Saçın, sakalın iman ile ağarması
23/12/2024 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir kimsenin yaşlanıp saçının, sakalının ağarması, o kimsenin hayrına mı alamettir?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı
Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
“Hak teâlâ, her an kendisi ile bulundursun. Bir
kimsenin saçının, sakalının siyahlığını, iman ile ve ibadetler ile ağartması ne
büyük nimettir. Resulullah aleyhissalatü vesselam hadis-i şerifte; (Saçını,
sakalını Müslüman olarak ağartan affolunur) buyurdu. Allahü teâlânın
sonsuz merhametini düşününüz. Günahları affedeceğine güveniniz! Gençlikte,
Allahü teâlânın kahrından, azabından korkmak, titremek lazımdır. İhtiyarlıkta
affına, merhametine sığınmalıdır.”
Sual: Terzi, tamirci gibi sanat sahipleri, ücretlerini
almadan, ellerindeki eşyayı vermeme hakkına sahip midirler?
Cevap: Sanat sahipleri,
işçilik ücretini eşyanın sahibinden alıncıya kadar, eşyayı vermeyebilir. Eşya
helak olup, teslim edemezse ücret alamaz. Kendisinin yapması şart edildi ise,
başkasını çalıştıramaz. İşçiliği olmayan hizmetlerde, mesela hamal, kayıkçı,
şoför, ücret almadığı için eşyayı hapsedemez. Eşya helak olursa ücretini alır.
Sual: Camilerde sankıntılık ederek dilenmenin ve bunlara
para vermenin hükmü nedir?
Cevap: Camilerde,
sarkıntılık ederek dilenmek haramdır. Camide, sarkıntılık eden dilenciye sadaka
vermek de haramdır.
Sual: Bazı ülkelerde, Müslümanlarla gayr-i müslimlerin
karışık olduğu şehirler vardır. Buralarda kesilen koyun, keçi gibi hayvanların
eti yenilebilir mi?
Cevap: Bu konuda
Merâkıl-felâhda ve bunun Tahtâvî şerhinde deniyor ki:
“Bir adil kimse, bu eti Mecusi kesti
dese, başka bir adil kimse de, Müslüman kesti dese, yemesi helal olmaz. Yani
haramlığı devam eder. Çünkü, kesilmiş görülen hayvanın haram olması asıldır.
İslamiyete uygun kesilmiş olduğu tahakkuk edince helal olur. İki haber ters
düşünce, helal olması tahakkuk etmeyip, anlaşılmayıp, haramlığı devam eder.
Şek, şüphe etmek, iki haberin birbirlerine ters düşmesi gibidir. Aslı haram
olan şeyde şek olunursa, mesela, Müslümanların ve Mecusilerin karışık
bulundukları bir şehirde kesilmiş görülen hayvan, Müslümanın kestiği
bilinmedikçe helal olmaz. Zira, hayvanın haram yoldan ölmesi asıldır.
İslamiyete uygun kesilmiş olduğu ise şüphelidir. Şehirde Müslümanlar çok ise,
helal kabul edilir.”