Amellerin en efdali, vakti girince kılınan namazdır
15/02/2023 Çarşamba Köşe yazarı V.T
Câfer bin Abdürrahîm
el-Mehâî hazretleri evliyânın büyüklerinden ve fıkıh âlimlerindendir. Basra
civarında Mehâ’da doğdu. Fıkıh ilmi üzerine birçok eser yazdı. Birçok âlim,
kendisinden fıkıh öğrendi. Kâfî kitabının sâhibi İmâm Ebû İshak es-Sarzetî bu
âlimlerdendir. 1067 (H.460) senesinde Basra’da vefât etti. Derslerinde namazın
ehemmiyeti hakkında buyurdu ki:Abdullah ibn-i Ömer “radıyallahü anh” haber
veriyor. Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” efendimiz buyurdu
ki: (Namazlarını vakitleri gelince hemen kılanlardan Allahü teâlâ râzı
olur. Vakitlerinin sonunda kılanları da affeder.)Ümm-i Ferve “radıyallahü anha”
haber veriyor. Resûlullaha hangi amelin efdal olduğu soruldu. (Amellerin
efdali, vaktinin evvelinde kılınan namazdır) buyurdu.Âişe “radıyallahü anha”
diyor ki: (Resûlullahın namazını âhır (son) vaktinde kıldığını, iki defa
görmedim.)Ümm-i Habîbe “radıyallahü anha” haber veriyor. Resûlullah buyurdu
ki: (Bir Müslüman kul, her gün, farz namazlardan başka, on iki rekât,
tetavvu' olarak namaz kılarsa, Allahü teâlâ ona Cennette bir köşk yapar.) Bu
hadis-i şerif (Müslim)de yazılıdır... Görülüyor ki, her gün beş vakit farz ile
kılınan sünnet namazlara Resûlullah tetavvu', yâni nâfile namaz
demektedir.Tâbiînin büyüklerinden Abdullah bin Şakîk diyor ki: Resûlullahın
tetavvu' namazlarını, yâni nâfile namazlarını, Hazret-i Âişe’den “radıyallahü
anha” sordum. (Öğle farzından evvel dört, sonra iki, akşamın ve yatsının
farzlarından sonra iki, sabah namazlarının farzından evvel iki rekât kılardı)
dedi.Âişe “radıyallahü anha” dedi ki: (Resûlullahın nâfile ibâdetlerden en
çok devam ettiği, sabah namazının sünneti idi.)Abdullah bin Amr ibni Âs
“radıyallahü anhüma” haber veriyor. Resûlullah buyurdu ki: (Bir kimse,
namazı edâ ederse, bu namaz kıyâmet günü nûr ve burhân olur ve Cehennemden
kurtulmasına sebep olur. Namazı muhâfaza etmezse, nûr ve burhân olmaz ve necât
bulmaz. Kârûn ile, Fir'avn ile, Hâmân ile ve Übey bin Halef ile birlikte
bulunur.) Bunlardan anlaşılıyor ki, bir kimse, namazı farzlarına, vâciblerine,
sünnetlerine ve edeblerine uygun olarak kılarsa, bu namaz, kıyâmette nûr içinde
olmasına sebep olur. Böyle namaz kılmaya devam etmezse, kıyâmet günü adı geçen
kâfirlerle berâber olur. Yâni, Cehennemde şiddetli azap çeker.