Haccın geciktirilmesi günah mı?
12/07/2020 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Farz olduktan sonra hacca gitmeyi geciktiren kimse fasık olur!..
Sual: Bir kimseye hac farz olduktan sonra, bunu geciktirmesi, sonraki
senelere bırakması günah olur mu?
Cevap: Vücub şartları bulunmakla beraber, eda şartları da kendisinde bulunan
kimsenin, o sene hacca gitmesi farz olur. O sene, hac yolunda ölürse hac sakıt
olur ve bu kimsenin vekil gönderilmesi için vasiyet etmesi de lazım olmaz. Farz
olduğu o sene gidilmezse, günah olur. Farz olduktan sonra hacca gitmeyi, daha
sonraki senelere bırakan kimse fasık olur. Çünkü küçük günaha devam etmek,
büyük günah olur. Sonraki senelerde, hac yolunda, evinde hasta olursa, hapse
düşerse veya hacca gidemeyecek şekilde sakatlanırsa, yerine başkasını, kendi
memleketinden bedel göndermesi veya bunun için vasiyet etmesi lazımdır. Bedel
gönderdikten sonra iyi olursa, kendinin gitmesi de lazım olur. Sonraki
senelerde hacca giderse, geciktirme günahı affolur. İmam-ı Muhammed ve imam-ı Şâfii
hazretlerine göre, sonraki senelere bırakması da caizdir.
***
Sual: Hac ibadetinin yerine getirilmesi için de belli şartlar var mıdır?
Cevap: Hac ibadetinin farz olmasından başka, bu ibadeti yerine getirebilmesi
için de belli şartlar vardır ki bunlara Eda şartları denir ve
dört tanedir:
1- Hapsedilmiş veya yasaklanmış olmamak. 2- Hac için gideceği yolun ve
hac yerinin selamet ve emniyetli olması lazımdır. Gemi, tren, otobüs veya
uçaklardan tehlikeli olan ile gitmek lazım olduğu zaman, hacca gitmek farz
olmaz. Eşkıyaların, hacıların canına, malına saldırdığı yıllarda hacca gitmek
farz olmaz. 3- Mekke'den üç gün üç gecelik uzak yerlerde bulunan hür
kadının hacca gidebilmesi için, üç mezhepte, kocasının veya nikâhı düşmeyen
ebedî mahrem akrabasından fasık, mürtet olmayan akıllı, büluğa ermiş bir
erkeğin beraber gitmesi lazımdır. Bunun yol parasını verecek kadar, kadının
zengin olması da lazımdır. Künûz-üd-dekâıkda yazılı Bezzârın bildirdiği hadis-i
şerifte;
(Kadın, yanında bir mahremi olmadan hacca gidemez!) buyuruldu. Zamanımızda fesat çoğaldığı için, nikâhtan ve sütten olan mahrem akraba ile sefere gitmemelidir. Zengin olan kadının, mahremi ile bir kerre hacca gitmesine kocası mâni olamaz. Zîra zevcin, kocanın farzlara mâni olmaya hakkı yoktur. 4- Kadın, iddet hâlinde yani kocasından yeni ayrılmış olmamaktır.