İki vakit namazı birleştirmek
20/12/2020 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Namaz için işlerinden ayrılamayan, Hanbeli mezhebini taklid eder.
Sual: Hanefi mezhebinde olan bir kimse, vaktin namazını kılmakta zor
bir durumda kaldığında, namazı kazaya bırakmamak için, öğle ile ikindi namazını
birleştirerek, aynı vakitte kılabilir mi?
Cevap: Hanefi mezhebinde, yalnız Arafat Meydanı'nda ve Müzdelifede hacıların
iki namazı cem etmeleri lazımdır. Hanbeli mezhebinde, seferde, hastalıkta,
kadının emzikli veya müstehaza olmasında, abdesti bozan özürlerde, abdest ve
teyemmüm için meşakkat çekenlerde, âmâ olanın ve yer altında çalışan gibi,
namaz vaktini anlamakta aciz olanın, canından, malından ve namusundan korkanın,
maişetine, nafakasını kazanmasına zarar gelecek olanın, iki namazı cem etmeleri
caiz olur. Namazı kılmak için işlerinden ayrılmaları mümkün olmayanların, bu
namazlarını kazaya bırakmaları, Hanefi mezhebinde caiz değildir. Bunların,
yalnız böyle günlerde, Hanbeli mezhebini taklid ederek, kılmaları caiz olur.
Cem ederken, öğleyi ikindiden ve akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza
dururken, cem etmeyi niyet etmek, ikisini art arda kılmak ve abdestin,
guslün ve namazın Hanbeli mezhebindeki farzlarına ve müfsitlerine uymak
lazımdır.
Sual: Cuma ve bayram namazlarında, imam, namazın içindeki farz veya vacibi
geciktirse, secde-i sehiv yapar mı yoksa terk mi eder?
Cevap: Cuma ve bayram namazlarında, imamın secde-i sehivi yapmaması iyi
olur.
Sual: Üzerinde besmele, kelime-i tevhid yazılı veya cami, Kâbe resmi
bulunan seccadeleri yere sermek, namaz kılmak için de olsa uygun olmaz mı?
Cevap: Bu konuda Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde yazı, hatta bir harf bulunan kağıdı, örtüyü, seccadeyi yere
koymak, yere sermek tahrimen mekruhtur. Bunları her ne için olursa olsun
kullanmak ve yere sermek, hakaret etmek olur. Hakaret etmek için sermek veya
kullanmak küfür olur. Duvara yazmak, yazıyı asmak caiz olur denildi.”
Buradan anlaşılıyor ki, üzerinde Kâbe, cami resmi veya yazı bulunan
seccadeleri namaz kılmak için yere sermek caiz değildir. Bunları zinet, süs
için duvara asmak ise caiz olur.
Sual: Kadın olsun, erkek olsun, dinimizin örtmesini emrettiği yerleri açık
olan kimseler yanında, Kur’ân-ı kerim okunabilir mi?
Cevap: Kendi avret yeri açık iken ve avret yeri açık olanlar yanında Kur’ân-ı kerim okumak mekruhtur.