Nefisle cihad, iki şekilde olur
24/08/2022 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
"Bu iki cihad,
nefsi terbiye eder, insanı olgunlaştırır. Ruhları kuvvetlendirir..."
Sual: Nefisle cihad etmeli deniyor peki bu cihad nasıl yapılır veya yapılmalıdır?
Cevap: Nefsin
İslamiyetin dışına taşmasını önlemek için, onunla iki cihad vardır:
Birincisi, ona
uymamak, onun arzularını yapmamaktır. Buna, riyâzet çekmek denir.
Riyâzet, vera ve takva ile olur. Takva, haramlardan sakınmaktır. Vera ise,
haramlardan ve mubahları ihtiyaçtan fazla kullanmaktan da sakınmaktır.
Nefisle cihadın
ikincisi, nefsin istemediği şeyleri yapmaktır. Buna mücâhede denir.
Bütün ibadetler mücahededir.
Bu iki cihad, nefsi
terbiye eder, insanı olgunlaştırır. Ruhları kuvvetlendirir. Sıddıkların,
şehitlerin ve salihlerin yoluna kavuşturur.
Allahü teâlâ
kullarının taatlarına, ibadetlerine muhtaç değildir. Kullarının günâh işlemesi
Ona hiç zarar vermez. Kullarının nefislerini terbiye etmek, nefisle cihad etmek
için bunları emretmiştir.
Sual: Bir Müslüman,
İslamiyetin imanı giderir dediği bir şeyi söyler veya yaparsa, bu kimsenin
imanı gitmiş mi olur?
Cevap: Bu konuda
Uyûn-ül besâirde deniyor ki:
“İnsan resmi veya
heykeli yapıp, bu insanda ülûhiyyet, ilahlık sıfatlarından birinin bulunduğuna
inanarak veya bunun kâfir olduğunu bilerek, bunların karşısında, hürmet
bildiren bir şey söylese veya yapsa, mesela secde etse, Yahudilerin ve
Hıristiyanların bağladıkları Zünnâr denilen kuşağı ve onların dinlerine mahsus
şeyleri kullansa, kâfir olur. Kâfirlere mahsus olan şeyleri harpte hile olarak
kullanırsa, kâfir olmaz.” Bir Müslümanın bunları, canını, malını, rızkını
kurtaracak kadar kullanması özür olur. Daha fazlası küfür olur.
Allahü teâlâya mahsus
olan sıfatlara ülûhiyyet sıfatları denir. Akaid ve fıkıh kitaplarının
çoğunda, mesela Dürerde deniyor ki:
“Bir kimse, kalbi iman
ile dolu olduğu hâlde, küfre sebep olan bir şeyi, zaruret olmadan, yani
isteyerek söylerse, kâfir olur. Kalbindeki imanın faydası olmaz. Çünkü,
bir kimsenin kâfir olduğu sözünden anlaşılır. Küfre sebep olan şeyi söyleyince,
insanlar arasında da, Allahü teâlâ yanında da kâfir olur.” İş ve giyim ile
hasıl olan Küfr-i hükmînin de böyle olduğu, Şerh-i mevâkıfta yazılıdır.
Sual: Namazın
dışındaki farzlarından hadesten taharet ne demektir?
Cevap: Hadesden taharet, abdestsiz ve gusülsüz olanın bundan temizlenmesidir.