Teravih namazında okunacak dua
26/03/2023 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Tervaih namazına
başlarken ve sonunda, çeşitli dualar okunuyor. Bu dualar nelerdir ve nasıldır?
Cevap: Teravih
namazına başlarken ve bittikten sonra çeşitli şekilde okunan dualar vardır.
Mesela teravih namazına kalkarken okunacak dualardan birisi şöyledir:
“Sübhâne
zil mülki vel melekût. Sübhâne zil izzeti vel azameti vel celâli vel cemâli vel
ceberut. Sübhânel melikil mevcûd. Sübhânel melikil ma'bûd. Sübhânel melikil
hayyillezî lâ yenâmü ve lâ yemût. Sübbûhun kuddûsün Rabbünâ ve Rabbül melâiketi
verrûh. Merhaben, merhaben, merhabâ yâ şehre Ramezân. Merhaben, merhaben,
merhabâ yâ şehrel-bereketi vel gufrân. Merhaben, merhaben, merhabâ yâ
şehret-tesbîhi vet-tehlîli vez-zikri ve tilâvet-il Kur'ân. Evvelühû, âhiruhû,
zâhiruhû, bâtınühû, yâ men lâ ilâhe illâ hüv.”
Ramazanın onbeşinden sonra 'Merhaba' diye okunan yerler,
'Elveda' diye okunur. Teravih namazı bitince okunacak dua da şöyledir:
“Allahümme
salli alâ seyyidinâ Muhammedin ve alâ âli seyyidinâ Muhammed. Biadedi külli
dâin ve devâin ve bârik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesîrâ. Üç
defa okunur ve üçüncüsünde ve salli ve sellim ve bârik aleyhi ve
aleyhim kesîran kesîrâ, denir. Yâ
Hannân, yâ Mennân, yâ Deyyân, yâ Burhân. Yâ Zel-fadlı vel-ihsân nercül-afve vel
gufrân. Vec'alnâ min utekâi şehri Ramezân bi hurmetil Kur'ân.”
Sual:
Bir kimse, kendi malından, başkasının fıtrasını verebilir mi?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Bir kimse, kendi malından, başkası için fıtra verince, o kimse
önceden emretmiş ise, caiz olur, emri ile vermemiş ise, sonradan razı olsa da,
caiz olmaz. Onun malı ile vermiş ise, razı olunca caiz olur.”
Sual:
Bir baba, kendi çocuklarının fıtrasını, onlardan vekalet almadan da verebilir
mi?
Cevap: Bir
kimse, nafakasını verdiği kimselerin, çocuklarının fıtralarını, onların emri ve
vekaleti olmadan verebilir.
Sual:
Bir kimseye, fıtra ve kurban vacip olduktan sonra, elindeki mal yok olsa, bu
kimse sorumluluktan kurtulur mu?
Cevap: Bir kimsenin nisaba malik olduktan, fıtra ve kurban vacip olduktan ve hac farz olduktan sonra mal elinden çıkarsa, af olmazlar. Hâlbuki, zekât ve uşur, malın elden çıkması ile affolur. Fakat, bunların elden çıkarılması ile bunlar da affolmaz.