İmamın bağırarak sesini yükseltmesi
12/05/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imamın sesini cemaate duyurmak için bağırarak yükseltmesi, namaza zarar verir mi?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“İmamın namaza dururken, rükünden rüküne geçerken ve
selam verirken, cemaat işitecek kadar, sesini yükseltmesi sünnettir. Daha fazla
yükseltmesi mekruhtur. İmam, namaza başlamak için, tekbir getirmeli, cemaate
duyurmayı düşünmemelidir. Aksi takdirde namazı sahih olmaz. Cemaatin hepsi,
imamı işitmediği zaman, müezzinin de herkese duyuracak kadar, sesini
yükseltmesi müstehab olur. Müezzin de namaza başlamayı düşünmeyip, yalnız
cemaate duyurmak için bağırırsa, namazı sahih olmadığı gibi, imamı duymayıp,
yalnız bu müezzinin sesi ile namaza duranların namazı da sahih olmaz. Çünkü
namazı kılmayan birine uymuş olurlar. Cemaate duyuracak kadardan daha yüksek
bağırmak, müezzin için de, mekruhtur.”
Dört mezheb âlimleri söz birliği ile bildiriyor ki,
cemaatin hepsi, imamın sesini duyarken, müezzinin de tekbir getirmesi,
mekruhtur ve çirkin bidattir. Hatta Bahr-ül-fetâvâda, Feth-ul-kadîrde ve
Miftâh-ul-Cennet ilm-i hâli kenarındaki Üstüvânî risalesinin sonuna doğru diyor
ki:
“Küçük mescitlerde, imamın tekbiri işitilirken,
müezzin yüksek sesle tekbir getirirse, namazı bozulur.”
Sual: Namaz kılmak için, vaktin girdiğinden emin olmak
şart mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak İbni Âbidînde deniyor ki:
“Namazın sahih olması için, namaz
vaktinin girmiş olduğunu iyi bilmek lazımdır. Vaktin girdiğinde şüphe ederek
kılsa, sonra vakit girdikten sonra kılmış olduğu anlaşılsa, kılmış olduğu namaz
sahih olmaz. Vaktin girdiği, adil bir Müslümanın okuduğu ezan ile anlaşılır.
Ezanı okuyan adil değilse, vaktin girip girmediğini kendi araştırır. Girdiğini
çok zan edince, kılar. Din işlerinde adil bir Müslümanın sözüne inanılır.
Mesela, kıbleyi, bir şeyin temiz ve necis olmasını, helal, haram olmasını haber
verince inanılır. Haber veren fasıksa yahut adil, fasık olduğu belli değilse,
doğru söyleyip söylemediğini kendi araştırıp, zan ettiğine göre hareket eder.
Çok zan etmek, iyi bilmek demektir. Namaz vaktinin girdiğini haber vermek
ibadettir. Namaz vaktini bilen, akıllı baliğ, adil bir erkeğin ezanına
inanılır, fasığın değil.”