Fakir, muhtaç demektir!..
09/06/2023 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Peygamber efendimizin
övündüğü fakirlik, bizim bildiğimiz fakirlik midir?
Cevap: Fakir,
muhtaç demektir. İslamiyette, asli, temel ihtiyacından fazla ve kurban nisabı
miktarı malı olmayana fakir denir. Resulullah efendimizin Allahü teâlâdan
istediği ve övündüğü fakirlik, her zaman, her işte, Allahü teâlâya muhtaç
olduğunu bilmektir. Abdüllah Dehlevî hazretleri, Dürr-ül-me'ârif kitabında
buyuruyor ki:
“Tasavvufta fakir, muradı olmayan, yani Allahü teâlânın
rızasından başka dileği olmayan demektir.” Böyle olan kimse nafaka olmayınca,
sabır ve kanaat eder. Allahü teâlânın iradesinden razı olur. Allahü teâlâ
emrettiği için rızık kazanmaya çalışır. Çalışırken, ibadetlerini terk etmez ve
haram işlemez. Kazanırken de, kazandığını sarf ederken de, İslamiyete uyar.
Böyle kimseye zenginlik de, fakirlik de faydalı olur. Dünya ve ahıret saadetine
kavuşmasına sebep olur. Fakat, nefsine uyarak, sabır ve kanaat etmeyen kimse,
Allahü teâlânın kaza ve kaderine razı olmaz. Fakir olunca, az verdin diye,
itiraz eder. Zengin olursa, doymaz, daha ister. Kazandığını haramlara sarf
eder. Zenginliği de, fakirliği de, dünyada ve ahırette felaketine sebep olur.
Sual:
Bir menfaat elde etmek için, devlet adamları ve zenginlerle görüşmek, dinimiz
açısından uygun mudur?
Cevap: Bir
menfaate kavuşmak düşüncesiyle, devlet adamları ve zenginlerle görüşmek,
arkadaşlık yapmak tezellül olur. Zaruret olursa, bu müstesnadır. Böyle
kimselerle karşılaşınca ve bunlara selam verirken eğilmek de tezellüldür, büyük
günahtır. Bunlara ibadet için eğilmek ise, küfür olur yani imanı giderir.
Sual:
Sevabı Peygamber efendimize olmak üzere kurban kesilebilir mi?
Cevap: Resulullah
efendimiz iki kurban keserdi. Biri kendisi için, biri de ümmeti için idi.
Resulullah efendimiz için de kurban kesmek müstehaptır ve çok sevaptır.
Sual:
Evi, dükkânı olup da zor geçinen kimseye zekât verilebilir mi?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Hazânet-ül-müftîn ve Eşbâh kitaplarında deniyor ki:
“Evleri ve dükkânları olanın, aldığı kiraları, tarlası olanın, tarlasının mahsulü veya kirası, çoluk çocuğunu beslemeye yetişmezse, bu kimse fakir sayılır, zekât alması caiz olur.” Görüldüğü gibi burada fetva, imâm-ı Muhammede göre verilmiştir.