Namaz kılarken düşünmek
14/07/2023 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir kimse, namazı kaç rekat kıldığında tereddüt ederek, biraz düşünse, secde-i sehiv yapması gerekir mi?
Cevap: Namaz
kılan bir kimsenin, kaç rekat kıldığını şaşırıp, namaz içinde düşünmesi,
sonraki rüknün veya vacibin, bir rükün zamanı kadar gecikmesine sebep olursa,
bu arada, âyet ve tesbih okusa bile, secde-i sehiv yapması lazım olur. Namazın
içindeki farzlara rükün denir. Bir âyet okumak, rüku ve iki secde, son rekatte
oturmak, birer rükündür. Namazda düşünmek, bir farzı veya vacibi geciktirince,
secde-i sehiv lazım oluyor. Mesela, son rekatte oturunca düşünürse, selam
vermesi gecikirse, secde-i sehiv lazım olur. Fazla okuduğu salevat ve dua, sünnet
olarak değil, düşünce, dalgınlık sebebi ile olduğu vakit, vacibin gecikmesi suç
oluyor. Başka bir namazı kılıp kılmadığını veya dünya işlerinden herhangi
birini düşünürse, bir rüknün gecikmesine sebeb olsa bile, secde-i sehiv lazım
olmaz.
Sual:
Namaz kıldıktan sonra, kaç rekat kıldığında şüphe eden bir kimse, bu namazı
tekrar mı kılar?
Cevap: Bir
kimse, namazını bitirdikten sonra, kaç rekat kıldığında şüphe ederse, buna
vesvese denir. Buna ehemmiyet vermez. Ancak namazdan sonra, bir adil Müslüman,
yanlış kıldın derse, tekrar kılması iyi olur. İki adil kimse söylerse, tekrar
kılması vacib olur. Adil olmazsa, sözünü dinlemez.
Sual:
Cemaatle namaz kılındıktan sonra, camaatten bazıları, namazı eksik kıldık
derlerse, ne yapılır?
Cevap: İmam
doğru, cemaat ise, yanlış kıldık derse, imam kendine güveniyorsa veya bir
şahidi olursa, tekrar kılınmaz.
Sual:
Secde-i sehiv için iki tarafa selam vermek gerekir mi?
Cevap: Secde-i
sehiv yapmak için, bir tarafa selam verdikten sonra, iki secde yapıp oturulur
ve namazı tamamlar. İki tarafa selam verdikten sonra veya hiç selam vermeden
de, secde-i sehiv yapmak caizdir.
Sual:
Dinin hükümlerinden birisi hakkında vacip veya bidat olduğunda tereddüt eden
kimse, bu hükmü yapar mı yoksa terk mi eder?
Cevap: Bir
şeyin vacip veya bidat olmasında şüphe edilse, bu şeyi yapmak iyi olur. Bidat
ile sünnet arasında şüphe olsa, o şeyi yapmamak lazım olur.
Sual:
Abdestsiz olduğunu bilerek namaz kılanın imanı gider mi?
Cevap: Abdestsiz
olduğunu bilerek namaz kılmak, sünnet olan bir işi beğenmemek küfür olur.