Resimli seccade ve elbise kullanmak
17/10/2024 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual: Elbise, seccade, mendil veya bunun gibi şeylerde resim olmasının dinen mahzuru var mıdır?
Cevap: Seyyid Abdülhakim
Arvâsî hazretleri;
“Üzerinde canlı resmi bulunan mendil, para gibi
şeyleri kullanmak câizdir. Zira böyle şeyler mühândırlar, muhakkardırlar,
muhterem değildirler” buyurmuştur. El-fıkh-u alel-mezâhibil-erbe’ada da böyle
yazmaktadır. İbni Hacer-i Hiytemî Mekkî hazretleri, fetvasında buyuruyor ki:
“Mendil, para gibi şeylerin üzerinde canlı resmi
bulunmasının zararı yoktur. Çünkü, canlı resmini, hürmet olunan yerlerde
kullanmak caiz değildir, hürmet edilmeyen şeyler üzerinde caizdir.”
O hâlde, yerde ve yere serilen eşyada, yastık, sergi,
mendil, para, mektup pulları üzerinde ve cep, çanta, dolap gibi kapalı yerlerde
ve elbisenin göbekten aşağı kısımlarında bulunması caiz olup, göbekten yukarıda
bulunması, asılması haramdır. Kadın resimlerini ve avret mahalli açık
resimleri, şehvetsiz de olsa, her yerde kullanmak ve bunlara şehvetle bakmak
haramdır. Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde yazı, hatta bir harf bulunan kâğıdı, örtüyü,
seccadeyi yere koymak, yere sermek tahrimen mekruhtur. Bunları her ne için
olursa olsun kullanmak ve yere sermek, hakaret etmek olur. Hakaret etmek için
sermek veya kullanmak küfür olur. Duvara yazmak, yazıyı asmak caiz olur
denildi.” Canlı resmi bulunan elbise ile namaz kılmak mekruhtur
Buradan anlaşılıyor ki, üzerinde Kâbe, cami resmi veya
yazı bulunan seccadeleri namaz kılmak için yere sermek caiz değildir. Bunları
zinet için duvara asmak caiz olur.
İslam dini, insanlarla alay
edilmesine ve canlılara tapılmasına ve gençlerin fuhşa sürüklenmesine, evlilerin
baştan çıkarılmasına alet olan insan resimlerini, heykelleri haram etmiş,
canlıların anatomik parçalarının ve bitkilerin ve her çeşit, fizik, kimya,
astronomi, inşaat resimlerini helal etmiş, serbest bırakmıştır. İlimde,
teknikte lazım olan resimlerin yapılmasını, bunlardan fayda elde etmeyi emir
buyurmuştur. İslam dini, her şeyde olduğu gibi, resimleri de, faydalı ve
zararlı olmak üzere ikiye ayırmış, faydalı olanlarını emir, zararlı olanlarını
yasak etmiştir. O hâlde, kâfirlerin, "Müslümanlar resme günah der, bu ise,
gericiliktir" demesi, körü körüne bir iddia ve iftiradır.