Kabir hayatı, insanlara göre değişir
10/12/2022 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Peygamberler
(aleyhimüsselâm) kabirlerinde namaz kılar buyuruldu.
Sual:
Kabirde hayat var mıdır, varsa nasıldır?
Cevap: İmâm-ı
Rabbânî hazretleri bu konuda buyuruyor ki:
“Kabirdeki hayat, bir bakımdan, dünya hayatına benzediği için,
meyit terakki eder, derecesi yükselir. Kabir hayatı, insanlara göre değişir.
Peygamberler aleyhimüsselâm, kabirlerinde namaz kılar buyuruldu. Peygamber
efendimiz, Mirâc gecesinde, Musa aleyhisselâmın kabri yanından geçerken,
mezarda namaz kılarken gördü. O anda göğe çıkınca, Musa aleyhisselâmı gökte
gördü.
Kabir hayatı, şaşılacak bir şeydir. Cennetin tavanı, Arş'tır.
Fakat, kabir de, Cennet bahçelerinden bir bahçedir. Akıl gözü bunu göremiyor. Kabirdeki
şaşılacak şeyler, başka bir gözle görülüyor.”
Sual:
Kâfir olmayı isteyen kimsenin hemen o anda imanı gider mi?
Cevap: Kâfir
olmayı isteyen kimse, buna niyet ettiği anda kâfir olur. Başkasının kâfir
olmasını isteyen kimse, küfrü beğendiği için istiyorsa, kâfir olur.
Sual:
Namaza niyet etmekten maksat nedir, nasıl niyet edilir?
Cevap: Namaza
niyet etmek demek, namazın ismini, vaktini, kıbleyi, cemaatle kılınıyorsa imama
uymayı irade etmek, kalbinden geçirip, kılmayı tercih etmek demektir. Yalnız ilim,
yani ne yapacağını bilmek niyet olmaz. Şâfii mezhebinde, namazın rükünlerini de
hatırlamak lazımdır.
Sual:
Erkek çocucukların sünnet edilmelerinde belli bir yaş var mıdır?
Cevap: Bu
konuda Dürr-ül-muhtâr deniyor ki:
“Oğlunu sünnet ettirmek mühim sünnettir. İslamiyetin şiârıdır.
Çocuğun sünnet olma yaşı belli değildir. Yedi ile on iki arası en iyidir.”
Sünnet ederken, topluca yüksek sesle bayram tekbiri söylenir.
Sünnet olmayanlarda çeşitli hastalıklar olur. Fransız kitapları, bu
hastalıkları Affections du prépuce adı altında uzun yazıyorlar.
Sual:
Namazları, vaktinin girdiğinden emin olarak kılmak da farz mıdır?
Cevap: Akıl,
baliğ olan, yani aklı olup, evlenme yaşına gelmiş olan her Müslüman erkeğin ve
kadının, her gün beş vakit namazı, vakitlerinde kılmaları farzdır. Bir namaz,
vakti gelmeden önce kılınırsa, sahih olmaz. Hem de, büyük günah olur. Namazın
sahih olması için, vaktinde kılmak lazım olduğu gibi, vaktinde kıldığını
bilmek, şüphe etmemek de farzdır. Tergîb-üs-salâtdaki hadîs-i şerîfte;
(Namaz vakitlerinin bir evveli vardır. Bir de sonu vardır) buyuruldu.