Cennet de, mahluktur, yaratılmıştır
18/06/2021 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Allahü teâlâ, mahluklarının, yarattıklarının hiçbirisine girmez, birinde
bulunmaz.
Sual: Cennet de Allahü tealanın yarattıklarından bir yerdir deniyor.
Cennetin diğer yaratılanlardan farkı nedir?
Cevap: Cennet de, her şey gibi, Allahü teâlânın mahlukudur. Allahü teâlâ,
mahluklarının, yarattıklarının hiçbirisine girmez, birinde bulunmaz. Fakat
mahluklarının bazısında Onun nurları zuhur eder, görünür. Bazısında ise, o
kabiliyet yoktur. Aynada, karşısındaki cisimlerin görünüşleri, zuhur ediyor,
görünüyor. Taşta, toprakta ise zuhur etmiyor, görünmüyor. Allahü teâlâ, her
mahlukuna aynı nisbette ise de, mahluklar, yaratılanlar, birbirlerinin aynı
değildir. Allahü teâlâ, dünyada görülemez. Bu âlem, Onu görmek nimetine
kavuşmaya elverişli değildir. Dünyada görülür diyen, yalancıdır, iftiracıdır.
Doğruyu anlayamamıştır. Bu dünyada, bu nimet nasip olsaydı, herkesten
önce, Musa aleyhisselam görürdü. Peygamber efendimiz mi'râcda, bu
devletle yani görmekle şereflendi ise de, bu dünyada değildi. Ahirette görmüş
oldu. Dünyada görmedi. Dünyada iken, dünyadan çıktı, ahirete karıştı ve gördü.
Sual: İbadetleri yaparken, dört mezhebe birden uymak mümkün olabilir mi?
Cevap: İki veya üç yahut dört mezhebe birden uymak mümkün değildir. Çünkü,
dört mezhebin imamlarının ictihatlarının birbirlerine uymadığı çok yer vardır.
Bir işi yapmaya biri vacip, diğeri ise haram demiştir. Mesela, deriden kan
çıkınca, İmâm-ı a'zam hazretleri, abdest bozulur, İmâm-ı Şâfi hazretleri ise
bozulmaz buyurmuştur. Erkeğin derisi, kadının derisine değince, İmâm-ı Şâfi
hazretleri, ikisinin de abdesti bozulur, İmâm-ı a'zam hazretleri ise, ikisinin
de bozulmaz buyurmuş. İmâm-ı Mâlik ile İmâm-ı Ahmed bin Hanbel hazretleri
arasında da böyle ihtilaflar vardır. Böyle ihtilaflı olan işlerde, İmâm-ı a'zam
hazretlerine uysa, diğerlerine uymamış olur. Diğer imâmlara uygun yapan da, bu
işte İmâm-ı a'zam hazretlerine uymamış olur. Bir işi, dört mezhebe de uygun
yapmak imkânsız olduğu gibi, üç imâma ve iki imâma birlikte uyarak
yapılamayacak işler de çoktur. Böyle ihtilaflı işler, ancak bir imâma uyarak
yapılabilir.
Sual: Vaktin namazını kılıp kılmadığında şüpheye düşen bir kimse, ne
yapmalıdır?
Cevap: Namazı kıldığında şüphe eden kimse, vakit çıkmadı ise, bu namazı tekrar kılar. Vakit çıkmış ise kılmaz.