Doğru yoldan ayrılmanın sebebi
14/05/2024 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bidat fırkalarının, Peygamber efendimizin ve ilk Müslümanların bildirdiği doğru yoldan ayrılmalarının sebebi ne idi?
Cevap: Ehl-i sünnet
İslam âlimleri, kelâm, iman bilgilerinde, müteşâbih yani manası açıkça
anlaşılamayan, ayrıca tefsire, izaha muhtaç olan âyet-i kerime ve hadis-i
şeriflerin açıklamalarında, yalnız Resulullah efendimizin sözlerine ve Eshâb-ı
kiramın ictihatlarına uymuşlar, eski felsefecilerin bunlara uymayan
fikirlerini reddetmişler, böylece İslâm dinini, hıristiyanlık gibi bozulmaktan
korumuşlardır. Peygamber efendimiz ve Eshâb-ı kiramın yolundan ayrılanlar ise,
felsefecilerin her sözlerinin doğru olacağını zannederek, bu felsefecilere
teslim olmuşlar ve böylece Mu'tezile ve benzeri bozuk fırkalar meydana
gelmiştir. Peygamber efendimiz islamiyette yetmişiki bozuk fırkanın hasıl
olacağını haber vermiştir. Yunan, Hint, Fars, Latin felsefelerinden ilham alan,
İbni Sinâ, Fârâbî, İbni Tufeyl, İbni Rüşd, İbni Bâce gibi filozoflar zuhur
ederek, bazı bilgilerde Kur'ân-ı kerimin hak yolundan ayrılmışlardır.
İmâm-ı Gazâlî hazretleri Rumca öğrenerek eski Yunan
felsefesini incelemiş, doğru bulmadığı yerlerini reddetmiştir. Hârûnürreşîd
hazretleri zamanında İslam ilimlerine karıştırılan felsefe, Montesquieu,
Spinoza gibi filozoflara rehberlik etmiş, bunlar "Farabius" adını
verdikleri Fârâbî'nin tesiri altında kaldıklarını açıkça itiraf etmişlerdir.
İmâm-ı Muhammed Gazâlî hazretleri yetmişiki fırkadan
ilk zuhur eden Şii fırkasının Dâî'leri ile mücadele etti. Dâî'ler, Kur'ân-ı
kerimin bir içyüzü, bâtını, bir de dış yüzü zâhiri olduğunu iddia ettiler.
Bunlara "Bâtınî" fırkası ismi verilmiştir. İmâm-ı Gazâlî
hazretleri bunların felsefelerini kolayca yıktı. Bâtınîler bu mağlubiyetten
sonra, İslamiyetten daha çok ayrıldılar. Manaları açık olmayan âyet-i
kerimelere ve hadis-i şeriflere yanlış manalar vererek Mülhid, dinsiz oldular.
Siyasi maksatları sebebi ile işi azıtarak, hak yoldaki Ehl-i sünnet
Müslümanların başına bela oldular.
Sual: Necis topraktan imal edilen testi ve benzeri
şeyleri kullanmakta mahzur var mıdır?
Cevap: Necis su ile inşa edilmiş, yapılmış fırında
ekmek pişirilebilir. Necis toprakla yapılan küp, testi gibi şeyler, fırından
çıkınca temiz olur.