Günah, şehitliğe mâni değildir
14/03/2019 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
“Haydut, suda boğulursa ve çaldığı at üzerinde cihad
ederken öldürülen kimse şehit olur."
Sual: Bir Müslüman, haram olduğunu bildiği ve inandığı
hâlde bir günah işlerken öldürülse veya çöken binanın altında kalsa yahut
denizde boğulsa, bu kimse şehit olarak ruhunu teslim edebilir mi?
Cevap: Bu konuda Mâliki mezhebi âlimlerinden Alî
Echürî hazretleri buyuruyor ki:
“Yol kesici haydut, suda boğulursa ve çaldığı at üzerinde
cihad ederken öldürülen kimse ve bir odada günah işleyenler üzerine ev çökse,
bunların hepsi şehit olur. Çünkü, günah sebebi ile ölenler şehit olmaz. Günah
işlerken, şehitliğe sebep olan bir sebeple ölürse, ahiret şehidi olur ve
günahının cezasını da yüklenir. Bunun gibi, şarap içip çatlayan şehit olmaz.
Fakat şarap içip, sarhoş hâlde iken, zulüm ile öldürülen kimse şehit olur.
Çünkü, şaraptan ölmemiş, başka sebeple ölmüştür. Fakat, şarap günahını da
yüklenir.” Bunlar İbni Âbidînde de yazılıdır. İbni Nüceymin Eşbâh kitabının
şârihlerinden Hayreddîn-i Remlînin ve Müeyyed zâde Abdürrahmân efendinin
Fetâvâlarında da deniyor ki:
“Şarap içen kimse, sarhoş iken öldürülse, şehit olur. Şarap
içmek büyük günahtır. Fakat şehit olmaya mâni olmaz.”
***
Sual: Yemek yedikten sonra, ağız yıkandığı gibi ayrıca
dişleri de temizlemek gerekir mi?
Cevap: Yemekten sonra dişleri misvak ile,
kürdanla temizlemek sünnettir, temizliktir. Temizlik imanı kuvvetlendirir.
Dişler arasından kürdan ile çıkarılan şeyleri yutmamalıdır. Bu temizliği musluk
başında yapıp, diş arasından çıkan kırıntıları, delikli taşa atmalı, sofrada
bulunanları iğrendirmemelidir. Dil ile toplanan yutulabilir. Fesleğen, nar dalı
ve kamış, incir, ılgın, süpürgeden hilal, kürdan olmaz.
***
Sual: Yemek ikram eden kimseye, sadece teşekkür etmek
kâfi gelir mi?
Cevap: Yemekten sonra ev sahibine, bereket,
rahmet ve mağfiret ile dua edilir. Sonra, gitmeye izin istenir. Yemeğe de davet
edilir.
***
Sual: Namaz kılmak için yere serilen seccadede resim
bulunursa, böyle seccade üzerinde namaz kılınabilir mi?
Cevap: Bu konuda Dürerde; “Secde edilmeyen
yerlerinde canlı resmi bulunan seccade üzerinde namaz kılmak mekruh değildir.
Çünkü, yere sermek hakaret etmektir” denmektedir
O hâlde, Kâbe, cami resimleri ve mübarek yazılar bulunan ve
zihni meşgul eden resimler, nakışlar bulunan seccadeleri kullanmak caiz
değildir.