Gusül, tıbben de gerekli bir temizliktir
24/04/2024 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Sual: Gusül gerektiren durumlardan sonra, dinen olduğu gibi, tıbben de vücudun mutlaka her yerinin yıkanması gerekir mi?
Cevap: Vücudumuzun
normalde bir statik elektrik dengesi vardır. Vücud sağlığı bu elektriksel denge
ile yakından alakalıdır. Bu denge, psikolojik gerilimler, iklim şartları, giyim
eşyaları, yaşama ve iş yerleri ve bu arada guslü gerektiren hâllerle bozulur.
Bu elektriksel yük, öfke hâlinde normalin dört katına, guslü gerektiren
hallerde 12 katına çıkmaktadır. Günümüzde enfraruj (kızılötesi) ışınlarla
dış derinin özel fotoğrafları çekilmiş, bu fotoğraflarda gusül gerektiren
hâllerden sonra, vücudun bütün yüzeyinin fazla statik elektrik tabakasıyla
örtüldüğü tesbit edilmiştir. Bu tabaka, derinin oksijen alışverişine engel
olduğu gibi, cildin renginin bozulmasına ve çabuk kırışmasına sebep olur. Bu
durumdan kurtulmak için vücudun iğne ucu kadar yeri dahi kalmayacak şekilde
tamamen yıkanması gerekir. Böylece su zerreleri, olumsuz elektrik gerilimini
alarak, vücudu topraklıyor ve yeniden normale döndürüyor. Bu açıdan gusül,
tıbbi yönden de mutlaka yapılması gereken bir temizliktir.
Sual: Farz, vacib ve sünnet namazlarının niyetleri
aynı mıdır, farklı olan var mıdır?
Cevap: Farzlarda ve
vaciplerde niyet ederken, hangi farz ve hangi vacib olduğunu bilmek lazımdır.
Mesela; “Bugünkü öğleyi kılmaya” diye, farzın ismini bilmek veya; “Vaktin
farzı” demek lazımdır. Bayram, vitir ve nezir, adak namazlarını kılarken,
bunların vacib olduklarını ve isimlerini düşünmek lazımdır. Rekat sayısını
niyet lazım değildir. Sünnet kılarken, namaza niyet etmek kafîdir.
Sual: Cenaze namazı kılmak için nasıl niyet edilir?
Cevap: Cenaze namazına;
“Allahü teâlâ için namaza, meyyit için duaya” diye niyet edilir.
Sual: Cuma ve bayram namazları için gusül almak
gerekir mi?
Cevap: Cuma, fıtır,
Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı namazları için ve Arefe günü, Arafat
Meydanı'nda gusül abdesti almak sünnet-i zevaiddir.
Sual: Başın için, evladın için diyerek yemin etmek
veya böyle yemin edilmesini teklif etmek, dinen uygun mudur?
Cevap: Allahü teâlânın isminden başka, yer, gök ve
başın, evladın için diyerek, yemin etmek, çeşitli hadis-i şeriflerle
menedildiğinden, dinen caiz değildir.