Mirâc, rûh ve beden iledir
26/01/2025 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Peygamber Efendimizin mirâcının, sadece ruhen veya rüyada oldu diyenler oluyor. Böylelerine nasıl cevap vermelidir?
Cevap: Resulullah
Efendimizin (sallallahü alayhi ve sellem) fiilî mucizeleri çoktur. Bu
mucizelerden birisi de, Mirâc mucizesidir. Mirâc, hem ruh, hem de beden ile
olmuştur. İsrâ suresinin ilk âyet-i kerimesinde meâlen;
(Kulumu gece Mescid-i harâmdan Mescid-i Aksâya
götürdüm) buyurulmaktadır. Kul, insana denir. Ruha
veya insanın bir hâline kul denmez.
Filistin, Arabistan'a, başka memleketlerden daha yakın
olduğu için, (En yakın yer) buyuruldu. Mescid-i Aksâ o zaman
yeryüzünde bulunan mescitler arasında, Mekke'ye en uzak olanı idi. Bunun
için, (En uzak mescid) buyuruldu. En yakın yerde en uzak
mescid niçin bulunamazmış ki?
Namaz, önceden Mescid-i Aksâya karşı kılınırdı.
Kudüs'te mescid olmasaydı, oraya karşı namaz kılmak emrolunur mu ve Resulullah
Efendimiz, Kudüs'te Mescid-i Aksâda namaz kıldım der mi idi? Mirâca
inanmayanlar, Resûlullah efendimizin bedeni ile Kudüs'e ve göklere götürüldüğünü
kavrayamadığı için inanamıyorlar. Eğer Mirâc, rüyada olsaydı, müşrikler,
buna bir şey demezlerdi. Resulullah Efendimiz; (Beden ile gittim) buyurduğu
için inanmadılar. Medâric-ün-nübüvve kitabında deniyor ki:
“Allahü teâlânın Muhammed aleyhisselama olan
ihsanlarından biri de, Onu Mirâca çıkarmasıdır. Resulullahın Mekke'den Mescid-i
Aksâya götürüldüğü, Kur’ân-ı kerimde açıkça bildiriliyor. Buna inanmayan kâfir
olur. Mescid-i Aksâdan göğe çıkarıldığını meşhur hadisler haber veriyor. Buna
inanmayan, bidat ehli olur. Mirâcın uyanık iken ve cesed ile olduğunu, Eshab-ı
kiramın, tabiinin, hadis âlimlerinin, fıkıh âlimlerinin ve kelâm âlimlerinin
çoğunluğu haber vermişlerdir. Müşrikler, Mirâca inanmadıkları ve imtihan ederek
Mescid-i Aksâdan bilgi istedikleri için, İsrâ suresinde, Mescid-i Aksâya kadar
götürüldüğü açıkça bildirildi. Bu surede meâlen;
(Âyetlerimi göstermek için götürdüm) buyurulması,
göklere çıkarıldığını gösteriyor. Bu sûrenin 60. âyetinde meâlen;
(Sana gösterdiğimiz rüyayı insanlara fitne yaptık) buyurulmaktadır.
Tefsir âlimlerinin çoğu, buradaki
rüya kelimesinin uyanıkken gece görmek için kullanıldığını bildirmişlerdir.
Mirâc hadis-i şerifi, Buhârî ve Müslimde uzun yazılıdır.”