Hadis-i şerifi rehber edinmek
08/10/2024 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir Müslümana, hayatı boyunca kendisine rehberlik eden hadis-i şerifler var mıdır?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı
Şiblî hazretleri buyuruyor ki:
“Dörtyüz hocadan ders okudum. Bunlardan dört bin
hadis-i şerif öğrendim. Bütün bu hadislerden bir tanesini seçip kendimi ona
uydurdum, çünkü kurtuluşu ve saadet-i ebediyyeye kavuşmayı bunda buldum ve
bütün nasihatleri hep bunun içinde gördüm. Seçtiğim hadis-i şerifte, Peygamber
efendimiz bir Sahabiye buyuruyor ki:
(Dünya için, dünyada kalacağın kadar çalış! Âhıret
için, orada sonsuz kalacağına göre çalış! Allahü teâlâya, muhtaç olduğun kadar
itaat et! Cehenneme dayanabileceğin kadar günah işle!)
Sual: Bir dükkânı kiralayan kimse, kiraladıktan sonra,
bir müddet o dükkânda iş yapmasa, yine kirasını öder mi?
Cevap: Bir dükkânı
kiralayıp teslim alan kimse, bir müddet iş yapmayıp, dükkân kapalı kalsa,
kirayı yine tam vermesi lazımdır.
Sual: Bir yeri, dükkânı senelik olarak kiralayıp böyle
sözleşme yapmanın mahzuru olur mu?
Cevap: Bir yeri
kiralarken, bir senelik olmak üzere, her aylığı şu kadar liraya olarak
kiralamak caiz olduğu gibi, senelik olarak toptan söylemek de caizdir.
Sual: Bir kimse, kiraladığı yerde, kira sözleşmesi
anında söylediği işi değiştirirse, mülk sahibi, o sözleşmeden vazgeçebilr mi?
Cevap: Kiracı, bir
dükkânı kiralarken yapacağı işi söyleyip sonra bu işi veya sanatını değiştirir,
iflas eder yahut başka şehre yerleşirse kira akdi, sözleşmesi fesih yani
geçersiz olur.
Sual: Bir haftada yaparsan şu kadar para, iki haftada
bitirirsen şu kadar para veririm diye bir usta ile pazarlık yapmak uygun olur
mu?
Cevap: Terziye kumaş
verip, bir haftada dikersen yüz lira, iki haftada dikersen elli lira veririm
demek, İmâmeyne göre caizdir. Dükkânda terzilik yaparsan, kirası yüz lira,
demircilik yaparsan ikiyüz lira demek de caizdir.
Sual: Parçalanarak öldürülmüş olan bir kimsenin,
sadece bedeninin yarısı bulunsa bunun cenaze namazı kılınır mı?
Cevap: Bir kimsenin
cesedi ortasından biçilmiş, bölünmüş olsa, yalnız bedenin yarısı bulunsa, o
yarım bedenin cenaze namazı kılınmaz.
Cesedi, parça parça olmuş ve her
parçası başka bir yerde olan meyyitin de cenaze namazı kılınmaz. Fakat, o
parçaları bir araya getirseler, cenaze namazı kılınır.