İmamın bağırarak sesini yükseltmesi
24/06/2019 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
İmamın, cemaat işitecek kadar, sesini yükseltmesi sünnettir. Daha
fazla yükseltmesi mekruhtur.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imamın sesini cemaate duyurmak için
bağırarak yükseltmesi, namaza zarar verir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“İmamın namaza dururken, rükünden rüküne geçerken ve selam verirken, cemaat
işitecek kadar, sesini yükseltmesi sünnettir. Daha fazla yükseltmesi mekruhtur.
İmam, namaza başlamak için, tekbir getirmeli, cemaate duyurmayı düşünmemelidir.
Aksi takdirde namazı sahih olmaz. Cemaatin hepsi, imamı işitmediği zaman,
müezzinin de herkese duyuracak kadar, sesini yükseltmesi müstehab olur. Müezzin
de namaza başlamayı düşünmeyip, yalnız cemaate duyurmak için bağırırsa, namazı
sahih olmadığı gibi, imamı duymayıp, yalnız bu müezzinin sesi ile namaza
duranların namazı da sahih olmaz. Çünkü namazı kılmayan birine uymuş olurlar. Cemaate
duyuracak kadardan daha yüksek bağırmak, müezzin için de, mekruhtur.”
Dört mezhep âlimleri söz birliği ile bildiriyor ki, cemaatin hepsi, imamın
sesini duyarken, müezzinin de tekbir getirmesi, mekruhtur ve çirkin bidattir.
Hatta Bahr-ül-fetâvâda, Feth-ul-kadîrde ve Miftâh-ul-Cennet ilm-i hâli
kenarındaki Üstüvânî risalesinin sonuna doğru diyor ki:
“Küçük mescitlerde, imamın tekbiri işitilirken, müezzin yüksek sesle tekbir
getirirse, namazı bozulur.”
***
Sual: Namaz kılmak için, vaktin girdiğinden emin olmak şart mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidînde deniyor ki:
“Namazın sahih olması için, namaz vaktinin girmiş olduğunu iyi bilmek
lazımdır. Vaktin girdiğinde şüphe ederek kılsa, sonra vakit girdikten sonra
kılmış olduğu anlaşılsa, kılmış olduğu namaz sahih olmaz. Vaktin girdiği, adil
bir Müslümanın okuduğu ezan ile anlaşılır. Ezanı okuyan adil değilse, vaktin
girip girmediğini kendi araştırır. Girdiğini çok zan edince, kılar. Din
işlerinde adil bir Müslümanın sözüne inanılır. Mesela, kıbleyi, bir şeyin temiz
ve necis olmasını, helal, haram olmasını haber verince inanılır. Haber veren
fasıksa yahut adil, fasık olduğu belli değilse, doğru söyleyip söylemediğini
kendi araştırıp, zan ettiğine göre hareket eder. Çok zan etmek, iyi bilmek
demektir. Namaz vaktinin girdiğini haber vermek ibadettir. Namaz vaktini bilen,
akıllı baliğ, adil bir erkeğin ezanına inanılır, fasığın değil.”