnsanın sıhhatini bozar,
üzüntüsünü artırır, amellerini yakar. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Ateşin
odunu yakıp yok ettiği gibi, hased de sevapları yer ve mahveder.)
Semada ilk işlenen günah haseddir. İblisin Âdem
aleyhisselama yaptığı hased. Yeryüzünde de ilk işlenen günahtır. Âdem babamızın
bir oğlunun (Kabil) diğer oğluna (Habil) yaptığı haseddir.
İbni Sirin hazretleri buyuruyor ki:
"Ben dünya makamı, mevkii ve serveti için hiç
kimseye hased etmem. Düşünürüm; hepimiz bir gün öleceğiz, kabre gireceğiz.
Kabir de, hadis-i şerifte buyurulduğu gibi; (Ya cennet bahçelerinden
bir bahçedir veya (Allah korusun) cehennem çukurlarından bir çukurdur.) Nefsimin
hased etmemi istediği bu adam da, bu ikisinden birine girecek. Eğer cennet
bahçesine girecekse; bu elindeki nimetlerin ne kıymeti var ki kıskanayım.
Cehenneme girecekse; onu kıskanmak değil ona acımak gerektir. Yani her
hâlükârda; dünyanın geçici, fâni, bir gün bile devam edeceği belli olmayan
hayatına hased etmemeliyiz!"
Hasen-i Basri hazretleri de buna benzer bir örnek
veriyor: "Rabbimiz, kendisine birçok nimetler verdiği kulunu ya seviyor,
yahut sevmiyor. Seviyorsa; Rabbimizin sevdiğini ben nasıl sevmeyeyim.
Sevmiyorsa, elindeki nimetlerin ne kıymeti olabilir, ta ki ona hased edeyim!.."
Hasedin ana kaynağı dünya sevgisidir.
Bütün hataların başıdır. Hased, kibir, düşmanlık, kin hep bundan meydana gelir.