Fıkıh bilgilerini öğrenmemek fısktır
25/01/2020 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir Müslüman
kendisine lazım olan fıkıh bilgilerini öğrenmezse günaha mı girer?
Cevap: Öğrenmesi farz veya vacib olan fıkıh bilgilerini öğrenmemek fısktır,
günahtır. Fasıkların şahitliği kabul olmadığı için, şahitlere itiraz olunduğu
zaman, hâkim şahitlere fıkıhtan sorarlardı. Bilmezlerse, reddolundukları gibi,
tazir de olunurlardı. İbni Âbidîn ön sözünde buyuruyor ki:
“Kur’ân-ı kerimden namaz kılacak kadar ezberlemek farzdır. Bunu öğrendikten
sonra, fıkıh bilgilerinden farz-ı ayın olanları öğrenmek, Kur’ân-ı kerimin
fazlasını ezberlemekten daha iyidir. Çünkü, Kur’ân-ı kerimi ezberlemek, yani
hafız olmak farz-ı kifayedir. İbadetler ve muâmelat için lazım olan fıkıh
bilgilerini öğrenmek ise farz-ı ayındır. Helalden, haramdan ikiyüz bin meseleyi
ezberlemek lazımdır. Bunların bir kısmı farz-ı ayındır. Bir kısmı da farz-ı
kifayedir. Herkese, işine göre, lüzumlu olanlar farz-ı ayın olur. Fakat hepsini
öğrenmek, Kur’ân-ı kerimi ezberlemekten daha iyidir. Tefsir ile vakit geçirmek
doğru değildir. Çünkü, tefsir ile, vaaz ve kıssa öğrenilir. Fıkıh okuyarak,
helali, haramı öğrenmelidir. Allahü teâlâ hikmeti övdü. Tefsir âlimlerinin çoğu
“Hikmet, fıkıhtır” dedi. Bir fıkıh âlimi, bin zahitten daha kıymetlidir. Fıkıh
bilgileri, dört mezhebin âlimlerinden öğrenilir. Dört mezhepten birinde
bulunmayan fıkıh bilgisi caiz değildir. Tefsir ilminin kaideleri kurulmamış,
kollara ayrılmamış, sonuna varılmamıştır. Her âyetin çok tefsiri vardır.
Hepsini Allahü teâlâdan başka kimse bilmez.”
***
Sual: Ezan okumak, imamlık yapmak için ücret almak, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Ezan, imamlık, Kur’ân-ı kerim ve mevlid okumak, din bilgisi öğretmek
için ücret almak caiz değil ise de, imamlık, müezzinlik ve ilim öğretmek için
ücret almaya izin verilmiştir. Haram işler için ücret almak caiz değildir.
Hafız, okumak için, çok veren ile az vereni ayırt etmemelidir. Ayırt
ederse, para kazanmak için hafız olmuş demektir. Bu ise, haramdır. Hafızlar,
Kur’ân-ı kerim ve mevlid okumakla geçinmemeli. Bunları, para düşünmeden, Allah
rızası için okumalıdır. İmamlıkla, sanatla veya ticaretle geçinmelidirler.
***
Sual: Abdest alırken de kıbleye mi dönmelidir?
Cevap: Kıbleye karşı, abdest almak, abdestin edeblerindendir.