Nefis yaratılmasaydı...
23/10/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Nefis, insanların cihad sevabına kavuşmalarına, meleklerden üstün
olmalarına sebep olmaktadır.
Sual: Kötülüklerin kaynağı olan nefis yaratılmasaydı daha iyi olmaz mı idi?
Cevap: Bu dünyada, her şeyde, Allahü teâlânın hem rahmet, hem de gadab
sıfatı tecelli etmektedir. Su, insanların, hayvanların ve bitkilerin
yaşamaları, temizlik, yemek, ilaç yapmak için lazım olduğu gibi, denizde
binlerce insan boğulmakta, sel suları evleri yıkmaktadır. Ateş, ekmek, yemek
pişirmek, kışın ısınmak için lazım olduğu gibi, içine düşeni yakmaktadır.
Elektrik, çok işimize yaradığı hâlde, yangına sebep olmakta, insana çarpınca
öldürmektedir. Her ilaç, bir derde deva olduğu hâlde, fazlası zararlı
olmaktadır. Her şey de böyledir.
Nefis de bunlar gibidir. Hem faydalı, hem zararlı tarafları vardır. Nefsin
yaratılması, insanların yaşaması, üremesi ve dünya için çalışmaları ve ahiret
için cihad sevabı kazanmaları içindir. Allahü teâlâ, nefsi böyle nice faydaları
için yarattı.
Allahü teâlâ bütün insanlara merhamet ederek, acıyarak, nefse hâkim olup,
zararlı arzularını önlemeleri için, akıl da yarattı. Akıl, insan dimağı
vasıtası ile, his uzuvlarından, şeytandan ve nefisten kalbe gelen arzuları
inceleyerek, iyilerini kötülerinden ayıran bir kuvvettir.
Allahü teâlâ, ayrıca Peygamberler göndererek, hangi şeylerin faydalı, hangi
şeylerin zararlı olduklarını ve nefsin bütün arzularının kötü olduğunu
bildirdi.
Akıl, nefsin isteklerini, Peygamberlerin iyi dedikleri şeylerden ayırıp,
kalbe bildirir, kalb de, aklın bildirdiğini tercih ederse, nefsin arzularını
yapmayı irade etmez. Kalb, İslamiyetin iyi dediklerini, irade eder ve
yaptırırsa, insan saadete kavuşur. Kalbin, iyiden, kötüden birini tercihine ve
irade etmesine kesb denir. İnsanın hareket organları, beynine,
beyin de kalbine tabidir.
Kalb, dimağ vasıtası ile his organlarından ve ruh vasıtası ile tarafı
ilâhiden ve akıldan, melekten, hafızadan, nefisten ve şeytandan gelen
tesirlerin toplandığı bir merkezdir. Kalb, akla uyunca, nefsin yaratılmış
olması, insanların sonsuz nimetlere kavuşmalarına mâni olmaz. Kalbin nefse
aldanmaması, ona uymaması, nefis ile Cihad-ı ekber olur. Allahü teâlâ, cihâd
edenlere, Cennette yüksek dereceler vereceğini bildiriyor. Nefis, insanların
cihad sevabına kavuşmalarına, meleklerden üstün olmalarına sebep olmaktadır.