Kur’ân-ı kerimi bastırıp satmak
16/02/2023 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual: Kur’ân-ı kerimi bastırıp,
kâr maksadı ile satmanın, dinimiz açısından mahzurlu tarafı var mıdır?
Cevap: Kur’ân-ı
kerimi bastırıp satanlar, bunu kitapçılık ticaretine alet edenler, Kur’ân-ı
kerim öğretilmesine, okunmasına sebep olmak niyeti ile olursa, caiz ve sevap
olur. Aldığı satış parası helal olur. Fakat, böyle niyetin alameti vardır ki,
maloluş fiyatına yakın, az bir kârla satmalıdır. Geçimi başka kitaplardan
sağlanıyorsa, Kur’ân-ı kerimi kârsız satmalıdır. Şir'a’da deniyor ki:
“Mu'âz bin Cebel hazretlerine, falanca, Kur’ân-ı kerim yazıp
satıyor dediklerinde, bu, Kur’ân-ı kerim satmak değildir. Kâğıt ve işçilik
ücreti istemektir. Kur’ân-ı kerimi satmak demek, onu para ile, ücret ile
öğretmektir buyurdu.”
Kur’ân-ı kerimi, okuyarak geçim vasıtası yapmak için ezberleyen
hafızlar ve tecvid ile okumayıp, teganni ile okuyan hefızlar, gerçekten
hamele-i Kur'ân değildir. (Çok hafızlar vardır ki, Kur’ân-ı kerim,
bunlara la'net eder) hadis-i şerifinde bildirilenlerden
olurlar.
Sual:
Bir kimse, kiraladığı yerde iş yapmasa veya oturmasa da, kira ücretini yine de
vermesi gerekir mi?
Cevap: Bir
dükkânı kiralayıp teslim alan kimse, bir müddet iş yapmayıp, dükkân kapalı
kalsa, kirayı tam vermesi lazımdır. Kira ücreti, bir senelik olmak üzere, her
aylığı şu kadar liraya olarak caiz olduğu gibi, senelik toptan söylemek de
caizdir. Kiracı, sanatını, işini değiştirirse, iflas ederse, başka şehre
yerleşirse kira fesholur.
Sual:
Kiracı, evde veya dükkânda hasar meydana gelince, bunları kendisi mi tamir
ettirir yoksa mal sahibi mi yaptırır?
Cevap: Kiradaki
binanın ve eşyanın tamiri ve zamanla tıkanmış boruların tamiri ev sahibine aittir.
Ev sahibi tamir etmezse, kiracı evden çıkabilir. Fakat, yaptırmaya ev sahibini
zorlayamaz. Ev sahibinin izni ile kendi yaparsa, parasını kesebilir.
Kendiliğinden yaparsa, kesemez. Kullanmaya lazım şeylerin tamir parasını
kiradan kesemez.
Sual:
Kira müddeti bitince, kiracının hemen ev veya dükkândan çıkması gerekir mi?
Cevap: Kira müddeti bitince, mal sahibi uzatmaz ise, kiracı çıkar. Malı, olduğu gibi teslim etmesi lazımdır. Teslim etmezse, gasbetmiş olur. Fakat, kullanma sebebi ile, herkes için hasıl olması âdet olan haraplık, kabahat sayılmaz.