“Bu dini facirlerle de kuvvetlendirir!..”
16/03/2023 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual: Müslüman olmadığı hâlde, Uhud Harbinde Müslümanların safında yer alıp, Mekkeli müşriklerle harb eden olmuş mudur?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Şevâhid-ün Nübüvve kitabında deniyor ki:
Eshab-ı kiram arasında Kazman adında bir kimse vardı.
Eshab-ı kiram Uhud Savaşına gidince, o savaşa katılmamıştı. Kadınlar senin
bizden farkın yok deyince utanarak, gidip savaşa katıldı. Müşriklerle çok
gayret göstererek savaşıyordu. Onun bu hâlini Resûlullah efendimize haber
verdiler. (O Cehennem ehlindendir) buyurdu.
Eshab-ı kiram hayret ettiler. Kazman, o kadar savaştı ki, müşriklerden yedi
kişi öldürdü. Kendisi de birçok yerinden yaralandı. Eshab-ı kiramdan
bazıları onu savaş sırasında yaralı hâlde görüp “şehitlik sana afiyet olsun ey
Kazman” dediler. Bunun üzerine Kazman; “Yemin ederim ki ben din için
savaşmıyorum. Kureyş'in bize galip gelerek hurma bahçelerimizi harap
etmelerinden korktuğum için savaşıyorum” dedi. Yaraları ona o kadar acı
veriyordu ki, kılıcını göğsüne dayayıp kendini öldürdü. Eshabdan bazıları onun
durumunu bilmedikleri için Resulullah efendimize; “Kazman müşriklerden yedi
kişi öldürdü ve şehit oldu” dediler. Resulullah efendimiz, (Allahü
teâlâ dilediğini yapar) buyurdu. Sonra Kazman'ın gerçek
hâlini açıklayıp, (Şehadet ederim ki, ben Allahü teâlânın
Resulüyüm) buyurdu. Bundan sonra Eshab-ı kirama dönüp; (Allahü
teâlâ bu dini facir kimselerle de elbette kuvvetlendirir) buyurdu.”
Sual:
Din kitaplarında bahsedilen âlem-i misâl ne demektir?
Cevap: Allahü teâlânın yarattığı şeylerin hepsine âlem denir. Üç türlü âlem vardır. Bunlar; Âlem-i şehâdet, bildiğimiz madde âlemidir. Âlem-i ervâh, maddi olmayan, ölçüsüz olan rûh âlemidir. Âlem-i misâlde maddeli ve maddesiz hiçbirşey yoktur. Âlem-i misâlde, birinci ve ikinci âlemde bulunan her şeyin ve Allahü teâlânın, hatta düşüncelerin ve manaların misâlleri vardır. Allahü teâlânın misli yoktur, misâli vardır denildi. Bir şeyin kendisine ve sıfatlarına benzeyen başka bir şeye, birinci şeyin misli denir. Allahü teâlânın kendinin ve sıfatlarının misli yoktur, olamaz. Bir şeyin kendine değil, yalnız sıfatlarına benzetilen başka şeye, birinci şeyin misâli denir. Mesela, güneşe padişah denir. Padişah, güneşin misâli olur.