Kâbe, cami resmi bulunan seccadeler
13/12/2019 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Kâbe-i muazzamanın ve camilerin resimlerini yere sermek tahrimen
mekruhtur.
Sual: Namaz kılmak için yere serilen seccadeler üzerine Allah lafzını
yazmanın, Kâbe, cami resmi basmanın dinen mahzuru yok mudur?
Cevap: Âyet-i kerimeleri ve Allahü teâlânın isimlerini, yerde serili şeyler
ve seccadeler üzerine yazmanın tahrimen mekruh olduğu Halebîde yazılıdır.
Kâbe-i muazzamanın ve camilerin resimlerini yere sermenin hükmü de böyledir.
Âyet-i kerimeleri ve Allahü teâlânın isimlerini, paralar üzerine yazmanın
mekruh olduğu İmdâdın Tahtâvî hâşiyesinde yazılıdır. Büyük âlim, Seyyid
Abdülhakîm Efendi hazretleri buyuruyor ki:
“Eshab-ı kiram ve Tâbiin zamanlarında, paralar üzerine mübarek kelimeler
yazılmadı. Çünkü, para, alışveriş vasıtası olduğundan, muhterem değildir,
hakirdir. Üzerlerine resim koymak caiz olur. Ehl-i sünnet olmayan hükûmetler,
mesela Fâtımîler, Resûlîler gibi, Mutezile mezhebinde olup, Müslüman ismini
taşıyan, fakat İslamiyete uymayan hükümdarlar, para üzerine âyet-i kerime ve
hadis-i şerif yazmışlardır. Milleti kandırmak, Müslüman görünmek için
yaptıkları hilelerden biri de bu idi. Din âlimleri, muhterem kelimeleri,
paralara değil, mezar taşlarına bile yazmaya izin vermemiştir.”
Böyle üzerinde ayet-i kerime yazılı paraları abdestsiz tutmanın mekruh
olduğu, Fetâvâ-yi Hindiyyede yazılıdır.
***
Sual: İnsanların hoşuna gitsin ve böylece çok kişi ibadet etsin diye
ibadetlerde değişiklik yapmak uygun olur mu?
Cevap: İbadetleri, insanların hoşuna gidecek şekilde değiştirmek caiz olmaz,
olamaz. İnsanların beğendiği ibadeti, Allahü teâlâ da beğenir zannetmek, pek
yanlıştır. Böyle olsaydı, Peygamberlerin gönderilmesine lüzum olmazdı.
Herkes, hoşuna gittiği gibi ibadet eder, Allahü teâlâ da, onu beğenirdi.
Hâlbuki, ibadetlerin kabul olması için insanların hoşuna gitmesi,
dinleyicilerin çok olması değil, insanların aklı ermese, faydalarını
anlamasalar bile, İslamiyete uygun olması lazımdır.
***
Sual: Başkalarını kötüleyen, ahlaksızlık anlatan şiirleri okumak mahzurlu
mudur?
Cevap: Bu konuda Hadîkada deniyor ki:
“Tâtârhâniyye fetva kitabında; başkalarını hicveden, kötüleyen ve fuhuş,
içki anlatan, şehveti harekete getiren şiirleri teganni yani ses dalgaları ile
okumak, her dinde haramdır. Harama sebep olan şeyler de haram olur demektedir.”