Terâvîh namazını inkâr edenlere birkaç kelime
20/05/2019 Pazartesi Köşe yazarı R.A
“Erkeklerin ve kadınların, yirmi rekât terâvîh namazı kılmaları,
sünnet-i müekkededir. İnanmayan bid’at ehlidir, sapıktır ve şâhitliği kabul
olmaz."
Sözleri muteber olan İslâm âlimlerinin, hadîs ve fıkıh kitaplarında yazdıklarına göre,
Peygamber Efendimiz (aleyhisselâm), Medîne-i münevvere’de, Mescid-i Nebevî’de,
Eshâbına (aleyhimürrıdvân), 3-4 gün terâvîh namazını cemâatle kıldırdı; daha
sonra evinden çıkmadılar.
Sahîh-i Buhârî’de zikredildiğine göre, birkaç gün terâvîh namazını kıldırdığı hâlde,
müteâkıp günde evlerinden çıkmamalarının sebebi sorulunca, “Terâvîh
namazının, size, farz olacağından korktuğum için, evden çıkmadım” buyurdu.
Hadîs-i şerîfte buyuruldu ki: “Ramazân ayında inanarak ve sevâbını
umarak terâvîh namazı kılanın günâhları affolur.” [Nesâî]
Sevgili Peygamberimizin amcazâdesi, “Reîsül-müfessirîn=Müfessirlerin
başı”, “tercümânül-Kur’ân”, “bahrul-ilim=ilim okyânûsu” gibi yüksek
sıfatlarla anılan, büyük âlim İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ)
bildiriyor ki:
Resûlullah (aleyhissalâtü vesselâm), yatsıdan sonra, vitirden önce, 20
rekât namaz kıldıktan sonra, “Ramazân ayında 20 rekât terâvîh namazı
kılanın, yirmi bin günâhı affolur” buyurdu. (Musannefü İbn-i
Ebî Şeybe)
Mahmûd İbn-i Mevdûd el-Mevsılî (el-Mûsılî)’nin, “El-İhtiyâr
li-Ta’lîli’l-Muhtâr”da zikrettiğine göre, İmâm-ı A’zam Ebû Hanîfe
(rahmetullahi aleyh), “Terâvîh namazı müekked sünnettir. Hazret-i Ömer
(radıyallahü anh), Terâvîhin 20 rekât olarak cemâatle kılınmasını,
kendiliğinden ortaya çıkarmadı. O, elindeki sağlam esâsa, yani Resûlullah’ın
sünnetine dayanarak emretti” buyurmuştur.
Farz-ı muhâl olarak, Resûlullah (sallallahü aleyhi ve sellem), terâvîhi hiç
kılmasaydı bile, Hulefâ-i Râşidîn’in yani Dört Büyük Halîfenin
kılmaları, sünnet olması için kâfi idi. Çünkü hadîs-i şerîfte, “Benim
sünnetime ve benden sonra da, hidâyete erdirilmiş olan Hulefâ-i Râşidîn’in
sünnetine sımsıkı sarılınız” buyuruldu. (Buhârî)
Merâkıl-felâh Şerhi’nde, terâvîh namazının 20 rekât oluşu ve
cemâatle kılınmasının hadîs-i şerîfle bildirildiği ve Sünnet oluşunun icmâ ile
sâbit olduğu ifâde edilmiştir.
Terâvîh namazının sünnet olanı 20 rek’attır. Nûrul-îzâh Şerhinde
ve Hâşiyesinde buyuruluyor ki: “Erkeklerin ve kadınların, yirmi
rekât terâvîh namazı kılmaları, sünnet-i müekkededir. İnanmayan bid’at
ehlidir, sapıktır ve şâhitliği kabul olmaz. Hazret-i Ömer’den itibaren Üç
Halife ve zamanlarındaki Eshâb-ı kirâmın hepsi (radıyallahü
anhüm ecmaîn), cemâatle yirmi rekât kıldılar. Bu Halîfelere ve Eshâb-ı
kirâmın icmâına uymamız, hadîs-i şerîf ile emrolunmuştur.”
Hâşiyetü-Tahtâvî’de belirtildiğine göre, terâvîhin cemâatle kılınması, sünnet-i
kifâyedir. Yani bir mahallede cemâatle kılınınca, diğerleri evde kılsa da,
sünnet îfâ edilmiş olur. (Nimet-i İslâm)