İtikadı bozuk olana mezhebsiz denir!
23/06/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Âyet ve hadisleri kendi anladığına göre yorumlayan bir kimsenin imanı tehlikeye girer mi?
Cevap: Ehl-i sünnet
itikadına uymayan bir inanış sahibine mezhebsiz denir.
Mezhebsiz, eğer Kur’ân-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açıkça bildirilmiş olan
bir şeye inanmamış veya şüphe etmiş ise, küfür olur. Açık
olarak bildirilmemiş şüpheli olan delilleri tevil ederek yanlış mana vermiş
ise, bidat olur. Dünyanın yaratıldığına inanmamak, böyle
gelmiş, böyle gider demek, küfürdür. Cennette, müminlerin Allahü teâlâyı
göreceğine inanmamak bidattir. Âyet-i kerimeleri ve hadis-i şerifleri yanlış
anladığı için inanmamak bidat olur. “Böyle şey olmaz. Aklım kabul etmez”
diyerek tahkir ederse, yine kâfir olur. Bidat hakkındaki hadis-i şerifler,
Hadîka, Berîka ve Eşi'at-ül-leme'ât’da mevcuttur.
Küfre sebep olan bir şey söylemedikçe ve yapmadıkça
Ehl-i kıbleye, yani namaz kılana kâfir denmez. Fakat, Kur’ân-ı kerimde ve
hadis-i şeriflerde açıkça bildirilen ve Müslümanların asırlar boyunca inandığı
bir şeye uymayan söz ve işte bulunan bir kimse, bütün ömrünce namaz kılsa, her
ibadeti yapsa da, buna kâfir denir! Mesela bir kimse, Allahü teâlâ
zerreleri, yaprak sayısını, gizlileri bilmez dese, kâfir olur. Hazret-i Ebu
Bekir ile hazret-i Ömer'den başka sahabiyi, dinî bir sebeple kötüleyen, bidat
sahibi olur. Bir harama mubah, helal diyen kimse, bunu, bir âyete veya hadis-i
şerife dayanarak söylüyorsa, kâfir olmaz. Âyet ve hadise dayanmadan, kendi
görüşü, keyfi için söylüyorsa, kâfir olur. Hazret-i Ebu Bekir ve hazret-i
Ömer'in hilafete seçilmeleri haklı değildi demek, bidattir. Hilafete hakları
yok idi demek ise küfürdür.
Sual: Namazda okunan âyetleri, sureleri, şarkı
kalıplarına uyarak okuyan kimsenin arkasında kılınan namaz sahih olur mu?
Cevap: Elhan ederek yani
namazda okuduklarını musiki perdelerine uyarak, teganni eden ve namazı
vaktinden evvel kıldıran imam arkasında kılınan namazı iade etmenin lazım
olduğu, Halebî-i kebîr sonunda yazılıdır.
Sual: Kimlerin eli öpülür, Kur’ân-ı kerimi ve ekmeği
öpmenin mahzuru olur mu?
Cevap: Âlimin, ana ve babanın eli öpülür. Başkasının
eli öpülmez. Herhangi bir arkadaş ile karşılaşınca elini öpmek haramdır.
Kur’ân-ı kerimi, ekmeği öpmek de caizdir.