Kur’ândaki bilgiler ve tefsir
25/08/2022 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
İmâm-ı Nesefî
hazretleri "Kendi aklı ve görüşleri ile bozuk tefsir yapanlar beş
türlüdür" buyuruyor...
Sual: Kur’ânda hangi bilgiler vardır ve âyetleri yanlış açıklayanların hepsi aynı mıdır yoksa aralarında çeşitlilik var mıdır?
Cevap: Bu konda Mevdû'ât-ül-ulûm
kitabında buyuruluyor ki:
“Kur’ân-ı kerimdeki
bilgiler üç kısımdır:
Birincisini hiçbir
kuluna bildirmemiştir. Kendisini, isimlerini ve sıfatlarını kendinden başka
kimse bilemez.
İkinci kısım
bilgileri, yalnız Muhammed aleyhisselâma bildirmiştir. Bu yüce Peygamberden ve
Onun vârisi olan râsih âlimlerden başka kimse bunları anlayamaz. Müteşâbih
âyetler böyledir.
Üçüncü kısım
bilgileri, Peygamberine bildirmiş ve ümmetine öğretmesini emir buyurmuştur. Bu
ilimler de ikiye ayrılır:
Birinciler, geçmiş insanların
hâllerini bildiren Kısas ve dünyada, âhırette yaratmış olduğu
ve yaratacağı şeyleri bildiren haberler Ahbârdır. Bunlar, ancak
Resulullahın bildirmesi ile anlaşılır. Akıl ile, tecrübe ile anlaşılamaz.
Üçüncü kısım
bilgilerin ikincileri, akıl, tecrübe ve Arabi ilimler ile anlaşılabilir.
Kur’ân-ı kerimden ahkam, hüküm çıkarmak ve fen bilgilerini anlamak böyledir.
İmâm-ı Nesefî hazretleri Akâidde buyuruyor ki: “Arabi ilimlere göre mana
verilir. İsmaili sapıkları gibi, başka manalar vermek, ilhad ve küfür olur.
Kendi aklı ve
görüşleri ile bozuk tefsir yapanlar beş türlüdür:
1-Tefsir için lazım
olan bilgileri bilmeyen cahillerdir.
2-Müteşâbih âyetleri
tefsir edenlerdir.
3-Sapık
fırkalardakilerin, zındıkların ve dinde reformcuların, bozuk düşünce ve isteklerine
uygun tefsir yapanlardır.
4-Delil ve senet ile
iyi anlamadan tefsir yapanlardır.
5-Nefse ve şeytana
uyarak yanlış tefsir yapanlardır.”
Sual: Riya, gösteriş
yapmak mı demektir?
Cevap: Riya, bir şeyi
olduğunun tersine göstermektir. Kısaca, gösteriş demektir. Ahıret amellerini
yaparak ahıret yolunda olduğunu göstererek, dünya arzularına kavuşmak demektir.
Kısaca, dünya kazancına dini alet etmektir. İbadetlerini göstererek, insanların
sevgisini kazanmaktır.
Sözleri veya ibadetleri riya ile olan kimsenin, din bilgisi varsa, buna Münafık denir. Din bilgisi yoksa, buna Din yobazı denir. Fen bilgisi olmayıp, kendisini fen adamı tanıtıp, Müslümanları aldatmaya çalışan İslam düşmanlarına Zındık veya Fen yobazı denir. Din yobazlarına ve fen yobazlarına aldanmamalıdır.