Levh-i mahfûzda değişiklik olur!
13/10/2023 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: İnsanların hâllerinde ve
işlerinde yani kaderlerinde değişiklik olur mu yoksa ezelde nasıl takdir
edilmiş ise öyle mi meydana gelir?
Cevap: Ahmet
ibni Kemal Paşa hazretlerinin Levh-il-mahfûz ve Ümm-ül-kitap ve Ebüssuud
Efendi'nin Kaza Kader Risalesinde, konu ile alakalı olarak buyuruluyor ki:
“Ra'd suresindeki, (Allahü teâlâ, dilediğini siler.
Dilediğini değiştirmez. Ümm-ül-kitâb, Ondadır) meâlindeki
âyet-i kerimede, levh-i mahfûz bildirilmektedir. Ümm-i kitâb, ezelî olan
kelam-ı ilâhînin ismidir. Melekler, bunu anlayamaz. Zamanlı değildir. Yani
burada zaman yazılı değildir. Allahü teâlâdan başka, kimse bilmez. Hiç yok
olmaz. Levh-i mahfûzda ise, değişiklik olur. Bunu melekler görür. İnsanın,
işine göre, ömrü ve rızkı değişir. İyiler kötü, kötüler iyi olarak
değiştirilebilir. Böylece birine ölümüne yakın, iyi işler yaptırıp, son nefeste
iman ile gönderir. Başkasına kötü amel işletip, imansız gönderir. Bunun için,
Resûlullah efendimiz her zaman; (Allahümme, ya mukallibelkulûb, sebbit
kalbî, alâ dînik) duasını okurdu ki, 'Ey
büyük Allahım! Kalbleri iyiden kötüye, kötüden iyiye çeviren, ancak sensin.
Kalbimi, dininde sâbit kıl, yani dininden döndürme, ayırma!' demektir.
Eshab-ı kiram bunu işitince; 'Ya Resulallah! Siz de, dönmekten korkuyor musun?'
dediklerinde; (Mekr-i ilâhîden, beni kim temin eder?) buyurdu.
Çünkü, hadis-i kudside; (İnsanların kalbi Rahmânın
kudretindedir. Kalbleri, dilediği gibi çevirir) buyurulmuştur.
Yani, Celâl ve Cemâl sıfatları ile, kötüye ve iyiye çevirir. Levh-i mahfûza ilk
olarak, (Benden başka Allah yoktur. Muhammed aleyhisselâm benim
resulümdür ve habibimdir ve herşey benim mahlukumdur. Her şeyin Rabbiyim,
Hâlıkıyım) yazıldı. Sonra, Peygamberleri ve kıyamete
kadar gelecek insanların iyileri, saîd olarak, kötüleri de, şakî olarak
yazıldı.
Kader değişmez. Kazâ, kadere uygun olarak meydana gelir. Kazâ-i
mu'allak şeklinde yaratılacağı yazılmış olan bir şey, kulun iyi ameli ile
değişip yaratılmaz.
İbni Esîr hazretleri; 'Kazâ ve kader, birbirinden ayrılmaz,
çünkü, kader temel gibi, Kazâ da üstündeki bina gibidir' buyurdu. Kader,
Allahü teâlânın, olacak şeyleri ezelde bilmesidir. Kazâ ise, kaderde bulunan
şeyleri, zamanı gelince yaratmasıdır.”