En üstün tazim şekli secdeye kapanmaktır
26/12/2019 Perşembe Köşe yazarı V.T
Namaz, Allahü teâlânın sevgisini, muhabbetini ve rahmetini kazanmaya büyük
vesiledir.
Şah Kelîmullâh Cihânâbâdî hazretleri Çeştiyye tarikatına mensup
velilerdendir. 1060'ta (m. 1650) Hindistan’da Şahcihanâbâd'da doğdu. Şah
Veliyyullah Dehlevî'nin amcası Ebü'r-Rızâ Muhammed'in sohbetlerinde kemale
geldi. 1142 (m. 1729)’de Delhi’de vefat etti. Buyurdu ki:
Namaz şu üç şeyden ibârettir, 1- Allahü teâlânın azametini ve büyüklüğünü
düşünerek kalbin hudû ve huşû hâlinde olması, 2- Dilin, Allahü
teâlânın azamet ve kibriyâsını (büyüklüğünü) söylemesi. Kulun hudû ve
huşû üzere olması, Allahü teâlânın azamet ve kibriyâsını, celâlini, ifâde
etmesi hâlinde en yüksek şeklidir. 3- Âzâları, bu huşû ve hudû hâline
göre bulundurmak, ona göre hareket etmek.
Allahü teâlâya tazim ifâde eden işlerden bazısı şunlardır: Allahü teâlânın
huzûrunda yalvarıp yakarırcasına durmak. Bütün varlığı ile ona yönelmek. Bundan
daha üstün tazim şekli ise, Allahü teâlânın huzurunda en aşağı ve muhtaç bu
hâlde durmak, başını öne eğmektir. Çünkü başı yukarıya kaldırmak, tekebbür,
kibirlenmek alâmetidir. Bu, insanların yaratılışında, tekebbürü ifâde eden bir
harekettir. Başı yukarıya kaldırmamak yani başını önüne eğmek ise
hudû ve itaat manasını ifâde eder. Bundan da daha üstün tazim şekli,
insanın en şerefli âzâsı olan yüzünü yere sürmesi yani Allahü teâlâya
secde etmesidir. En faziletli namaz bu üç tazim şekliyle kılınan namazdır.
Namaz, kulu Allahü teâlâya yaklaştıran amellerin en kıymetlisidir.
Rükû ve secde de, tazim ifâde eden fiillerdendir. Bunlardan her biri
diğerini takviye eder. Namaz müminin mirâcıdır. Mümini uhrevî tecellîlere
hazırlar.
Namaz, Allahü teâlânın sevgisini, muhabbetini ve rahmetini kazanmaya büyük
vesiledir. Resûlullah efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem); “Çok secde etmem
lâzımdır” buyurdu.
Namaz kılmak lezzeti bir müminde yerleşince, artık o kimse Allahü teâlânın
nûruna dalar. Namaz o kimsenin hatâ ve günahlarına keffâret olur. Çünkü
iyilikler, kötülükleri yok eder. Allahü teâlâyı tanımak için namazdan daha
faydalı bir şey yoktur. Bilhassa namaz, kalb huzuru ve ihlâsla kılınırsa
çok kıymetli olur. Nefsin akl-ı selime itaat etmesi hususunda, namazdan daha
faydalı bir şey yoktur.