Gayr-i müslimlerin ibadetlerini yapmak
20/01/2025 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Gayr-i müslimlerin ibadetlerini onlar gibi yapmak, imanı giderir mi?
Cevap: Kâfirlerin
ibadetlerini, ibadet olarak yapmak, mesela kiliselerinde çaldıkları org gibi
çalgıları ve çanları camilerde çalmak ve İslamiyetin kâfirlik alameti saydığı
şeyleri, zaruret, cebir, zorlama olmadan kullanmak küfür olur, imanı giderir.
Birgivî vasıyyetnâmesinde; “Kafirlerin ibadet olarak yaptıklarını yapan ve
kullanan kâfir olur” denmektedir.
Sual: Namaz kılan kimsenin, bedeninde, elbisesinde ve
namaz kıldığı yerde, necaset olursa, namazı kabul olmaz mı?
Cevap: Namaz kılan
kimsenin, bedeninde, elbisesinde ve namaz kılacağı yerde necaset, pislik
bulunmamalıdır. Başörtüsü, başlık, sarık, mest ve nalın da elbiseden sayılır.
Boyuna sarılı atkının sarkan kısmı, namaz kılan ile birlikte hareket ettiği
için elbise sayılır ve burası temiz olmazsa, namaz kabul olmaz. Yaygının,
bastığı ve başını koyduğu yeri temiz olunca, başka yerinde necaset bulunursa,
namaz kabul olur. Çünkü yaygı, atkı gibi bedene bitişik değildir. Fakat kapalı
şişe içinde, idrar taşıyanın namazı caiz olmaz. Çünkü, şişe bevlin meydana geldiği
yer değildir. Cebinde kapalı kutudaki kanlı mendil, necis bez varken namaz
kılmak caiz değildir. İki ayağın bastığı ve secde ettiği yerin temiz olması
lazımdır. Necaset üstüne örtülü bez, cam, naylon üstünde namaz kabul olur.
Secdede etekleri kuru necasete değerse, zararı olmaz.
Sual: Evi, tarlayı kiralarken, senelik kirası söylenip
zaman bildirilmemiş ise, bunun müddeti ne kadar olur ve müddet ne zaman başlar?
Cevap: Evin, tarlanın
senelik kirası söylenip, müddet söylenmez ise, müddet bir sene olur.
Müddet, söz kesildiği gün başlar. Ücret ise, malı teslim aldığı gün başlar.
Sual: Cuma günü, camiye erken gidip, vakit girinceye
kadar namaz kılmanın mahzuru olur mu?
Cevap: Güneş tepede
iken, yani öğle namazının vaktinden temkin zamanı kadar evvel olan zaman
içinde, her namazı kılmak haramdır. Bu zamanda, her namazı kılmanın, Cuma
günleri için de geçerli olduğu fıkıh kitaplarında yazılıdır.
Sual: Bir Müslüman, istediği zaman, istediği mezhebi
taklid edebilir mi?
Cevap: Başka mezheb, ancak ihtiyaç hâlinde, yani haraç
bulununca ve bütün şartlarına uyarak taklit edilebilir.