İyilikler kötülüğü yok eder mi?
16/09/2022 Cuma Köşe yazarı A.D
Her iyilik, her
kötülüğü yok etmez. Yok edenleri var, yok etmeyenleri var. Ancak bir günah
işleyince hemen bir iyilik yapmalıdır.
Ehl-i sünnet âlimleri
kitaplarında "Ahirette sevaplar, günahlardan az fazla olsa, doğrudan
cennete gidilir" buyuruyorlar. Sevaplar günahları yok
eder, ancak küçük sevaplar büyük günahları yok etmez. Tabancayla, tüfekle
uçağa karşı konulabilir mi? Uçaksavar olması lazım... Ufak bir
kul hakkı için büyük sevaplar gerekir. Bir kimse ömür boyu teheccüt namazı
kılsa, bir kuruş kul hakkını ödeyemez. Haramlara farzlarla karşı koymak
gerekir...
İkinci bin yılın
müceddidi, İslam âlimlerinin göz bebeği İmam-ı Rabbani hazretleri
buyuruyor ki:
"Bir kimseden
haksız olarak alınan bir kuruşu, sahibine geri vermek, yüzlerle lira sadakadan
kat kat daha sevaptır. Bir kimse, Peygamberlerin yaptığı ibadetleri yapsa,
fakat üzerinde başkasının bir kuruş hakkı bulunsa, bu bir kuruşu ödemedikçe,
cennete giremez."
"Kıyamette, bir
dank [yarım gram gümüş] hak için, cemaatle kılınmış, kabul olmuş 700 namazı
alınıp, hak sahibine verilecektir." (Dürr-ül-muhtar)
Dinimizde, haramdan
kaçmak, sevap işlemekten önce gelir. Küçük büyük her günahtan sakınmalı.
Günah işlenmiş ve tövbe edilememişse, bir iyilik yapmalıdır. Bir hadis-i
şerifte mealen şöyle buyuruluyor: (Her kötülükten sonra bir iyilik
yap ki onu yok etsin!) [Tirmizi]
Yukarıda bildirildiği
gibi her iyilik, her kötülüğü yok etmez. Yok edenleri var, yok etmeyenleri var.
Kur'ân-ı kerimde, (Elbette hasenat, seyyiatı yok eder) buyuruluyor.
(Hud 114)
Hasenat, her çeşit
iyilik ve sevaplar demektir. Seyyiat da her çeşit günahlar demektir. Burada beş
vakit namaz kılınırsa günahların affolacağı bildiriliyor. (Medarik
tefsiri)
Namaz kılmayan ne
kadar çok iyilik ederse etsin, yaptığı iyilikler hiçbir günahı yok edemez.
Namaz kılmamak, birçok iyiliğin ve sevabın kabul olmamasına sebep olur. Hadis-i
şeriflerde mealen buyuruldu ki:
(Kasten [mazeretsiz] namaz
kılmayanın diğer amellerini Allahü teâlâ kabul etmez. Tövbe edinceye kadar da
Allah’ın himayesinden uzak olur.) [İsfehani]
(Beş vakit namazı terk eden, Allahü teâlânın hıfz ve emanından mahrum
olur.) [İbni Mace]
Kabul olmaz demek boşa
gider demek değildir, namaz kılmamakla büyük günaha girdiği için bu işlerden
kazandığı sevap, o büyük açığı kapatamaz demektir.
İbadetler imandan parça değildir. Yani inandığı hâlde bir ibadeti yapmayan veya bir haramı işleyen kâfir olmaz. Ancak namazda söz birliği olmadı. Namaz kılmamak imansız ölmeye, kılmak ise iki cihan saadetine sebep olur...