Allahü teâlânın taksimine razı olmak
14/01/2023 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Allahü tealadan razı
olmak, bela ve nimet olarak gelen her şeyden razı olmak, itiraz etmemek mi
demektir?
Cevap: Rıza
demek, Allahü teâlâdan gelen her şeye razı olmak demektir. Allahü teâlâdan bir
felaket gelse, ona da rıza gösterir. Kimseye şikâyet etmez. Bu, her insanın
yapabileceği bir iş değildir. Fakat, bunu yapabilen, büyük bir insandır. Böyle
insanlarda, Peygamberlere mahsus sabır ve tahammül var demektir. Allahü
teâlânın büyüklüğüne inandığı derecede insan, bu tahammülü ve bu rızayı
gösterebilir. Gıpta edilecek bir meziyettir. İmâm-ı Rabbânî hazretleri
buyuruyor ki:
“Her gün insanın karşılaştığı her şey, Allahü teâlânın dilemesi
ve yaratması ile var olmaktadır. Bunun için, iradelerimizi Onun iradesine
uydurmalıyız! Karşılaştığımız her şeyi, aradığımız şeyler olarak görmeliyiz ve
bunlara kavuştuğumuz için sevinmeliyiz! Kulluk böyle olur. Kul isek, böyle
olmalıyız! Böyle olmamak, kulluğu kabul etmemek ve sahibine karşı gelmek
olur. Allahü teâlâ, Hadis-i kudside buyuruyor ki; (Kaza
ve kaderime razı olmayan, beğenmeyen ve gönderdiğim belalara sabretmeyen,
benden başka Rab arasın. Yeryüzünde kulum olarak bulunmasın!)”
Sual:
Gayr-i müslimlerin âdetlerini veya onların ibadet olarak yaptığı şeyleri
yapmanın dinen bir mahzuru olur mu?
Cevap: Kâfirlerin
âdetlerini yapmak, onlara benzemek niyeti ile olmazsa ve haram veya kötü
âdetler değilse, faydalı şeyler ise, caiz olur. Onlar gibi yemek, içmek
böyledir. Onlara uymak için olur veya haram veya fena, kötü şeyler ise, haram
olur. Uyûn-ül besâirde deniyor ki:
“İnsan resmi veya heykeli yapıp, bu insanda ülûhiyyet, ilahlık
sıfatlarından birinin bulunduğuna inanarak veya bunun kâfir olduğunu bilerek,
bunların karşısında, hürmet, tazim, saygı bildiren bir şey söylese veya yapsa,
mesela secde etse, Yahudîlerin ve Hıristiyanların bağladıkları Zünnâr denilen
kuşağı ve onların dinlerine mahsus şeyleri kullansa, kâfir olur. Kâfirlere
mahsus olan şeyleri harpte hile olarak kullanırsa, kâfir olmaz.” Canını,
malını, rızkını kurtaracak kadar kullanması özür olur, daha fazlası küfür olur.
Sual:
Namaz kılarken, ah, of diye sesli olarak inlemek namazı bozar mı?
Cevap: Ah, of gibi inlemek, uf diye sıkıntıyı bildirmek, namazı bozar.