Ehl-i kitabın kestiği yenir
19/11/2020 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Gayrimüslim bir memlekette kasaptan et alırken, bir Müslümanın
kestiğine niyet etmelidir.
Sual: Ehl-i kitap olarak bilinen Hıristiyan ve Yahudilerin kestikleri
hayvanın eti yenir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Hindiyye'de buyuruluyor ki:
“Müslümanın veya ehl-i kitabın, Allahü teâlânın ismini veya bir sıfatını,
herhangi bir lisan ile söyleyerek, kestiği yenilir. Gayrimüslim memleketlerde
Müslüman kasap aramalı. Bundaki eti, Müslüman kestiğine niyet ederek, satın
almalıdır. Sığır, koyun, tavuk gibi eti yenen hayvanların etlerini yemenin
helal olması için, İslamiyete uygun kesilmeleri lazımdır. Yani bir Müslümanın
veya ehl-i kitabın kesmesi ve keserken Allah ismini söylemesi lazımdır.
İslamiyete uygun kesilmeyen hayvan leş olur. Bunun etini yemek ve satmak haram
olur. Hayvan kesenlerin ve satan Müslümanların bunu iyi bilmeleri lazımdır. Et
satın alırken, bunun nasıl kesildiğini sormak lazım değildir. Çünkü, Müslümana
hüsn-i zân olunur.
Müşrikin ve mürtedin kestiği yenilmez. Keserken, İsa veya üç tanrıdan biri
derse, yenilmez. Böyle inanır, fakat söylemezse, yenir. Kesmek için
söylemelidir. Dua için, şükür için söylerse veya Allahtan başkasını, tazim
etmeyi niyet ederse, Allah ve Muhammed için derse, yenmez.”
Bir peygambere ve sonradan bozulmuş olan kitabına inanan bir kâfir, bu
peygamber tanrıdır veya oğludur dese ve putlara yalvarsa da, buna ehl-i kitab
denir. Çünkü, ilah, rab, tanrı, baba gibi isimler, yardım eden, yaratılmaya
sebep olan, çok sevilen manasına da kullanılır. Bu isimleri, İsa aleyhisselama,
bu manalar ile söyleyen, müşrik olmaz. Ona, üç tanrıdan biri veya tanrı
denilmesi, hakiki bir söz değil, mecaz olur. Onda Ulûhiyyet, ilahlık sıfatı
bulunduğuna inanırsa, mesela her istediğini yaratır derse, müşrik olur. Şimdi,
Mûsevî, Îsevî, Nasrânî, Hıristiyanların bir kısmı, ehl-i kitaptır. Putlara,
heykellere, İsa aleyhisselamı sevdikleri için, istediklerinin yaratılmasına
sebep olmaları için yalvarıyorlar. İsa aleyhisselama ilah diyen Nasrânînin
kestiklerini yemek caiz ise de, zaruret olmadıkça, buna kestirmemeli ve
kesdiğini yememelidir. Kitapsız kafirlerin, mesela Suriye'deki Nusayrîlerin ve
Derezîleri kestikleri yenilmez. Kesenin nasıl kimse olduğunu araştırmak şart
değildir.
Besmele kasten terk edilirse, Hanefide haram, Şafiide helal olur.