Çobanlık, bahçıvanlık yapmak...
11/07/2024 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bazı kimseler, başkasının işinde çalışmayı, çobanlık, bahçıvanlık gibi işleri yapmayı, zillet aşağılık olarak görmektedir. Gerçekten dinimiz açısından da böyle midir?
Cevap: Her sanatı ve
ticareti yapmak, maaş, ücret karşılığında mubah olan işleri yapmak, mesela
çobanlık, bahçıvanlık yapmak, inşaatta, hafriyatta çalışmak ve sırtında yük
taşımak tezellül değildir. Peygamberler ve Veliler bunları yapmışlardır.
Kendinin ve çoluk çocuğunun nafakasını temin için çalışmak farzdır. Başkalarına
yardım için her türlü kazanç yolunda çalışarak daha fazla kazanmak mubahtır.
İdris aleyhisselam terzilik yapardı. Davut aleyhisselam demircilik yapardı.
İbrahim aleyhisselam ziraat ve kumaş ticareti yapardı. İlk olarak kumaş dokuyan
Âdem aleyhisselamdır. Din düşmanları, ilk insanların ot ile örtündüklerini,
mağarada yaşadıklarını yazıyorlar. Bu yazılarının hiçbir vesikası, senedi,
delili yoktur. Peygamberlerden İsa aleyhisselam kunduracılık yapardı. Nuh
aleyhisselam marangozluk, Salih aleyhisselam çantacılık yapardı. Peygamberlerin
çoğu çobanlık yapmıştır. Hadis-i şerifte;
(Evinin ihtiyaçlarını alıp getirmek kibirsizlik
alametidir) buyuruldu.
Resulullah efendimiz mal satmış ve satın almıştır.
Satın alması daha çok olmuştur. Ücret ile çalışmış ve çalıştırmıştır, ortaklık
yapmıştır. Başkasına vekil olmuş ve vekil yapmıştır. Hediye vermiş ve
almıştır. Ödünç ve ariyet mal almıştır. Vakıf yapmıştır. Dünya işi için kimseye
kızmamış, kimseyi incitecek bir şey söylememiştir. Yemin etmiş ve ettirmiştir.
Yemin ettiği şeyleri yapmış, yapmayıp keffaret verdiği de olmuştur. Latife,
şaka yapmış ve söylemiş, latifeleri hep hak üzere ve faydalı olmuştur.
Bunları yapmaktan çekinmek, utanmak, kibir olur. Çok kimse burada yanılmıştır.
Böyle kimseler, tevazu ile tezellülü, zilleti birbiri ile karıştırmış ve
nefis, burada çok kimseyi aldatmıştır.
Sual: İlahiyatçılardan bazısı, diğer üç mezhebde
olduğu gibi kurban kesmek farz değildir diyor. Bunun aslı var mıdır?
Cevap: Kurban kesmek farz değil vaciptir. Hanefi
mezhebinde vacip, diğer üç mezhepte ise sünnet-i müekkede olduğu Mîzân-ı kübrâ
ve Menâhic kitaplarında yazılıdır. İslâmiyette kurban kesmek yoktur diyen kimsenin
ise, imanı gider.