Kurban edilen, İsmail aleyhisselamdı
19/06/2023 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bazı kimseler, kurban
edilmek istenen İshak aleyhisselamdı diyorlar. Böyle bir şeyin aslı var mıdır?
Cevap: Kurban
edilmek istenenin hazret-i İshak olduğu, Yahudilerin ellerinde bulunan uydurma
Tevratta bildirilmektedir. Hâlbuki, eldeki Tevratların bozuk, uydurma olduğunu
Kur’ân-ı kerim haber vermektedir. Kur’ân-ı kerim, kurbanlığın İsmail
aleyhisselam olduğunu gösteriyor. Sâffât suresinin yüzüncü ve sonraki
ayetlerinde mealen;
(Ya
Rabbi! Bana iyilerden bir oğul ver. Biz de, Ona halim, çok uysal bir oğlan
müjdeledik. Çocuk, İbrahim aleyhisselam ile yürüyecek çağa gelince, İbrahim;
“Ey oğulcuğum! Rüyada, seni boğazladığımı görüyorum. Bir bak, ne dersin?” dedi.
Babacığım, sana emredilen ne ise, onu yap! İnşaallah beni sabredicilerden
bulursun, dedi. İkisi de, Allahın emrine teslim olunca, İbrahim, oğlunu alın
üzeri yere yatırdı. Bıçak çocuğu kesmedi. Ey İbrahim! Rüyaya sadık oldun. İyi
hareket edenleri biz böyle mükâfatlandırırız, dedik. Bu iş, açık bir imtihan
idi. Oğlunun yerine, kesilmek üzere büyük bir koç verdik. Bundan sonra, Ona
iyilerden İshak'ı Peygamber olarak müjdeledik. Ona ve İshak'a bereket verdik.
Onların soylarından iyi olanlar da, nefsine zulmedenler de vardır) buyuruldu.
Bu âyet-i kerimeler, kurban edilenin İsmail aleyhisselam
olduğunu açıkça göstermektedir. Çünkü, İbrahim aleyhisselam, Rabbimin bana
emrettiği yere giderim diyerek hicret edince, önce İsmail aleyhisselam sonra
İshak aleyhisselam ihsan edildi.
Mir'ât-i Mekke kitabında deniyor ki:
“Ömer bin Abdülaziz hazretleri zamanında Yahudi hahamlarından
biri Müslüman oldu. Halife buna;
-Kurban olunacak, İsmail mi, yoksa İshak mı idi? dedi.
-Ya halife, Yahudiler, hazret-i İsmail'in kurban olunduğunu
bilirler. Fakat İsmail aleyhisselam, Muhammed aleyhisselamın ceddi olduğu için,
kendi cedleri olan İshak aleyhisselamın kurban olduğunu söylüyorlar, dedi.”
İbni Âbidîn hazretleri buyuruyor ki:
“Müslümanların lüzumu olmayan din bilgilerini konuşmaları uygun değildir. İsmail mi daha üstündür, İshak mı üstündür? Kurban edilen hangisidir? Hazret-i Aişe mi dahâ üstündür, yoksa hazret-i Fâtıma mı, sormamalıdır. Bunları öğrenmek lazım değildir. Allahü teâlâ bu gibi şeyleri öğrenmeyi emretmedi.”