Haram mal ile sadaka vermek
14/03/2021 Pazar Köşe yazarı O.Ü
“Haram olduğu bilinen mal ile hayır yaptırıp sevap beklemek küfürdür.”
Sual: Haram yoldan gelen para ile sadaka vermenin, cami yaptırmanın,
dinimizce hükmü nedir?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidîn ve Kâdî-zâde Ahmet Efendi, Birgivî
vasiyetnâmesi şerhinde diyor ki:
“Bir kimse, elindeki kati, kesin haram olan maldan sadaka verse, sevap
umsa, alan fakir, haramdan olduğunu bilerek, verene Allah razı olsun dese,
veren de veya başka bir kimse de âmin dese, hepsi kâfir olur.” İbni
Âbidînde buyuruluyor ki:
“Haram olduğu bilinen belli mal ile cami ve başka hayır yaptırmak ve
bunlara karşılık sevap beklemek de küfürdür, imanı giderir.”
Sual: Namaz kılan bir kimse, kıble istikametine doğru birkaç adım yürüse,
namazı bozulur mu?
Cevap: Namazda kıbleye karşı bir saf, bir buçuk metre kadar yürüyünce,
namaz bozulmaz. Kıbleye karşı değilse veya kıbleye karşı devamlı olarak daha
çok yürürse, namaz bozulur. Bunun için, yürüyerek namaz kılmak caiz değildir.
Sual: Kaybolmuş, yeri unutulmuş olan paraların, malların zekâtı verilir mi?
Cevap: Kaybolmuş, denize düşmüş, gasbolunmuş, gömüldüğü yer unutulmuş mal ve
inkâr olunan alacaklar, tam mülk olmadıkları için, zekâtta nisab hesabına
katılmaz ve ele geçerlerse, önceki senelerin zekâtları verilmez.
Sual: Bir kimse, niyet etmeden, vereceği zekâttan daha çok, fakirlere para,
mal verse, zekât borcu ödenmiş olur mu?
Cevap: Bir kimse, zekât niyeti ile, para veya malından kırkta bir ayırmadan
veya verirken niyet etmeden, fakirlere milyonlarla lira dağıtsa, zekât vermiş
olmaz. Çünkü, zekât malını ayırırken veya kendi vekiline veya fakire veya
fakirin vekiline verirken niyet etmesi farzdır.
Sual: Yemeyi, içmeyi terk ederek açlıktan ve susuzluktan ölen bir kimse, bu
yaptığından sorumlu olur mu?
Cevap: Yemeyip, içmeyip, açlıktan, susuzluktan ölen, günaha girer. Hâlbuki, ilaç almayıp ölen, günaha girmez. Namazı ayakta kılacak ve oruç tutacak kadar gıda almak farzdır. Doyuncaya kadar yiyip içmek mubahtır. Doyduktan sonra yemek, içmek haramdır. Yalnız sahurda ve misafiri utandırmamak için haram olmaz. Çeşitli meyve, tatlı yemek, içmek caiz ise de, vazgeçmek iyidir. Sofrada, lüzumundan fazla, çeşitli yemekler bulundurmak, ibadete kuvvetlenmek ve misafir için bulundurulursa, israf olmaz. Lüzumundan fazla ekmek bulundurmak da böyledir.