Abdest uzuvları yaralı olan
25/05/2022 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Uzuvları yaralı olan
kimse, yaralı kısımlar ıslatmadan yıkanamazsa, teyemmüm eder.
Sual: Abdest
uzuvlarından bir kısmı yaralı olup bu kısımların yıkanması mümkün olmazsa,
böyle bir kimse, su ile nasıl abdest alır veya ne yapmalıdır?
Cevap: Yaralı kısımlar
ıslatmadan yıkanamazsa, teyemmüm eder. Abdest uzuvlarından hepsinin yarıdan
çoğu veya dört abdest uzvundan ikisi sağlam ise, abdest alıp, yaralı kısımları
veya uzuvları mesh eder. Mesh zarar verirse, sargı üzerine mesh eder. Abdest
uzuvlarından hepsinin yarıdan çoğu veya abdest uzuvlarının üçü veya dördü de
yaralı ise, teyemmüm eder. Teyemmüm zarar verirse, namazı kazaya bırakır.
Müsavi, eşit miktarda iseler, teyemmüm etmemelidir. Teyemmüm eden kimsenin,
bazı yerleri yıkaması caiz değildir. Başında ağrı olup mesh edemeyen, abdest
için yıkanamayan da, gusül için teyemmüm edebilir denildi ise de, her ikisinin
de sakıt olacağını bildiren fetva daha evvel verilmiş olduğundan, bu sözle
amel olunmaz.
Sual: Eşek ve katırın
artığı olan suyu, bir kimse abdest ve gusülde kullanabilir mi?
Cevap: Eşek ve katır
artığı temizdir. Fakat, temizleyici olup olmadığı şüphelidir. Yaban eşeğini
yemek caizdir ve artığı temizdir.
Sual: Cemaatle namaz
kılarken, imamın rükudan kalkarken söylediğini, cemaat de söyler mi veya ne
yapar?
Cevap: Rükudan
kalkarken "Semi'allahü limen hamideh" demek, imama ve yalnız kılana
sünnettir. Cemaatle kılarken, cemaat bunu söylemez, "Rabbena
lekel-hamd" der.
Sual: Bir kadından süt
emen çocuk, süt emdiği kadının, kardeşleri ile de evlenemez mi?
Cevap: Çocuğun,
sütanası, sütbabası, bunların anaları, babaları, kardeşleri, çocukları ve her
kuşaktan torunları ile evlenmesi, ebedî olarak haramdır. Bunlarla nesep,
soy ile akraba olsaydı, yine evlenemezdi.
Sual: Namaz kılmaya
başlamadan önce, ne şekilde niyet etmek gerekir?
Cevap: Namaza niyet
etmek demek, namazın ismini, vaktini, kıbleyi, cemaatle kılıyorsa imama uymayı
irade etmek, kalbinden geçirip, o namazı kılmayı tercih etmek demektir. Yalnız ilim,
yani ne yapacağını bilmek niyet olmaz. Şafii mezhebinde, namazın rükünlerini de
hatırlamak lazımdır.
Sual: Namaza
başladıktan sonra, niyet etmediğini hatırlayan bir kimse, namazın içinde niyet
etse, bu namaz kabul olur mu?
Cevap: İftitah tekbirinden sonra edilen niyet, sahih olmaz ve o namaz, kabul olmaz.