Zulmedene saygı göstermek!
25/12/2023 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual:
İnsanlara zulmeden, mallarını gasbeden, ırzlarına, namuslarına yan bakan,
kötülük eden kimselere, hürmet edilir mi, saygı gösterilir mi?
Cevap: Haram
işleyen kimseye fasık, kötü kimse denir. Fıskın en kötüsü, zulüm yapmaktır.
Çünkü, açıkça yapılmakta ve kul hakkı da karışmaktadır. Âl-i İmrân sûresinin,
57. ve 140. âyetlerinde meâlen;
(Allahü teâlâ, zalimleri sevmez) buyuruldu.
Hadis-i şerifte;
(Zalimin çok yaşamasına dua
etmek, Allahü teâlâya isyan olunmasını istemektir) buyuruldu.
Zalim, oturduğu evi gasp yolu ile almış ise, o eve gitmek
haram olur.
Fasık kimseye tevazu edenin dininin üçte ikisi gider. Zalime
tevazu edenin hâlinin nasıl olacağını buradan anlamalıdır.
Zalimin elini öpmek, karşısında eğilmek, günahtır. Adil olan
kimsenin ise, caiz olur. Ebu Ubeyde bin Cerrah hazretleri, hazret-i Ömer'in
elini öpmüştür.
Kazancının çoğu haramdan olan kimsenin evine gidip oturmak, caiz
değildir. Onu, söz ile veya bir hareket ile methetmek, övmek, haramdır. Ancak,
kendini veya başkasını, onun zulmünden kurtarmak için, yanına gitmek caiz olur.
Yanında iken, yalan söylememek ve kendisini methetmemek, övmemek lazımdır.
Kabul etmesi zan olunursa, nasihat verilir.
Zalim, sana gelirse kalkmak, ayakta karşılamak caiz olur. Dinin
izzetini ve zulmün kötülüğünü bildirmek için kalkmamak iyi olur. Mümkün ise,
nasihat yapılır. Zalimden her zaman uzak kalmak daha iyidir. Hadis-i şerifte;
(Münafık ile konuşurken, efendim,
demeyiniz!) buyuruldu. Zalime, kâfire hürmet etmek, saygı ile selam
vermek, üstadım demek, küfür olur.
Sual: Yolculuk yaparken, yol
kenarlarında birikmiş sular oluyor. Namaz vakti girmişse ve o bölgede de başka
su yoksa böyle sularla abdest alınıp namaz kılınabilir mi?
Cevap: Yolda
rastlanan bir suyun temiz olduğu iyi bilinir veya temiz olduğu çok zan
edilirse, bununla abdest alınır. Hatta, su az ise, buna necaset karıştığı iyi bilinmedikçe,
bununla abdest alınır ve gusül edilir. Böyle su varken teyemmüm edilmez. Çünkü,
her suyun aslı temizdir, zan ile pis olmaz. Zan ile, aslı üzere kalır, yani
temiz kabul edilir. Ebû Nasr Akta hazretleri, Kudûrî şerhinde buyuruyor ki:
“Bir suya, temiz şeyler karışsa, su ismi değişmedikçe, rengi
dönse bile, onunla abdest alınır.”