Kıyametin kopması, mahşer haktır
23/02/2024 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Peygamber efendimizin, kıyametten, mahşerden, kabir azabından verdiği haberlerin hepsi doğru mudur?
Cevap: Muhammed aleyhisselamın kıyametten haber verdiği şeylerin hepsi
doğrudur. Kabir azabı, kabrin ölüyü sıkması, kabirde Münker ve Nekir denilen
iki meleğin sual sorması, kıyamette her şeyin yok olacağı, göklerin yarılacağı,
yıldızların yollarından çıkıp dağılacakları, yeryüzünün, dağların parçalanması
ve herkesin mezardan çıkması, mahşer yerine toplanması, yani ruhların cesetlere
gelmesi, kıyamet gününün zelzelesi, o günün dehşeti, korkusu ve kıyamette sual
ve hesap ve dünyada yapılmış olan şeylere orada, ellerin, ayakların ve her
azanın, organın şehadet etmesi ve iyilik ve kötülük defterlerinin uçarak sağ
veya sol taraftan verilmesi ve iyiliklerin ve günahların, oraya mahsus bir
terazide tartılması haktır, doğrudur. Orada sevabı ağır gelen, Cehennemden
kurtulacak, az gelen, ziyan, zarar edecektir. Oradaki terazi, bilinmeyen bir
terazi olup, ağır ve hafif gelmesi dünya terazisinin aksinedir. Yukarı çıkan
kefe ağırdır, aşağı inen hafiftir. Orada yer çekimi kuvveti yoktur.
Sual: Kur’ân-ı kerimde bildirilen, anlatılan ilimler, bilgiler ana hatları
ile ne ile ilgilidir?
Cevap: Bu konuda Mevdû'ât-ül-ulûmda deniyor ki:
“Kur’ân-ı kerimdeki bilgiler üç kısımdır: Birincisini hiçbir kuluna
bildirmemiştir. Kendisini, isimlerini ve sıfatlarını kendinden başka kimse
bilemez. İkinci kısım bilgileri, yalnız Muhammed aleyhisselama bildirmiştir. Bu
yüce Peygamberden ve Onun vârisi olan râsih âlimlerden başka kimse bunları
anlayamaz. Müteşâbih âyetler böyledir. Üçüncü kısım bilgileri, Peygamberine
bildirmiş ve ümmetine öğretmesini emir buyurmuştur. Bu ilimler de ikiye
ayrılır: Birinciler, geçmiş insanların hâllerini bildiren Kıssa ve
dünyada, ahırette yaratmış olduğu ve yaratacağı şeyleri bildiren haberler Ahbârdır.
Bunlar, ancak Resulullah efendimizin bildirmesi ile anlaşılır. Akıl ile,
tecrübe ile anlaşılamaz. Üçüncü kısım bilgilerin ikincileri, akıl, tecrübe ve
arabi ilimler ile anlaşılabilir. Kur’ân-ı kerimden ahkâm, hüküm çıkarmak ve fen
bilgilerini anlamak böyledir.”
Kur’ân-ı kerimin manasını anlamak isteyen, din âlimlerinin kelam, fıkıh ve
ahlak kitaplarını okumalıdır.